Hlavní obsah

Test BMW 430i Cabrio: Zvláštní výraz, výborné auto

V nabídce střední třídy mnichovské automobilky nemůže tradičně chybět kabriolet. Aktuální řadu 4 jsem vyzkoušel se silnějším ze zážehových čtyřválců.

Foto: Milan Lažanský, Novinky

BMW 430i Cabrio

Článek

S tím, jak se kvůli politické honbě na flotilové emise mainstreamové automobilky zbavují okrajových segmentů, dramaticky za poslední roky ubylo kabrioletů. Zájemci o nebe nad hlavou musí téměř výhradně zamířit k prémiovým automobilkám, které si speciality na okraji prodejních statistik stále neodpouští.

Takovým příjemným výstřelkem je čtyřmístný kabriolet střední třídy od BMW, už podruhé jde o řadu 4 Cabrio. S kódovým označením G23 pochopitelně patří k nové generaci bavorského segmentu D, přijel po sedanu řady 3 G20, kombi G21 a „čtyřce” G22.

K tomu patří samozřejmě i platforma CLAR, kterou tato čtveřice sdílí i s většími modely s klasickou koncepcí pohonu s motorem vpředu podélně a primárně pohonem všech kol.

Nelehký úkol

Tradičně začněme designem vozu. Nahradit minulou generaci řady 4, která coby kupé i kabriolet byla v mých očích krásným a na pohled vyváženým vozem, vážně nebyl lehký úkol. BMW se aktuálně nachází v období, kdy sice zjevně chce navazovat na roky budovanou eleganci svých modelů, ale zároveň netouží po konzervativním pojetí.

Proto běžnou masku přenechali sedanu a kombi řady 3. Stylovější řada 4 má sice stejný rozvor náprav, ale je tradičně nižší a širší, ale hlavně na sebe strhává pozornost kvůli masce chladiče. Sám jsem už o tomto tématu několikrát mluvil.

Foto: Milan Lažanský, Novinky

BMW 430i Cabrio

Stále jsem toho názoru, že u tmavého orámování nebo třeba u verzích M3 a M4 si skutečně lze snadno zvyknout, ovšem v případě chromového zdůraznění tohoto prvku vyniká jistá nesourodost se zbytkem auta a zvláštní výraz přídě. To je ale samozřejmě můj subjektivní pohled.

Tyto „bobří zuby”, nebo jakkoli svisle umístěné masce budete říkat, na sebe ukazují možná až příliš, což je vzhledem k pěkným proporcím auta docela škoda. Líbí se mi celkový postoj i záď, která není nafouknutá jako je tomu u kabrioletů běžné.

Test BMW 440i xDrive Cabrio: Všeuměl

AutoMoto

Ostatně, i s tím měla minulá generace nepatrný problém, i když se inženýři s designéry opravdu snažili. Stejně jako s nataženou pevnou střechou, která jako kdyby k autu na pohled nepasovala. S obojím je konec, díky přechodu na střechu látkovou. Šetří kilogramy, prostor a s moderními izolačními materiály se ani netřeba obávat hluku ve vysokých rychlostech, naopak, v tomto „čtyřka” exceluje.

Na zadních sedadlech je také díky skladnějšímu vršku o něco více místa, ale stále platí, že jde spíše o sedadla na krátké výlety a dospělí nemohou být basketbalisté.

Na druhou stranu tohle auto dokazuje zajímavý jev, že s velikostí karoserie se místo pro zadní cestující u kabrioletů automaticky nezvětšuje a někdy je tomu dokonce i naopak. Řeč je o porovnání s řadou 8, obdobně ale funguje i u mercedesů tří velikostí. Dokud je ještě stuttgartští bez střechy nabízeli...

Foto: Milan Lažanský, Novinky

BMW 430i Cabrio

Foto: Milan Lažanský, Novinky

BMW 430i Cabrio

Interiér jinak zcela vychází ze zmíněných sourozenců. Vypíchnul bych tedy skvělou pozici za volantem. Také možná vůbec nejlepší infotainment v současném automobilovém průmyslu, který dává na výběr z ovládání dotykem, hlasem a díky bohu i fyzickými tlačítky na volantu a klasickým kruhovým ovladačem na středové konzoli.

Je to systém rychlý, spolehlivý, se skvělým rozlišením a intuitivním seřazením. Jen digitální přístrojový štít by mohl nabídnout i větší zobrazení mapy.

Zbytek vnitřku lze hodnotit jako výborně zpracovaný a s velmi kvalitními materiály. Tohle je zkrátka interiér, do kterého se budete těšit, mísí modernu s klasikou v koktejlu, který mě osobně velmi chutná.

