Článek
Lamborghini Gallardo je na trhu od roku 2003; za tu dobu se prodalo více než 8500 vozů. Novinka dostala za své jméno přívlastek LP560-4, což znamená, že výkon motoru má řízných 560 koní a přenáší se na všechna čtyři kola.
Italská automobilka v těchto dnech rozšiřuje nabídku také o Gallardo s pohonem pouze zadní nápravy. Jde o verzi pojmenovanou po Valantinovi Balbonovi, legendárním testovacím jezdci, jenž po čtyřiceti letech „služby“ u Lamborghini odešel do důchodu.
Ale zpět k LP560-4. Oproti původnímu Gallardu je vzhled mírně odlišný – jiný je přední nárazník, nově přibyly LED světlomety. Vzadu je změn více – jiný je zadní nárazník, světla a difuzor. Nechybí efektní čtveřice koncovek výfuku. Ostře řezané tvary Gallarda připomínají tvarem moderní stíhačky.
Pohon na všechna čtyři
Poháněná jsou všechna čtyři kola, přičemž zadní náprava je výrazně preferována (poměr 30:70), s rozložením hmotnosti mezi přední a zadní nápravu v poměru 43:57. Nechybí zadní samosvorný diferenciál a elektronická uzávěra diferenciálu vpředu. Trakce je díky pohonu obou náprav vynikající, Gallardo velmi plynule a bez zaváhání přenáší svůj výkon na všechna čtyři kola.
Auto zatáčí přesně tam, kam mu volantem s dostatečně tuhým, přesným a komunikativním řízením „řeknete“; pokud nepustíte v zatáčce plyn, je Gallardo neutrální, když v zatáčce prudce uberete plyn nebo naopak prudce přidáte, má Gallardo sklony k přetáčivosti.
Stabilizace je vypínatelná, nechybí sportovní režim
Stabilizační systém zasahuje trochu neurvale, nicméně účinně a řidiči odpustí mnohé – nikoliv všechny! – chyby. Navíc se můžete přepnout do sportovního režimu, při kterém vám elektronika dovolí mírný smyk. ESP je plně vypínatelné, ale především na mokru se pak Gallardo stane přetáčivé - řidičsky náročné a zábavné.
Přepracovaný podvozek je oproti předchozímu Gallardu pohodlnější na silnicích s horším povrchem.
Změny nastaly u automatické převodovky E-gear, jež nyní řadí rychleji; pro nadšené řidiče je v nabídce i manuální šestistupňová převodovka, za níž není třeba připlácet, nicméně devět z deseti Gallard má automat.
Přepracovaný V10
Desetiválec se 40 ventily má nově o dvě deci vyšší zdvihový objem (5,2 litru) a má jiné písty i klikovou hřídel, nové je rovněž přímé vstřikování paliva do válců. Změn je to dost a nový desetiválec s výkonem 560 koní v porovnání s minulou verzí lépe akceleruje v nízkých a středních otáčkách.
Patrně stačí napsat tři čísla, jež nejlépe ukazují možnosti tohoto „trhače asfaltu“: 0-100 km/h za 3,7 vteřiny, 0-200 km/h za 11,8 vteřiny a nejvyšší rychlost 325 km/h.
Spotřeba? Papírově nezní špatně, v kombinovaném režimu rovných 14 litrů (s ne zrovna ideálními emisemi 327 g/km). V praxi počítejte s odběrem o něco vyšším; palivová nádrž má objem 90 litrů.
Dramatický zvuk motoru vás pobaví
Samostatný odstavec si zaslouží zvuk, jenž produkuje desetiválcový motor a který prostřednictvím čtveřice koncovek výfuků baví okolí v dosahu desítek metrů. Už samotné nastartování, při kterém si desetiválec hlasitě štěkně aby se posléze ustálil na bručivém volnoběhu, vám zvedne tep. A co teprve řev, jenž je při vysokých rychlostech podobný letadlům Spitfire s dvanáctiválcovým motorem Rolls-Royce Merlin, který v Gallardu produkuje motor uložený za vašimi zády. Dramatický zvuk s typicky italským temperamentem výtečně dokresluje sportovní atmosféru, ostatně poslechněte si ho na našem videu...
Interiér vypadá dobře, pohodlné sportovní sedačky vás obejmou, ale boční vedení není nikterak dramatické. Pokud měříte 185 cm a více a rádi máte sedačku vzpřímeně, hlavou se budete dotýkat čalounění.
V interiéru jsou rovněž vidět díly, jež najdete ve vozech Audi – palubní počítač či ovladače klimatizace a navigačního systému.
Vysoká pořizovací cena
A pak tu máme cenu. Základ je za 3 790 000 korun. Testované auto mělo příplatky, jež celkovou cenu zvedly na 5,9 miliónu korun. Ceny za příplatkovou výbavu jsou hodně vysoké, tak například zadní parkovací kamera stojí 52 tisíc, průhledný kryt motoru je za 91 tisíc korun, perforovaný volant stojí 13 000 korun a tak bychom ještě mohli dlouho pokračovat.
V základu máte manuální šestistupňovou převodovku, E-gear stojí 208 tisíc, keramické brzdy jsou za 312 000 korun.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 5204 ccm, desetiválec, zážehový |
Max. výkon: | 412 kW (560 k) při 8000 ot./min. |
Max. točivý moment: | 540 Nm od 2250 ot./min. |
0 - 100 km/h: | 3,7 s |
Nejvyšší rychlost: | 325 km/h |
Průměrná spotřeba: | 14,0 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1410 kg |
Poháněná náprava: | 4x4 |
Cena základní verze: | 3 790 000 Kč |