Článek
Po modernizaci se mi Kia Ceed konečně dostala do rukou ve formě normálního kombíku, nikoliv „jen“ jako stylový proceed. A opět mě přesvědčila, že tento model je dobré normální auto – v nejlepším smyslu tohoto slovního spojení.
Kia představuje ceed po modernizaci, má nové logo značky
Verze GT Line, kterou jsem na týden nafasoval, je samozřejmě nacpaná výbavou až na půdu; oproti velikostně nejbližšímu Volkswagenu Golf tu chybí věci jako displej místo klasického přístrojového štítu nebo světlomety s technologií LED Matrix, ale taky je cena o nezanedbatelný kus níž.
Ceed dostal nová přední světla se třemi vertikálními segmenty, které fungují jako denní svícení i blinkry, a třebaže to tak nevypadá, tenhle kousek má i mlhovky. Jsou uvnitř lamp a fungují v podstatě tak, že zesilují intenzitu velké části kužele potkávacích světel.
Takže když potřebujete víc světla, můžete prostě zapnout mlhovky. V čem už nejsou tak efektivní, je boj se skutečnou mlhou, které ve svém testovacím týdnu potkávám docela dost. Ale to zesílení intenzity světla přece jen člověk využije častěji, takže ve výsledku jsem s výkonem světlometů velmi spokojen, stejně jako s párovými mlhovkami i couvačkami – ty jsou ale malinké a u země, mohly by svítit víc – vzadu.
Interiér valnými změnami neprošel, což znamená pořád víc než slušnou ergonomii. Objevil jsem ovšem pár perliček. Jako třeba, že když nastavuji jas podsvícení, upravuji jas všeho pro noční režim. Když se rozední, displej i přístrojový štít se přepnou na maximální jas, ale podsvícení tlačítek ne, tomu musím přidat tlačítky vlevo pod volantem.
Verze GT Line má sedačky se slušným bočním vedením, v nichž navíc nemám problém strávit celý den. Již zmíněný přístrojový štít je jednoduchý, a tedy skvěle čitelný, navigace tahá dobrá dopravní data z internetu a audiosystém JBL hraje velmi příjemně. Jen je trochu škoda, že kvůli tvaru displeje je zobrazení Androidu Auto mrňavé. Je jen v levých dvou třetinách displeje; tato aplikace na rozdíl od Applu CarPlay neumí využít celou jeho šířku.
Prostornost vozu je dostačující pro pasažéry i zavazadla; kufr navíc příjemně překvapil 12V zásuvkou. Standardní čalounění v kombinaci látky a kůže je tak akorát příjemné; absenci ventilace sedaček nemůžu u kompaktu považovat za chybu, a kdybyste na ní přece jen trvali, ceed ji dokáže za patřičné příplatky nabídnout.
Dost silná, ale ne příliš
Pod kapotou „mého“ kousku pracuje 160k zážehová patnáctistovka, spojená s dvouspojkovou sedmistupňovou převodovkou. Nic světoborného, mohlo by se zdát, ale ceedu takovýto motor krásně sedne. Není slabý, ale ani moc silný, dokáže jezdit důstojnými rychlostmi i po dálnicích a nechce za to moc benzínu.
Celkový průměr za celý týden byl 7,6 l/100 km, což je vzhledem k mé svižné jízdě dost slušné číslo, a když jsem se pokoušel jet co nejplynuleji a tzv. lehkou nohou, dosáhl jsem hodnoty 5,3 l/100 km, což je o půl litru pod normou pro kombinovanou spotřebu.
Mnohem víc mě ale bavila ta svižná jízda. Ceed samozřejmě není žádný sporťák a se zimními pneumatikami toho většinou taky moc nevymyslíte, ale podvozek je výbornou kombinací poddajnosti na nerovnostech a jistoty při svižnější jízdě po okreskách i dálnici.
Nečekal bych, že se mi právě podvozek bude na kie nižší střední třídy líbit nejvíc z celého auta, ale je to tak. Ve spojení s poměrně hlubokými sedačkami mě právě díky němu baví s ceedem jezdit.
Kde už to je trochu horší, jsou rozjezdy. Řada automobilek dokázala přimět dvouspojky k plynulým rozjezdům do té míry, že by si méně citlivý řidič specifik technologie ani nevšiml. Kia zatím tak daleko není, rozjezdy plynulostí neoplývají. Na druhou stranu, ještě celkem nedávno tohle neumělo ani takové Audi a není to tak strašné, že bych měl s vozem strach manévrovat ve stísněných prostorách. Takže si v podstatě nemám na co stěžovat.
To samé platí o adaptivním tempomatu s aktivním vedením v jízdním pruhu. Je tu, funguje spolehlivě, snímá z mých beder značnou část náročnosti dlouhé jízdy po dálnicích a silnicích prvních tříd. Skutečně poloautonomní jízda to není, musím ho hlídat, ale vzhledem k tomu, jak hluboko pod milionem korun tohle auto je...
Velké chyby nenacházím
Když tak sedím nad virtuálním papírem, přemýšlím, jestli mi na kombíkovém ceedu vůbec něco skutečně vadilo – zejména s tím, kolik stojí a co za tu cenu nabízí. Sem tam drobnost by se asi našla, ale podstatné věci jsou všechny v pořádku.
Takže by mi vůbec nevadilo tenhle modrý ceed zaparkovat do vlastní garáže a používat ho jako všestranné auto na každý den. Je to prostě výborné normální auto.
Kia Ceed SW GT Line 1,5 T-GDI | |
---|---|
Motor: | 1482 ccm, řadový zážehový čtyřválec, turbo |
Max. výkon: | 118 kW (160 k) při 5500 ot./min |
Max. točivý moment: | 253 Nm při 1500–3500 ot./min |
Převodovka: | sedmistupňová dvouspojková |
0–100 km/h: | 8,8 s |
Nejvyšší rychlost: | 210 km/h |
Průměrná spotřeba dle WLTP: | 5,8-6,1 l/100 km |
Průměrná spotřeba na displeji na konci našeho testu: | 7,6 l/100 km |
Pohotovostní/nejvyšší hmotnost: | 1407/1880 kg |
Délka × šířka × výška: | 4600 × 1800 × 1460 mm |
Základní/maximální objem zavazadelníku: | 625/1694 l |
Poháněná náprava: | přední |
Základní cena modelu: | 419 980 Kč (Ceed SW 1,0 T-GDI 100 k 6st. man. Comfort) |
Základní cena testované verze: | 669 980 Kč |
Cena testovaného vozu: | 739 980 Kč |