Článek
Vzhled interiéru a exteriéru v ničem nepřekvapuje – Q3 působí jako zmenšená kopie většího modelu Q5. Díky celkově menším rozměrům je ale vzezření Q3 podle nás sympatičtější než v případě Q5 nebo dokonce mastodontního Q7. Také v interiéru nečekají žádná překvapení, výtečný je výběr materiálů i jejich zpracování.
V příplatkových efektně vypadajících sportovních sedadlech s větším bočním vedením a s možná až příliš tvrdými výplněmi opěrek hlavy, se sedí pohodlně, škoda jen, že sedadlo řidiče nejde spustit více k podlaze. Skvělá je nastavitelná délka sedáku (podobně jako u BMW). Z auta je dobrý výhled, škoda jen horšího výhledu dozadu.
Kabina je prostorná „tak akorát“ pro čtyři cestující, vzadu nečekejte přehršel prostoru; přesto, čtveřice cestujících se zde bez problémů posadí. Kufr je poměrně malý (Audi uvádí jeho velikost nikoliv po hranu oken, ale až do výšky stropu). Navíc, zadní plato nelze srolovat, pouze vyjmout, což omezuje praktičnost.
Výborný je dvoulitrový čtyřválec TFSI, pro Q3 se dodává ve dvou výkonových verzích (125 a 155 kW – 170 a 211 k). Vyzkoušeli jsme silnější z dvojice a kromě vysoké spotřeby (o té ale až za chvíli) jsme byli s motorem naprosto spokojeni. Motor je tichý, prost vibrací. V zimě oceníte také to, že motor na rozdíl od dieselu „nebere“ posádce teplo; topení fungovalo i při teplotách kolem nuly okamžitě.
Benzínový dvoulitr skvěle akceleruje, má vyšší spotřebu
Dvoulitr přeplňovaný turbodmychadlem úderně zatahuje už v nízkých otáčkách a nadšení mu vydrží až k šesti tisícům otáčkám. Výkon roste lineárně, mezi třemi a pěti tisíci je při plném plynu zatlačení do sedaček opravdu razantní.
Škoda jen, že výrobcem udávaná spotřeba je mimo realitu, v praxi počítejte se spotřebou deset litrů na sto ujetých kilometrů, pokud budete častěji zašlapávat plynový pedál do koberečku, budete rázem jezdit za 12 – 14 litrů. Pokud pojedete ustálenou devadesátkou, dostanete se k osmi litrům, ale v praxi počítejte, že vám palubní počítač bude nejčastěji ukazovat dvoucifernou hodnotu.
Standardem je sedmistupňová automatická převodovka s možností sekvenčního řazení. Život s ní je bezproblémový, řadit se navíc dá sekvenčně nebo lze přepnout do sportovního režimu, kdy elektronika motor více vytáčí a řadí ve vyšších otáčkách. Při jízdě 130 km/h točí motor na nejvyšší stupeň 2500 otáček, při 160 km/h odečtete z otáčkoměru hodnotu 3000. Kontroverzní systém start/stop, který nepracuje úplně tiše nebo uživatelsky přívětivě, lze naštěstí vypnout.
Ani podvozek kvé-trojky, který by měl posloužit coby základ pro nové připravované SUV od Škody, v ničem nepřekvapí – využívá osvědčenou čtyřprvkovou zadní nápravu, v příplatkové výbavě nechybí adaptivní tlumiče. Na hodně rozbité okresce čtvrté třídy s mnoha dírami podvozek do kabiny přenášel nepříjemné tupé rázy (svůj podíl na tom jistě měla i velká osmnáctipalcová kola s pneumatikami o rozměru 235 / 50), naladění tlumičů není jednoznačně komfortní, spíš je mixem agility a příjemného tlumení nerovností. Aby nedošlo k mýlce: na běžných silnicích je podvozek komfortní, s dobrým filtrováním nerovností.
Výtečný podvozek, pohon 4x4 není stálý
Pravdou je, že podvozek se prakticky nenaklání a při běžné jízdě je prakticky celou dobu neutrální. Navíc, pohon všech čtyř kol zaručuje bezproblémovou trakci i při prudkém sešlápnutí plynu při rozjezdu. Hřebenové řízení s elektromechanickým posilovačem je v nízkých rychlostech až přehnaně lehké, postupně ale tuhne.
Á propos 4x4 - Audi z marketingových důvodů slovem „quattro“ označuje i mezinápravovou spojku Haldex (v tomto případě čtvrté generace). Při cestě po Jizerských horách jsme projížděli zhruba kilometrový úsek po namrzlé, sněhem zapadané cestě s vyjetými kolejemi – Q3 si s tímto úkolem poradila bez problémů, těžší terén by ale očividně byl nad její síly. Vzhledem k tomu, že úkolem Q3 je pohodlné překonávání dlouhých cest po dálnici, dávat na obdiv svou karoserii v centrech měst a neznervóznit majitele při zimní cestě na hory, je to v pořádku.
Základní výbava tohoto konkurenta BMW X1 či Volva XC60 obsahuje vše podstatné, smysl má připlácet za xenonové světlomety, tempomat, vyhřívání předních sedadel či střešní ližiny. Cena testovaného auta se ovšem díky nejrůznějším dekoračním lištám, větším kolům či sportovním sedačkách a další výbavě vyšplhala na 1 176 000 korun. Na vysoké pořizovací ceny jsou ale zákazníci Audi zvyklí, takže by je to nemělo překvapit.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 1984 ccm, čytřválec, zážehový, turbo |
Max. výkon: | 155 kW (210 k) při 6200 ot./min. |
Max. točivý moment: | 300 Nm od 1800 ot./min. |
0 - 100 km/h: | 6,9 s |
Nejvyšší rychlost: | 230 km/h |
Průměrná spotřeba: | 7,7 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1640 kg |
Poháněná náprava: | 4x4 |
Cena základní verze: | 894 900 Kč |