Hlavní obsah

První jízda s novým Audi A3: Nejlepší z letošního vrhu

Novinky, Milan Lažanský

Koncern Volkswagen v letošním roce kompletně obměnil vozy klasické nižší střední třídy. Volkswagen má nový Golf, Škoda Octavii a Seat Leon. Jako poslední se nám do ruky dostal nejdražší člen rodiny, Audi A3. Jak funguje na českých silnicích?

Foto: Audi ČR

Nové Audi A3 S-line

Článek

I přesto, že evropský trh je hladový po SUV, klasické hatchbacky jsou stále důležitým artiklem. A to i u prémiových značek. Audi se do nižší střední třídy s A3 vrhlo už v roce 1996, segment hatchbacků s drahou značkou v podstatě založilo.

Od té doby čtyři kruhy udaly přes pět milionů „á-trojek”. I přesto, že tento model v každé generaci mohl dost vykrvácet na tom, že jej mnozí mohli považovat za předražený Volkswagen Golf. Před podobnou výzvou stojí v Ingolstadtu pochopitelně i dnes.

Infotainment je skvělý

Audi se v nové generaci rozhodlo jít do sportovního střihu, a to už od začátku. Agresivně tvarovaný přední nárazník dostanete už v základní výbavě a celkový styling působí na první pohled o poznání dynamičtěji než u předchůdců.

Foto: Audi ČR

Zezadu je na A3 na pohled široce rozkročena.

Uvnitř k mé radosti Audi pokračuje v tom, co započalo v nových generacích větších modelů. Zatímco dříve jsem vnitřky od této značky hodnotil jako sice kvalitně postavené, ale s rezervami v oblasti materiálů a celkového nápadu, aktuálně Audi umí interiéry zajímavé, svěží a o stupeň kvalitnější.

Přitom se celková architektura A3 příliš nepodobá ostatním modelům značky. Výdechy ventilace u řidiče na fotkách působily až přehnaně, ale v reálu se tu cítíte zkrátka dobře. I díky bohatému ambientnímu osvětlení nebo skvělému posezu za volantem - i elektricky nastavitelné sedadlo lze spustit příjemně nízko.

Foto: Audi ČR

Interiér je o poznání zajímavější a hodnotnější než u předchůdce.

Velkým tématem zmíněných novinek od koncernu VW jsou multimédia. Všechny vozy mají úplně nové infotainmenty, které spoléhají především na online funkce a dotykové ovládání všeho. U Golfu ani Octavie jsem se se systémy dokonale nesžil.

První jízda s novou Škodou Octavia: Superb má problém

AutoMoto

U Audi však prostě přestěhovali systém poslední generace a přístrojový štít z větších modelů. Včetně rozlišení a funkcí. A vzhledem k tomu, že ve všech parametrech jako je rychlost, grafika či uživatelská přívětivost patří mezi špičku i mezi luxusními limuzínami, tady nezbývá než zatleskat.

Paradoxně je i díky oddělenému fyzickému ovládání klimatizace nejkonzervativnější z bratrů. Za zbytečnou inovaci považuji jen nové ovládání hlasitosti či přepínání multimédií. Tradiční ovladač na středovém tunelu mi přijde geniální, nová dotyková ploška sice funguje spolehlivě, ale nemůže být tak intuitivní.

Foto: Audi ČR

Dotekové ovládání hlasitosti na kruhové plošce není ideálním řešením.

Nová generace se prodloužila a rozšířila o tři centimetry, rozvor náprav ale zůstal shodný. Tudíž prostornost zůstává podobně dobrá. I člověk vyšší postavy se dozadu dokáže poskládat v rámci možností pohodlně, se 190 centimetry nemám problém ani pro hlavu. Zavazadelník o objemu 380 litrů je průměrný, ale v rámci cílení tohoto vozu jej hodnotím jako zcela dostačující.

Bude vás bavit

Nová A3 je zatím dostupná se dvěma zážehovými a dvěma vznětovými motory. Základem je benzinový litrový tříválec s 81 kW pod označením 30 TFSI, coby 35 TFSI můžete mít čtyřválcovou patnáctistovku se 110 kW. Z černé pistole natankujete verze 30 TDI a 35 TDI. Vždy jde o dvoulitr, s 85 kW či 110 kW.

