Hlavní obsah

Nebojte se ho. Test Škody Karoq s nejslabším litrovým tříválcem

Novinky, Martin Žemlička

Litrový tříválec je základní motorizací pro Škodu Karoq. Nemůžete jej mít ve verzi 4x4, zato si lze vybírat mezi přímo řazenou či automatickou převodovkou. Základní motorizaci jsme pověřili s manuální šestistupňovou převodovkou.

Foto: Škoda Auto

Škoda Karoq

Článek

Kdo nechce v dnešní době pranýřovaný (v případě moderních EU 6 motorů mnohdy neoprávněně) diesel pro sportovně-užitkový karoq, ten má v nabídce dvě volby. Litrový tříválec nebo patnáctistovku s aktivním vypínáním poloviny válců. Obě bez možnosti pohonu všech čtyř kol.

Rozdíl je 25 kW (34 koní) a 50 newtonmetrů, hlavně ale 45 tisíc korun. Což vzhledem k nejnižší pořizovací ceně 530 tisíc korun není zase tolik.

Mohlo by se zdát, že motor o objemu dvou velkých piv v karoqu moc nepojede, ale už zkušenost s octavií vyvrací hospodský mýtus, že tři válce a malý zdvihový objem přinesou líné auto. Ne vždy a ne všude, u moderních tříválců obecně platí, že díky přeplňování a snadno dostupnému točivému momentu jezdí opravdu pěkně, jakkoliv proti obdobně výkonným čtyřválcům o tolik úspornější obvykle nejsou.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Karoq 1,0 TSI

Slušná dynamika, spotřeba mezi 7-8 l

V praxi máte už od dvou tisíc k dispozici plný točivý moment (200 Nm), který je navíc dostupný v pásmu do 3500 otáček. Vytáčení až k omezovači o tisíc otáček výše už mnoho smyslu nemá, výkonnou špičku zde nečekejte. Ve srovnání s o 38 kilogramů těžší patnáctistovkou vyplývá, že ve zrychlení do nějakých 130 km/h je dynamika obdobná (nebo jinak: ne o tolik horší), následně má navrch silnější z obou motorů, který dovede překonat dvousetkilometrovou hranici.

Převody jsou relativně delší: druhý stupeň vytočíte na hranici 90 km/h, trojku na 140 km/h. Šestistupňová převodovka je v zásadě přesná, trochu nám chyběla lepší mechanická zpětná vazba a vymezení jednotlivých rychlostí v kulise.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Karoq 1,0 TSI

Při „tachometrové” devadesátce točí motor na nejvyšší stupeň rovné dva tisíc, dálniční maximum pak znamená 2750 otáček. Ve městě se při méně předvídatelné jízdě přehoupnete přes 9 litrů, na dálnici ale není problém jezdit na sedm (musíte ale jet do 120 km/h), při rychlejší jízdě za osm litrů na sto.

Komfort dobrý s výjimkou nejrozbitějších okresek

Karoq s litrovým motorem si na sedmnáctipalcových kolech úspěšně poradil s většinou děr, výtluků a nerovnostní českých silnic. Je třeba říci, že jezdí suverénně a dobře to dokazuje i stabilita v sérii rychleji projetých zatáček.

Foto: František Němec, Novinky

Škoda Karoq 1.5 TSI

Komfort začíná pokulhávat až na okreskách nejnižších tříd, kde se projeví jednodušší konstrukce podvozku (vzadu torzní příčka) s nejspíš měkčím naladěním než u výkonnějších motorů pro karoq. Měkčí tlumiče tak paradoxně nedovedou kolo podržet a karoserii mírně rozhoupají. Zvolněte a bude to celkem v pořádku.

Výše zmíněný krátký test se zaměřil výhradně na litrový motor, všechny ostatní informace o karoqu najdete v našem podrobném testu. [celá zpráva]

Pokud by vás blíže zajímala benzínová patnáctistovka, test najdete zde.  [celá zpráva]

Škoda Karoq 1,0 TSI
Motor:999 ccm, zážehový tříválec, turbo
Max. výkon:85 kW (115 k) při 5000-5500 ot./min.
Max. točivý moment:200 Nm při 2000-3500 ot./min.
0 - 100 km/h:10,6 s
Nejvyšší rychlost:187 km/h
Kombinovaná spotřeba:5,3 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1 340 kg
Poháněná náprava:přední
Základní prodejní cena:529 900 Kč
Související témata:

Výběr článků

Načítám