Článek
Kdo nechce v dnešní době pranýřovaný (v případě moderních EU 6 motorů mnohdy neoprávněně) diesel pro sportovně-užitkový karoq, ten má v nabídce dvě volby. Litrový tříválec nebo patnáctistovku s aktivním vypínáním poloviny válců. Obě bez možnosti pohonu všech čtyř kol.
Rozdíl je 25 kW (34 koní) a 50 newtonmetrů, hlavně ale 45 tisíc korun. Což vzhledem k nejnižší pořizovací ceně 530 tisíc korun není zase tolik.
Mohlo by se zdát, že motor o objemu dvou velkých piv v karoqu moc nepojede, ale už zkušenost s octavií vyvrací hospodský mýtus, že tři válce a malý zdvihový objem přinesou líné auto. Ne vždy a ne všude, u moderních tříválců obecně platí, že díky přeplňování a snadno dostupnému točivému momentu jezdí opravdu pěkně, jakkoliv proti obdobně výkonným čtyřválcům o tolik úspornější obvykle nejsou.
Slušná dynamika, spotřeba mezi 7-8 l
V praxi máte už od dvou tisíc k dispozici plný točivý moment (200 Nm), který je navíc dostupný v pásmu do 3500 otáček. Vytáčení až k omezovači o tisíc otáček výše už mnoho smyslu nemá, výkonnou špičku zde nečekejte. Ve srovnání s o 38 kilogramů těžší patnáctistovkou vyplývá, že ve zrychlení do nějakých 130 km/h je dynamika obdobná (nebo jinak: ne o tolik horší), následně má navrch silnější z obou motorů, který dovede překonat dvousetkilometrovou hranici.
Převody jsou relativně delší: druhý stupeň vytočíte na hranici 90 km/h, trojku na 140 km/h. Šestistupňová převodovka je v zásadě přesná, trochu nám chyběla lepší mechanická zpětná vazba a vymezení jednotlivých rychlostí v kulise.
Při „tachometrové” devadesátce točí motor na nejvyšší stupeň rovné dva tisíc, dálniční maximum pak znamená 2750 otáček. Ve městě se při méně předvídatelné jízdě přehoupnete přes 9 litrů, na dálnici ale není problém jezdit na sedm (musíte ale jet do 120 km/h), při rychlejší jízdě za osm litrů na sto.
Komfort dobrý s výjimkou nejrozbitějších okresek
Karoq s litrovým motorem si na sedmnáctipalcových kolech úspěšně poradil s většinou děr, výtluků a nerovnostní českých silnic. Je třeba říci, že jezdí suverénně a dobře to dokazuje i stabilita v sérii rychleji projetých zatáček.
Komfort začíná pokulhávat až na okreskách nejnižších tříd, kde se projeví jednodušší konstrukce podvozku (vzadu torzní příčka) s nejspíš měkčím naladěním než u výkonnějších motorů pro karoq. Měkčí tlumiče tak paradoxně nedovedou kolo podržet a karoserii mírně rozhoupají. Zvolněte a bude to celkem v pořádku.
Výše zmíněný krátký test se zaměřil výhradně na litrový motor, všechny ostatní informace o karoqu najdete v našem podrobném testu. [celá zpráva]
Pokud by vás blíže zajímala benzínová patnáctistovka, test najdete zde. [celá zpráva]
Škoda Karoq 1,0 TSI | |
---|---|
Motor: | 999 ccm, zážehový tříválec, turbo |
Max. výkon: | 85 kW (115 k) při 5000-5500 ot./min. |
Max. točivý moment: | 200 Nm při 2000-3500 ot./min. |
0 - 100 km/h: | 10,6 s |
Nejvyšší rychlost: | 187 km/h |
Kombinovaná spotřeba: | 5,3 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1 340 kg |
Poháněná náprava: | přední |
Základní prodejní cena: | 529 900 Kč |