Článek
Jméno Mulliner svou historii píše výrazným písmem v druhé polovině 18. století, kdy Francis Mulliner stavěl kočáry pro britskou poštu. V roce 1870 jeho syn Robert Bouverie Mulliner začal v západním Londýně s karosařinou.
První automobily se často stavěly právě tímto způsobem – zákazník si objednal podvozek a pohonné ústrojí od automobilky, ale karoserii navrhl někdo jiný. Někdo s větším uměleckým nadáním.
První Bentley firma Mulliner karosovala v roce 1923, dnes toto jméno nadále žije, ovšem v docela jiné roli. Pro Bentley dnes Mulliner znamená zakázkové oddělení speciálních operací, které soustředí ty nejlepší v oboru. Výsledkem jsou nejen unikátní vozy jako nedávno uvedený Bacalar, tedy opět auta s unikátní karoserií, ale i péče o veterány včetně jejich odborného restaurování.
Do „běžné” modelové řady Mulliner proniká právě způsobem, který jsem vyzkoušel. Stejnojmenná varianta znamená jakousi vrcholnou výbavu pro kupé Continental GT. Nabízí speciální laky, materiály či detaily, které do standardní varianty nepořídíte. Cítíte se tak ještě více výjimečně?
22 palců, 400 tisíc stehů
Protože Continental GT už testem Novinek dříve prošel, rád bych se soustředil hlavně na to, co dělá Mulliner tou specialitou, která ve výsledku auto za 4,5 milionu prodraží o další více než milion.
Už na exteriéru se setkáte s motivem kosočtverce, který se opakuje. Konkrétně ve speciální masce chladiče, která autu propůjčuje ještě dražší výraz. Jiné jsou i přední blatníky se spodním dekorem a nápisem, a také obrovská, 22palcová chromovaná kola.
V Bentley Continental GT Českým rájem aneb Britské auto v autentickém počasí
Uvnitř je 400 tisíc stehů na vybraném koženém čalounění, které lze jen u verze Mulliner párovat do tří barev. Testovaná varianta krémové, červené a tmavě modré možná zní šíleně, ale funguje úžasně. Odlišné jsou u Mullineru i hodiny Breitling na středové konzoli. Jméno Mulliner uvidíte na palubní desce nebo při vstupu na prazích dveří.
V praxi jde především o mnohem širší možnosti konfigurace a výběr z materiálů, které pro „běžné” continentaly nelze pořídit. A to se v této kategorii aut jen těžko ospravedlňuje konkrétní částkou.
Zmíněné detaily, vždyť dokonce i grafika digitální přístrojové desky má diamantový vzhled, a precizní konfigurace tak z toho auta činí ještě exkluzivnější zboží, protože právě na maličkostech v tomto segmentu záleží. Zatímco exteriér je elegantní, z interiéru v aktuálním continentalu přímo tryská luxusní, možná až pompézní atmosféra.
V Crewe udělali velký krok i co se týče malých detailů, vůně a celkové architektury uvnitř. Jistě že zde stále najdete dost tlačítek z mateřského Audi, ale už si na rozdíl od předchozí generace nepřijdete jako v načančaném Volkswagenu Phaeton.
Tohle auto už má svoje nezaměnitelné kouzlo. A když roztočíte trojúhelník uprostřed, který schovává bezchybný infotainment nebo krásně zpracované mechanické ukazatele, nepřestane vás bavit.
Ideální naladění?
Svět Bentley znamená třeba fakt, že čtyřlitrový dvakrát přeplňovaný osmiválec zbyl v nabídce GT jako emisně výhodnější motor. Prestižní šestilitrový W12 už je aktuálně ve své posílené formě vyhrazen jen pro variantu Speed.
Že tohle auto pohání motor příbuzný s agregáty v takové Audi RS 6 či ve vozech Porsche či Lamborghini, možná nezní tak výjimečně, na druhou stranu se jedná o tak povedený motor, že není nad čím plakat.
V naladění Bentley je extrémně tichý, kultivovaný a svůj točivý moment 770 Nm podává v širokém pásmu. V prostředním režimu B či Sport se navíc otevřou klapky výfuku a k akceleraci tak přidá příjemné basy.