Jeden z nejlepších čtyřválců a dokonalý podvozek

Model se silnějším ze zážehových dvoulitrových čtyřválců si říká 430i a stejně jako u předchůdce jde o velmi dobrou volbu. Jistě, že je tu i M440i se šestiválcem či dokonce i M4, ale svým projevem si vás čtyřválec o výkonu 258 koní v až 6,5 tisících otáčkách dokáže získat.

Je dokonale propojený s osmistupňovou převodovkou, díky čemuž máte v různých situacích vždy správný kvalt, rozjezdy i změny rytmu jsou harmonické. Agregát má velmi kultivovaný chod a dostatečný zátah už od nízkých otáček. Přes střední pásmo se ale žene do špičky s nadšením. Tehdy se umí i dvě koncovky výfuku ozvat, aby zrychlení doprovodily decentní kulisou.

Výsledkem je více než dostatečně výkonný, pocitově řízný motor, který zvládne jezdit kombinovaně pod 8 litrů na 100 km.

160 odstíny z individuálního programu už mohou být nalakována i dvě nejmenší BMW

AutoMoto

Pohon je na rozdíl od zbytku nabídky spojen výhradně se zadními koly. Čtyřkolka je u kabrioletu vyhrazena pro zmíněnou verzi M440i. Oficiální důvod neznáme, ale pravděpodobně se skládá z několika faktů.

Zaprvé, u kabrioletu se přece jen počítá hlavně s provozem po sjízdných silnicích a za pěkného počasí, nikoli výhradně, samozřejmě. Z technického pohledu, tedy zadruhé, je kabriolet už tak o 170 kg těžší než srovnatelné kupé, takže další kilogramy hřídelů a dalších součástek čtyřkolky nejsou úplně žádoucí.

Typickou hmotnost navíc mají kabriolety samozřejmě kvůli přídavnému vyztužení karoserie bez střechy. Jelikož se soustředí v zadní části, je rozdělení hmotnosti kabrioletu mezi nápravy k ideálnímu poměru 50:50 nejblíže z celé bavorské střední třídy. Díky tomu také, zatřetí, mají zadní kola velmi dobrou trakci.

Foto: Milan Lažanský, Novinky

BMW 430i Cabrio

A nutno zdůraznit, že právě vyztužení je tady provedeno náramně. Třes karoserie je takřka eliminován. I když na tom předchůdce nebyl vůbec špatně, tohle je velký posun. Zřejmě i díky moderním základům v platformě CLAR.

Z tuhé karoserie těží i podvozek. Je naladěn přesně tak, jak to tomuto autu sluší. Nabízí nadprůměrný komfort na všech typech nerovností, včetně rolet uprostřed zatáčky. Ozve se až na opravdu velkých dírách, kde už je limitem spíše nízkoprofilová pneumatika a zdvih tlumičů. Přesto je vůz i hravý na limitu. I díky dobře naladěnému řízení autu rychle začnete věřit.

Ukrývaný koncept BMW měl už v 90. letech obří ledvinky

AutoMoto

Zároveň nejde o žádný přehnaný sporťák, který by vás svou agilitou trestal při projížďce po městě. Naopak, takové to tříčtvrteční tempo po pěkné okresce, kdy si jen tak hrajete s přenosem hmotnosti v zatáčkách, umí tohle auto skvěle – a ještě vám k tomu cvrlikají ptáci ve stromech.

Co se aerodynamiky se staženou střechou týká, konverzační klid je uvnitř do nějakých 90 km/h, dálničních 130 bez střechy lze na delších trasách komfortně absolvovat jedině s manuálně instalovatelným větrným deflektorem, který je možná někdy podceňovaným, ale ohromně účinným pomocníkem.

Závěr

Má možná kontroverzní příď, jinak jde ale o jeden z nejlepších kabrioletů na trhu. Verze 430i dle mého bohatě stačí, vlastnosti jednotky skvěle pasují k charakteru vozu, stejně jako velmi dobře naladěný podvozek těžící z tuhé otevřené karoserie. „Čtyřce” v tomto směru jistě pomohl i přechod na látkovou konstrukci skládací střechy, které se absolutně netřeba obávat.

BMW 430i Cabrio
Motor:1998 ccm, řadový zážehový čtyřválec, turbo
Max. výkon:190 kW (258 k) při 5000-6500 ot./min
Max. točivý moment:400 Nm při 1550-4400 ot./min
Převodovka:osmistupňová samočinná
0–100 km/h:6,2 s
Nejvyšší rychlost:250 km/h
Průměrná kombinovaná spotřeba (WLTP):6 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1750 kg
Délka x šířka x výška:4768 x 1852 x 1384 mm
Základní objem zavazadelníku:385 l
Poháněná náprava:zadní
Základní cena modelu:1 372 700 Kč (420i)
Základní cena testované verze:1 485 800 Kč
Cena testovaného vozu:2 077 768 Kč
Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám