Hlavní obsah

První jízda s Porsche 911 Turbo: mezikontinentální střela

Novinky, Martin Žemlička

Porsche 911 Turbo S je v současné době nejrychlejší verzí slavné devětsetjedenáctky. Zatím se neprodává, světovou premiéru bude mít příští týden na frankfurtském autosalonu. Jde o natolik zajímavé auto, že možnosti prvního svezení padnul bez mrknutí oka za oběť slunný víkend. Z České republiky Porsche na akci pozvalo pouze dva novináře.

Foto: Porsche

Porsche 911 Turbo S (991)

Článek

Dlouhá rovinka německé dálnice se v nedělním odpoledni před pár sekundami uvolnila. Plynový pedál je o setinu později ve 250 km/h sešlápnutý až na podlahu a nové Porsche 911 Turbo S se i z této rychlosti neskutečným způsobem žene vpřed.

Číslice na digitálním rychloměru skáčou ve zběsilém tempu – 286, 292, 298 a auto stále velmi působivě zrychluje. Nakonec se na pár okamžiků zarazí na hodnotě 303. I v této značné rychlosti je nové Turbo velmi stabilní, skvěle drží přímý směr, z řízení i auta samotného máte obrovský pocit jistoty.

Foto: Porsche

Porsche 911 Turbo S (991)

U Porsche nepřekvapí, že nenechalo nic náhodě a zkoušená 911 Turbo (991) je kupříkladu prvním autem na světě, které má vysouvací přední spoiler. Vzadu nechybí výsuvné křídlo (vysouvá se ve třech polohách - automaticky v rychlostech nad 120 km/h nebo po stisknutí příslušného tlačítka). Porsche uvádí, že při 300 km/h generují aerodynamické prvky přítlak 88 kilogramů vpředu a 44 kilogramů vzadu.

Jenže to už se dosud volný levý pruh dálnice začíná zvolna zaplňovat a ke slovu přicházejí famózní karbon-keramické brzdy (standard pro dražší verzi S) s průměrem 410 (!) mm. Skvěle se dávkují a brzdí přesně, jak potřebujete. Jak jsme pár desítek minut před tím zjistili na závodním okruhu Bilster Berg, jsou k neutahání.

Foto: Porsche

Porsche 911 Turbo S (991)

Řízení, které už není posilované hydraulicky, je přesné i kolem problematické středové polohy, škoda jen, že není více citlivé na zatížení předních kol. Milovníkům přímého řazení také bude chybět manuální převodovka, která u minulé generace byla dostupná. U 991 se musíte spolehnout pouze na rychlý, inteligentně řadící, avšak méně emotivní PDK.

Skvělý vůz ve vysokém tempu i při klidné jízdě

Ještě lepší než hnát se třístovkou po dálnici jsou okresní silnice. V okolí Nieheimu na severozápadě Německa mají okresky perfektní povrch, do zatáček je skvěle vidět a hlavně zde v tuto dobu skoro nikdo nejezdí. Neutralita, kterou recenzované auto nabízí, je dech beroucí, auto jde krásně do zatáčky a na výjezdu klidně pod plným plynem předvádí tolik trakce a tolik neutrality, že se tomu ani nechce věřit.

Pouze na závodním okruhu se nám podařilo vůz dostat do mírného přetáčivého smyku (elektronika vás do něj v režimu Sport+ částečně pustí, ESP se na okruhu během novinářských jízd vypínat nesmělo). Díky pohonu všech čtyř kol jde o velmi univerzální vozidlo do každého počasí, které má na přání částečný charakter zadokolky. Turbo vcelku logicky nemá rádo brzdění uprostřed zatáčky, jinak ale řidičům odpustí spoustu chyb.

Porsche 911 Turbo S (991) na závodním okruhu Bilster Berg Video: Yiannis Charpidis

Turbo skvěle maskuje svou rychlost, při 180 km/h kolega na sedadle spolujezdce hádá, že jedeme stovkou. S tímhle autem se dá jezdit velmi jednoduše i nízkými rychlostmi, uvnitř není hluk, netřese se jak ratlík a sedmistupňové PDK účinně snižuje otáčky. Velmi příjemné místo k životu i na 20palcových kolech.

Jenže potenciál vzadu umístěného dvakrát přeplňovaného šestiválcového boxeru o výkonu 560 koní, perfektně naladěného podvozku a již chválených karbon-keramických brzd skoro nutí řidiče k poněkud vyšším rychlostem a řidičský průkaz je pak v permanentním ohrožení.