Tyto motory známe již dobře, jsou jádrem nového kompaktního portfolia koncernu. Zajímalo mě, jak si povede silnější vznětový motor v kombinaci s dvouspojkovou převodovkou S Tronic. Za volantem Octavie čtvrté generace jsem si totiž tuto kombinaci pochvaloval, až jsem si říkal, že ji ve Škodovce dokázali konečně pořádně naladit.

Povedlo se to i u Audi. Pryč je váhání a cukání. Cítíte, jak spojky prokluzují a okamžitě poznáte, o jaký typ převodovky jde, ale chytrost, rychlost, předvídavost a  také absence zbrklosti ji zdobí. Pod tahem by motor mohl být trošku lépe odhlučněn, v plynulém tempu o něm ale v podstatě nevíte.

První jízda v Seatu Leon eTSI: Fádnost hledejte jinde

AutoMoto

Přestože jde o povedenou kombinaci, sáhl bych raději po mildhybridní zážehové patnáctistovce. Ta je velmi povedená a úsporná natolik, že se v kompaktních modelech dokáže velmi blízko přiblížit hodnotám spotřeby dieselu. Mluvíme o nějakých pěti, šesti litrech na sto.

Mé první dvě stovky kilometrů za volantem raného exempláře vedly městem i po okresních silnicích. Výbava S Line propůjčuje autu standardně sportovní podvozek. V mém případě ještě doplněný adaptivními tlumiči. Na můj vkus by se auto mohlo o něco více uvolnit, v režimu Comfort od něj rozhodně nečekejte houpání jako u Octavie. Na druhou stranu cítíte, že se odpružení může opřít do tuhých základů, a tak nedupe, netřese.

Foto: Audi ČR

Grafika svícení spodní části LED světlometů se přizpůsobuje výbavovému stupni, v budoucnu půjde i individualizovat.

Až jako o „lehce horkém” hatchbacku, pokud přejmu označení „warm hatch” a „hot hatch”, jsem ochoten bavit se, pokud přepnu do sportovního režimu a projedu si pár zatáček. Do těch se A3 vrhá velmi ochotně, přední náprava má na poměry třídy spoustu přilnavosti a řidič si dokonce užijete i nějakou tu interakci skrz volant a sedadlo. Onen řidičský posez dává ovoce.

V případě motorizací od 110 kW má A3 víceprvkovou zadní nápravu, která skvěle zvládá i vyšší tempo po rozbitých stezkách. Neodskakuje, a řidič si tak s autem velmi rychle vybuduje důvěru.

Závěr

Aby si nová A3 zasloužila svůj znak na kapotě a příplatek, který po zákazníkovi žádá, musí být z tolikrát zmiňovaného čtyřlístku zkrátka nejlepší. A že taková Octavia nebo Leon udělaly mílové kroky, už jen co se provedení interiéru týče. Po prvním seznámení si odvážím tvrdit, že se ono kýžené podařilo.

A to nejen díky skvěle naladěnému odpružení i pohonu, designu či vrcholným prvkům výbavy. Ale také kvůli tomu, že přes všechen ten pokrok, který A3 udělala, dokázala také s rozmyslem přistoupit k multimédiím a celkovému uživatelskému prostředí, ve kterém se šofér pohybuje.

Test Volkswagenu Golf 1.5 eTSI: Konzervativec poosmé

AutoMoto

Na mušce má i konkurenty z Mnichova a Stuttgartu. Na soudy je ještě brzy, ale „áčkový” Mercedes i jedničkové BMW rozhodně nedostanou jednoduchého rivala. Navíc, s nimi už se může rovnat i cenovkami. Že se testované vozy nové A3 v konfiguraci šplhají nad 1,1 až 1,3 milionu s těmito běžnými motorizacemi, v této třídě už dnes nikoho bohužel nepřekvapí.

Související témata:

Související články

Test Audi Q7 po faceliftu: Mnohem lákavější

Velké SUV od čtyř kruhů prošlo důležitou modernizací. Po prvním krátkém svezení je na řadě shrnutí dojmů z několikatýdenního soužití. Designově je hodnotnější...

Výběr článků

Načítám