Článek
Nová Kia Carens je o 20 mm kratší, o 15 mm užší a o 40 mm nižší než předchozí třetí generace. Kia však tvrdí, že vnitřní prostor auta bude dostatečný, rozvor náprav je totiž o 50 mm větší a kabina je posunutá dopředu. Na délku nový model měří 4525 mm, přičemž rozvor náprav činí 2750 mm. Výška vozu je 1605 a šířka 1805 mm. V pětimístném uspořádání model nabídne pro zavazadla 492 litrů.
Proti minulé generaci je vidět velký skok ve vnějším designu, který je velmi podobný novému cee´du a působí moderněji a dynamičtěji než v minulosti. Také technicky je carens spřízněn s aktuální generací cee´du.
V nabídce pro nové MPV jsou čtyři motory. Základem je benzínová šestnáctistovka GDI (99 kW/135 koní). Druhým zážehovým agregátem je pak dvoulitr naladěný na 122 kW (166 k).
Naftové motory zahrnují jeden agregát (1,7 CRDi) naladěný buď na 85 kW (115 k), nebo na 100 kW (136 k). A právě slabší turbodiesel byl ten, který jsme vyzkoušeli v redakčním testu.
Slabší diesel bohatě stačí
Slabší z turbodieselů se vstřikováním common-rail bohatě postačuje, oba motory jsou konstrukčně stejné, mají pouze jinak nastavený výkon a točivý moment. Silnější verze má 100 kW (136 k) a 331 Nm, slabší se pak musí spokojit s 85 kW (116 k) a 260 Nm. V praxi to i při plném zatížení stačí, auto je čiperné ve středním spektru otáček (papírově je maximum točivého momentu dostupné spíše od dvou tisíc než od hodnoty udávané výrobcem).
Při svižnější jízdě palubní počítač ukázal spotřebu 7,7 l/100 km, což není hodnota ke chlubení, ale ani důvod ke smutku. Auto se nám podařilo rozjet i na 190 km/h, což je patrně i přes proměřování tachometru o pár kilometrů více, než kolik udává Kia (181 km/h).
Podvozek dostal jednoznačně komfortní charakteristiku, tlumiče reagují na nerovnosti jemným zhoupnutím. O mnoha dírách vůbec nevíte (svůj podíl na tom mají i šestnáctipalcové pneumatiky s vyšším profilem), ne všechno ale podvozek s konstrukčně jednodušší klikovou zadní nápravou odfiltruje ideálně.
V zatáčkách je i kvůli vyšší stavbě karoserie třeba počítat s větším náklonem, dále s horší směrovou stabilitou při vyšších rychlostech a větší citlivostí na boční vítr. Odhlučnění motoru je velmi dobré, v rychlostech nad 140 km/h se projeví výraznější aerodynamický hluk.
Velmi necitlivé a nepovedené je řízení, které je přeposilované a nepřesné kolem středové polohy. Pohyby volantu nepůsobí úplně přirozeně, přitom už i Kia umí velmi dobře naladit posilovač, respektive řízení. Zatím sice v jediném modelu (ceed GT), ale umí. Samozřejmě, carens je především rodinné auto, ale někteří konkurenti (Ford, VW) umí i MPV vyrobit tak, že vás řízení alespoň trochu baví.
Sedadlo řidiče je umístěno trochu výše, v praxi to ale vůbec nevadí. Všechna sedadla jsou rozměrná s tvrdší výplní, pohodlně se na nich cestuje i stovky kilometrů. Interiér je celkově vzdušný, vzadu je dostatek místa pro dva (v nouzi i tři) cestující, a pokud si připlatíte, dostanete ještě dvě nouzové sedačky ve třetí řadě vzadu. Druhá řada sedadel je variabilní, sedadla lze posouvat a samozřejmě také sklopit. Škoda vyšší nákladové hrany a relativně mělkého zavazadelníku.
Pracoviště řidiče je celkově jednodušší, o to více ale přehledné. Perfektní je čitelnost otáčkoměru i rychloměru, naopak by neuškodila ještě větší redukce jednoúčelových tlačítek. Dalším negativem je horší výhled šikmo vpřed kvůli tvaru A sloupků.
Dobrá převodovka, tužší brzda
Vhodně odstupňovaná šestistupňová manuální převodovka je přesná a život s ní je bezproblémový (jen dvakrát během týdne se stalo, že nešel napoprvé zařadit zpětný chod). Horší je to s příliš tvrdým posilovačem brzd, prostřední pedál je pocitově při sešlápnutí hodně houževnatý a chce to ujet s autem desítky kilometrů, než si řidič zvykne.
Ačkoliv se může zdát, že kritiky se popisovanému autu v této recenzi dostalo více než dost, celkově ale není tak špatné – je prostorné, praktické, za dobré peníze a pokud preferujete klidnější jízdu, bude vám patrně vyhovovat. Náročnější řidiče i přes výše uvedené nesporné kvality patrně neosloví.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 1685 ccm, čtyřválec, vznětový, turbo |
Max. výkon: | 85 kW (116 k) při 4000 ot./min. |
Max. točivý moment: | 260 Nm od 1250 ot./min. |
0–100 km/h: | 13,0 s |
Nejvyšší rychlost: | 181 km/h |
Průměrná spotřeba: | 4,9 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1557 kg |
Poháněná náprava: | přední |
Cena základní verze: | 399 980 Kč (1,6 GDI, akční cena) |
Cena s testovanou motorizací: | 464 980 Kč (akční cena) |