Zvědav jsem byl na práci dvouspojkové převodovky, protože k elegatnímu vozu tohoto typu se zkrátka hodí spíše skříň s hydrodynamickým měničem. Jenže „dvouspojka” je tady naladěna velmi zdařile, umí být jemná, řadit decentně.
V manuálním režimu není zcela briskní, což bych ještě odpustil, přesto při rozjezdu postrádám ono nenucené protáčení měniče a sametový rozjezd s tím typickým zhoupnutím karoserie po určité žádané prodlevě, který nabízely vozy této značky dříve a který si dokázal přenést do současnosti jen dnes už konkurenční Rolls-Royce.
Za volantem nového Rolls-Royce Ghost: Méně je více
Podobné vysvědčení si s sebou nesou zmíněná 22palcová kola. Vypadají úchvatě a překvapivě se s nimi podvozek dokáže poradit, zejména ve vyšším tempu vzduchové odpružení udržuje těžkou karoserii v klidu a ani na velkých nerovnostech nenechá kola rozdupat se. Limitem je spíše odhlučnění obřího obutí v nízkých rychlostech, kdy práci podvozku a valivý hluk slyšíte více, než byste od tohoto auta čekali.
Vozidla typu Gran Turismo lze rozřadit do pomyslné osy, kdy na jedné straně stojí takové Ferrari Roma či BMW M8 Competition a druhým extrémem budiž jachta na kolech, Rolls-Royce Wraith. Kouzlo Bentley vždy spočívalo v tom, že stojí někde napůli této cesty.
Umí nabídnout úžasnou úroveň cestovního komfortu, plavný podvozek a ticho na palubě. Když ale začnete tlačit na pilu, nepřipadáte si jako v rybářské bárce, auto se minimálně naklání. I díky pro Mulliner standardně dodávanému podvozku s aktivními stabilizátory. Pohon všech kol pomáhá s trakcí na výjezdu a velmi snadno chytnete svižné tempo.
Jen když po tomto Britovi budete chtít opravdu extrémní nasazení, hmotnost přes 2 tuny se připomene, auto začne být více nedotáčivé a záhy pochopíte, že se Bentley nenarodilo ani pro loudání se, ani pro závodní dráhu, ale na takovéto příjemné, tříčvrteční nasazení, ve kterém vás úchvatným tempem proveze se vší jistotou a komfortem přes celý kontinent. Tomu nahrává vlastně všechno v tomto autě.
Závěr
Continental GT je definicí gentlemanského cestovního kupé, které je impozantní a zároveň elegantní na pohled, má v této generaci konečně jeden z nejluxusnějších a nejlépe zpracovaných interiérů v automobilovém průmyslu a svým jízdním projevem přesně balancuje na hraně komfortu s nádechem dynamických schopností. A to i s více plebejským osmiválcem pod kapotou, který je však úžasným motorem sám o sobě.
Testovaná verze Mulliner šponuje exkluzivní dojem ještě dále. Maska chladiče nebo provedení interiéru je nádherné, nejsem si jen jist těmi 22palcovými koly – v nízkých rychlostech kazí především akustický komfort.
Zakřížkovat položku Mulliner v objednávkovém listu bude ale jistě oblíbeným aktem v showroomech Bentley. Je pomyslnou třešničkou na dortu tohoto luxusního přenášedla.
Bentley Continental GT V8 Mulliner | |
---|---|
Motor: | 3996 ccm, vidlicový zážehový osmiválec, 2x turbo |
Max. výkon: | 404 kW (550 k) při 6000 ot./min |
Max. točivý moment: | 770 Nm při 2000 - 4500 ot./min |
Převodovka: | osmistupňová dvouspojková |
0–100 km/h: | 4 s |
Nejvyšší rychlost: | 318 km/h |
Průměrná spotřeba dle WLTP: | 12,1 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 2165 kg |
Délka x šířka x výška: | 4850 x 1966 x 1405 mm |
Základní objem zavazadelníku: | 358 l |
Poháněná náprava: | obě |
Cena základní verze: | 216 800 eur, cca 5 529 484 Kč |
Cena testovaného vozu: | 243 315 eur, cca 6 205 749 Kč |