Foto: Porsche

Porsche 911 Turbo S (991)

Zadní kola se natáčejí

Zásadní novinkou nového modelu 911 Turbo je řízení zadní nápravy pomocí elektromechanického zařízení. Zadní kola se mohou podle rychlosti jízdy natáčet až do úhlu 2,8 stupně. Porsche tvrdí, že v rychlostech do 50 km/h s natočenými předními koly systém zadní kola natočí do opačného směru, a to vyvolá efekt, jako kdyby se zkrátil rozvor o 250 mm.

V rychlostech nad 80 km/h systém zadní kola natáčí ve stejném směru jako přední a tím se virtuálně prodlouží rozvor o 500 mm. Vůz tak nabídne větší mrštnost, třebaže 911 GT3 bude na závodním okruhu ještě lepší.

Turbo je hodně o silném motoru, který předvádí fantastický zátah v libovolné rychlosti při libovolných otáčkách - v praxi vás Turbo zarazí do sedadla mezi 1500 a 7000 otáčkami, přičemž v druhé polovině otáčkoměru - a při zapnutém sportovním režimu je akcelerace ještě razantnější. Papírově má tohle auto stejný výkon jako BMW M6, v praxi je o dost rychlejší.

Foto: Porsche

Porsche 911 Turbo S (991)

Hmotnost modelu 911 Turbo není z nejmenších (1595 u slabší a 1605 kg u silnější verze). Rozložení váhy výrazněji zatěžuje zadní partie vozidla (39 procent vpředu, 61 vzadu).

Styl na závodním okruhu je specifický, o něco méně sofistikovanější a delikátnější než u GT3. V Turbu jednoduše dáte plný plyn a pohon všech čtyř kol, který se dle potřeby přenáší na přední, zadní nebo všechna čtyři kola, si s tím už nějak poradí.

Foto: Porsche

Porsche 911 Turbo S (991)

Interiér je Porsche klasika

Interiér nese klasické prvky známé i z jiných modelů, nepřekvapí ani perfektní zpracování. Tlačítek na středovém panelu je možná až příliš, bohužel kvůli nižší normované spotřebě je i v takovémto autě nesmyslný systém start/stop. Skvělé jsou sedačky s bočním vedením „tak akorát“ i s přiměřeně tvrdou výplní a možností elektronicky si vysunout spodní část sedáku.

Ani po ujetí zhruba tří stovek kilometrů záda nebolela. To ale neplatí o únavě řidiče a spolujezdce - jízda a soustředění v extrémních rychlostech kladou úplně jiné požadavky, takže člověk z auta vystupuje sice rozpumpovaný adrenalinem, ale utahaný a vyčerpaný.

Na stovce jste s verzí S za 3,1 sekundy, na dvoustovce pak za neméně dech beroucích 10,3 s.

Zvuk výfuku je sice hutný, ale čekali bychom více. Tam kde by italský supersport prskal a řval, Turbo mechanicky vrní. Zvenčí docela hlasitě, ale i šestiválcový Jaguar F-Type nabídne více emocí. Určitá nenápadnost, kterou reprezentuje i vnější design, ale pro nemálo kupců může být a je důležitým prvkem.

Foto: Porsche

Porsche 911 Turbo S (991)

Spotřeba bezmála 24 litrů, šlo by i více

Spotřeba se během celodenního jezdění ustálila na konečných 23,3 l/100 km, při pomalé jízdě ji ale lze stlačit na 13 - 14. Za vyzkoušení stojí i tzv. launch control, který z klidu doslova vystřelí auto vpřed. První asi půl sekundu po puštění brzdy (a plném plynu) se nic neděje, pak zažijete něco jako centrifugu.

Na stovce jste s verzí S za 3,1 sekundy, na dvoustovce pak za neméně dech beroucích 10,3 s. Na závodní trati lze vygenerovat i slušné přetížení, nám se v jedné zatáčce povedlo 1,1 G (ukazatel je v autě integrovaný v jednom z digitálních displejů).

Foto: Porsche

Porsche 911 Turbo (991)

Kdo chce špičkovou kvalitu, musí si za ni také řádně připlatit. Nové Porsche 911 Turbo v Česku stojí 4 448 000 Kč a verze Turbo S horentních 5 353 000 korun.

To je hodně i na Porsche, automobilku s největším ziskem na vyrobené auto na světě. Ta částka vypadá hrozivě, přesto si myslíme, že s prodáním těchto dvou modelů nebude mít stuttgartská automobilka sebemenší problém.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:3800 ccm, šestiválec, zážehový, 2x turbo
Max. výkon:412 kW (560 k) při 6750 ot./min.
Max. točivý moment:700 Nm od 2100 ot./min.
0–100 km/h:3,1 s
Nejvyšší rychlost:318 km/h
Průměrná spotřeba:9,7 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1605 kg
Poháněná náprava:všechna čtyři kola
Cena základní verze:4 448 000 Kč
Cena s testovanou motorizací:5 353 000 Kč
Související témata:

Výběr článků

Načítám