Článek
Nejde, abych tento vůz nesrovnal s konkurencí, která je v současné chvíli hodně tvrdá - Mercedes-Benz S450, Audi A8 4.2 či BMW 750i. Jenže i v tomhle "třídním boji" vychází Lexus hodně dobře.
Je prostě klasik
Lexus LS se nikdy nepouštěl do žádných velkých designerských kreací. Vždy se držel osvědčeného stylu klasického sedanu, s typickými velkými světlomety po stranách mohutného chladiče. Ani nejnovější verze není výjimkou. Proti minulé generaci však pokročila o několik kroků dopředu, když už zanechala za sebou mohutné chromování, snahu o okázalost a dala do toho i trochu sportovnějšího šmrncu.
Ani v interiéru nenajdete žádnou novotu. Hledat ovládání jediným joystickem typu Command (Mercedes) či iDrive (BMW) je bezpředmětné. Všechno se ovládá samostatnými tlačítky, kterých je po interiéru více než dost, ale popravdě řečeno, mě to vyhovuje víc. Mám rád, když můžu jediným stiskem nastavit směr klimatizace a nemuset přitom prolézat šest různých menu.
Komfort, komfort a zase komfort
Automobil je především sedanem pro manažery s vlastním řidičem. Náš vůz byl na to přímo koncipován. Ten největší komfort je směřován na pravé zadní sedadlo. Tady najdete naprosto vše, co si může manažer přát - elektricky nastavitelná, vyhřívaná a odvětrávaná sedadla, ovládání klimatizace a audiosystému (naprosto dokonalý Mark Levinson) v opěrce ruky, ledničku, DVD, záclonky, speciální klimatizaci odsávající vydýchaný vzduch od hlavy cestujícího... No, co vám budu povídat. Jen tento luxusní paket pro zadní sedadla stojí 135 000 Kč.
Ani řidič a spolujezdec však netrpí nedostatkem. Mají vlastně všechny vymoženosti jako pasažér, ale řidič musí dávat pozor na silnici před sebou.
Neslyším motor!
Asi největší zbraní vozu je však jeho hlučnost - teda vlastně naprostá absence jakéhokoli hluku. To ticho, které vás obklopí, jen co usednete do sedačky, je neuvěřitelné. A že k tomu pracuje motor? To poznáte jen díky lehoučké vibrace řadicí páky nebo podle otáčkoměru. Je sice pravda, že dokáže také pořádně zadunět, ale to je třeba prošlápnout plyn až na podlahu a zpod zadního nárazníku se ozve efektní zabručení.
Další silnou stránkou vozu je jeho podvozek. Má tři možnosti nastavení: Sport-Standard-Comfort. Ve sportovní módu se omezí naklánění karoserie a přitvrdí se odpružení, komfortní pak začne s karoserií pohupovat jak na vlnách. Navíc lze podvozek zvýšit o 30 mm, aby spodek neškrtl třeba o příčný zpomalovací práh.
Automobil je dost přetáčivý. Klikaté horské silničky zvládá především díky pečlivé a perfektně nastavené elektronice, která hlídá každé otočení kola. ESP si tak Krušné hory hodně užilo, ale je třeba říct, že jsme nepostřehli jedinou chybu, které by se dopustilo.
Přece jen tam je
Ačkoli motor téměř není slyšet, pod přední kapotou přece jen existuje. Ale kde? Stačí kapotu otevřít a tam najdete jen krycí plasty. Ani jediný šroubek, kovový nýtek, kousek řemenice... nic. Prostě jen elegantní plast, který zakrývá osmiválec o objemu 4,6 l. Je tak skvěle vyvážený, že se při focení ani nezachvěl. Výkon agregátu je solidních 280 kW při 6400 ot./min a točivý moment má medvědí sílu 493 N.m při 4100 ot./min. Tyto hodnoty jsou dány i speciální technologií, která kombinuje přímý i nepřímý vstřik benzínu.
Další technickou lahůdkou je osmistupňová převodovka. Ta jede naprosto hladce bez jediného škubnutí, a to i když přeřazuje o několik stupňů jinam. Ano, slyšíte dobře. Tahle převodovka totiž dokáže klidně podřazovat o tři stupně dolů, nebo při akceleraci některé stupně vynechávat.
Jízda s vozem je plavná a možná bohužel až příliš zaměřená na komfort. To Mercedes-Benz má dravější odezvu na plynový pedál. Lexus je klidný a leckdy nezáživný. Nemohu říct, že by mu chyběla rychlost či zrychlení, ale to "chycení pod krkem" tu prostě občas chybí.
Business Top Class
Exkluzivitě vozu odpovídá i jeho cena. Ta základní je 2 459 000 Kč, testovaný vůz stál 21 000 Kč přes tři milióny. Že je to hodně? To ano. Jenže koukněme se na již zmíněné konkurenty. Dokonce jsou ve svých cenících i levnější, jenže to je nabídka za "úplný žebrák".
Stačí se ponořit do ceníků a hledat jednotlivé prvky příplatkové výbavy, aby vozy dosáhly na komfort LS460. Takže pro srovnání Audi A8 4.2 quattro (2 372 000 Kč) - bezklíčový systém (+38 000), parkovací systém Advanced (+41 293 Kč), čtyřzónová automatická klimatizace (+20 812 Kč), el. ovládání zavazadelníku (+16 791), sledování tlaku v pneumatikách (+18 494 Kč), navigační systém s DVD (+70 524 Kč), el. ovládané roletky na všech oknech (+30 000 Kč)... a cena roste nahoru... a nahoru... a nahoru... Lexus je proti tomu levným vozem pro střední třídu.
Technické údaje | |
Lexus LS460 | |
Motor | |
Zdvihový objem | 4608 ccm |
Max. výkon | 280 kW při 6400 ot./min |
Max. točivý moment | 493 N.m při 4100 ot./min |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 16,5 |
Mimo město | 8,4 |
Kombinace | 11,1 |
Výkony | |
Max. rychlost | 250 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 5,7 s |
Převodovka | |
osmistupňová automatická | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 5030 mm |
Šířka | 1875 mm |
Výška | 1465 mm |
Rozvor | 2970 mm |
Objem zavazadelníku | 385 l |
Provozní hmotnost | 2130 kg |
Ceny | |
Základní cena vozu | 2 459 000 Kč |
Cena testovaného modelu | 3 021 000 Kč |