Článek
Třída A se v minulé třetí generaci zbavila sendvičové konstrukce podlahy, která si žádala vysokou a nepříliš vzhlednou stavbu karoserie. Od té doby je svou stavbou klasických hatchbackem, stejně jako v aktuálním vydání plní roli vstupenky do světa Mercedesu.
Platí to i pro „svět” s písmeny EQ. Ovšem ve Stuttgartu aktuálně volí zcela opačnou strategii, než třeba konkurent z Paříže, značka DS. Ta jako celý mateřský koncern spoléhá u větších modelů na plug-in hybridy, zatímco u těch kompaktních na čistou elektřinu. „Áčko” jako bateriový elektromobil nekoupíte, ovšem plug-in hybridní A250e k němu má díky rychlodobíjení o něco blíže než konkurence s podobnou technikou.
Usedlý z vnějšku, luxusní uvnitř
Vizuálně se plug-in hybrid připomene jen plaketkou na blatnících. Celkově je tato generace nositelem designového jazyka, který zaválo čtyřdveřové kupé CLS. Řeč je především o hranatých předních světlometech.
Právě k agresivně tvarované přídi mi kulatá záď příliš nesedí. Na vině ale může být i nenápadná konfigurace s petrolejově modrým lakem a malými koly.
Zato uvnitř na posádku čeká skvělé zpracování i celkově zajímavá architektura. Detaily jako podsvícené otvory ventilace vás přesvědčí, že s luxusními modely tohle auto nepojí jen značka na volantu.
Test Mercedesu GLB 200d: Víc než jen rodinná krabice
Infotainment MBUX nabídne skvělou grafiku, rychlou odezvu a přehlednost. Navíc se spoléhá na pokročilé hlasové ovládání, které je napříč automobilovým trhem podle mého to vůbec nejpropracovanější.
Baterie ubraly 70 litrů ze zavazadelníku, který tak nabídne 310 litrů. I tak je ale celková nabídka prostoru pro dospělou posádku i jejich zavazadla na poměry třídy slušná.
Nestačíte ani nakoupit
Pohonné ústrojí se skládá z přeplňované třináctistovky, elektromotoru a osmistupňové dvouspojkové převodovky. Systémový výkon činí 160 kW, 217 koní. Maximální točivý moment dosahuje 450 Nm.
Bateriový balíček o kapacitě 15,6 kWh vystačí na papírových 60 až 66 kilometrů. Převážně v městském provozu se skutečně není problém dostat až přes 60 kilometrů elektrické jízdy, což je slušné.
Eso v rukávě má auto ovšem co v nabíjení. Klasická dvoufázová palubní nabíječka na střídavý proud má vcelku běžný výkon 7,2 kW. V ten moment trvá nabíjení z wallboxu či dobíjecí stanice přibližně dvě hodiny.
Ovšem plug-in hybridní Mercedesy včetně „Áčka” umí také rychlodobíjení stejnosměrným proudem, což jsem zatím viděl jen u Mitsubishi Outlander PHEV.
Tehdy potřebujete jiný konektor a kabel taháte vždy z nabíjecí stanice, nikoli z kufru. Samozřejmě že ani v ten moment nevyužijete plný výkon rychlodobíjecích stanic - ty nejrychlejší v Česku dnes umí až 350 kW.
Mercedes uvádí maximální výkon 24 kW - mě se podařilo dostat se na 21 kW. I to ovšem stačí, abyste měli baterii plnou za příjemnou půlhodinku.
Pohodlný a hbitý, ovšem mohl by být tišší
Po nabití máte velmi schopný „elektromobil”, který má i čistě na elektrický režim dostatek síly na hbité proplétání se městem. Dálniční provoz spotřebu elektřiny navýší, ale i tak potěší, že se lze jen na elektromotor pohybovat až lehce nad českým povoleným dálničním limitem.
Pokud vyrazíte s vybitými bateriemi, spuštění třináctistovky po chvilce jízdy by mohlo být kultivovanější - studený motor s autem v akceleraci cukne a poté je i na volnoběh v hlučnějším módu dobíjení baterií. Na druhou stranu po chvilce zahřátí je jednotka příkladně klidná a vzorně si rozumí i s převodovkou.
Mercedes po Karlu Gottovi zamířil do sbírky fanouška
Plug-in hybridní třída A si zaslouží pochvalu i za jízdní vlastnosti - i přes vyšší hmotnost způsobenou zástavbou bateriového balíčku zůstává podvozek skvěle „pracovitý”, nabídne velmi doboru úroveň komfortu na více typech nerovností.
Zároveň je auto velmi stabilní v oblouku a mrštné v utažených zatáčkách. Ne že by si se šoférem vyloženě „povídalo”, ale rychlá jízda po okresní silnici je v tomto autě intuitivní a snadná. Jediná výtka k jízdním vlastnostem tak směřuje k nedostatečnému odhlučnění valivého hluku od pneumatik, které kazí dojem luxusního malého vozu.
Závěr testu
Plug-in hybridní Mercedes třídy A má skutečně zásadní výhodu v podobě možnosti rychlodobíjení. Interiér je pak co do technologií a vnímaného luxusu na vrcholu třídy.
Až na poněkud hrubé spouštění spalovací jednotky a nedokonalé odhlučnění valivého hluku od pneumatik potěší i jízdními vlastnostmi. Cena povedenému luxusnímu balíčku odpovídá, ovšem onen „milion” není v současné kompaktní třídě ničím neobvyklým - za baterie se stále platí.
Mercedes-Benz A250e | |
---|---|
Motor: | 1332 ccm, zážehový čtyřválec, turbo, elektromotor |
Max. systémový výkon: | 160 kW (218 k) |
Max. točivý moment systému: | 450 Nm |
Převodovka: | osmistupňová dvouspojková |
0–100 km/h: | 6,6 s |
Nejvyšší rychlost: | 235 km/h |
Průměrná spotřeba a emise v kombinovaném režimu: | 1,4 -1,6 l/100 km, 32 - 36 g CO2/km |
Doba nabíjení baterie 15,6 kWh: | 25 min (z 10 na 80 %, DC nabíjení, 24 kW) |
1 h, 45 min (z 10 na 100 %, AC Wallbox 7,4 kW) | |
Pohotovostní hmotnost: | 1680 kg |
Délka x šířka x výška: | 4419 x 1796 x 1440 mm |
Základní objem zavazadelníku: | 310 l |
Poháněná náprava: | přední |
Základní cena modelu: | 638 880 Kč (A160) |
Základní cena motorizace: | 989 780 Kč |
Místo čipů karta
Elektrifikované Mercedesy potěší také on-line zobrazením obsazenosti nabíjecích stanic přímo v infotainmentu MBUX. Po příjezdu se v ideálním světě bude stačit identifikovat kartou Mercedes Me Charge a neřešit poskytovatele a jejich přístupové čipy. Zatím to tak funguje u společností PRE a E.ON, ovšem podle českého zastoupení značka pracuje na dalších partnerstvích.
Podobná strategie je cílem i konkurenčních automobilek. Stejně jako rostoucí význam mobilních aplikací. U elektrifikovaných vozů lze odložit nabíjení, vyhřát si interiér či sledovat úroveň nabití.
Mercedes k tomu ovšem přidává ještě jednu aplikaci, ke které ani takový vůz mít nemusíte. Aplikace EQ Ready vám má pomoci rozhodnout se, jestli se k vašemu každodennímu stylu hodí elektrifikovaný vůz.
Ostatně, nový pohon vyžaduje specifický režim - především mít kde nabíjet. A to i u plug-in hybridu, který jinak zbytečně vozí těžkou vybitou baterii, což zvyšuje spotřebu benzínu.
V EQ Ready lze spustit takzvanou sedmidenní výzvu. Ta obsahuje analýzu každodenních jízd - kolik by uživatel ujel na elektřinu, s jakou spotřebou. Ale také virtuální dobíjení či jeho možnosti v okolí. Na konci software vyhodnotí, jestli jste „EQ kompatibilní”.
Mercedes masivně elektrifikuje
Aktuálně je značka ze Stuttgartu aktivní především co se plug-in hybridů týče. Najdete je téměř ve všech třídách. A i tam, kde nikoli, je k mání alespoň mildhybridní ústrojí EQ Boost s pomocným startér-generátorem.
Co se elektromobilů týče, na čistě bateriový pohon přešla odnož Smart, vlajkovou lodí je ovšem SUV EQC. V příštích letech však bude rušno, elektromobilita překope nabídku Mercedesu, nejen ve vyšších sférách.
Nabídku Mercedesu čeká zemětřesení ve jménu elektromobility
Přijde sedan EQE, který bude o něco menší než chystaná vlajková loď EQS, a také SUV s označením EQE. Dále jsou v přípravě crossovery EQA, který bude zhruba velikosti současného GLA, a EQB jako ekvivalent dnešního GLB. I vlajková loď EQS dostane svou SUV-verzi a technika crossoveru EQA má posloužit také v elektrické verzi sedanu třídy A.