Hlavní obsah

Jedna nula navíc. Test Peugeotu 2008

Novinky, Martin Žemlička

Peugeot 2008 je vlastně řádně přifouknutá dvěstěosmička - delší, širší i vyšší. Je to typické auto dneška - zvýšené, pseudoterénní. Ostatně vždyť samotná škodovka bude dělat podobnou variantu fabie. Peugeot už ale takový model prodává a my jsme týden zkoumali, jaký je.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Peugeot 2008

Článek

Nikdy jsem nechápal smysl crossoverů a nechápu jej ani po vrácení novinářské 2008. To ale neznamená, že by šlo o špatné auto, to vůbec ne. V červené metalíze ve výbavě GT Line a na sedmnáctipalcových litých kolech vypadá 2008 výborně, přední maska je hodně výrazná a drobný „předkus” působí lépe než na větší 3008.

Nuancí, nutno kritizovat, je tak pouze falešný pravý výfuk. Z něj opravdu nic neproudí, protože konec výfukového potrubí je o pár centimetrů blíže.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Peugeot 2008

Nový model 2008 sdílí mnoho dílů s malou 208 (stejná třída jako fabia). Oproti dvěstěosmičce je novinka o 20 centimetrů delší, o deset vyšší a o pět centimetrů širší. V praxi to znamená, že vepředu i vzadu je dost místa pro nohy, jen průměrně v příčném směru.

Příplatková panoramatická střecha ale ubírá místo pro hlavu (a navíc snižuje torzní tuhost). Vepředu si ale bez problémů sedne i habán, prostornost je lepší než v případě modelu 208.

Sedí se vysoko, zadní sedačky se složí do roviny

Za malým volantem, jehož velikost ne každému vyhovuje, najdete místo jednoduše, sedí se poměrně vysoko. Výhled šikmo vpřed lehce kazí sklon předních sloupků, v kontextu moderních aut této velikosti ale nejde o žádnou abnormalitu. Jinak je karoserie přehledná.

Pokud jedete v noci a máte vypnutý systém start/stop, oranžová kontrolka se zrcadlí zhruba v polovině levého vnějšího zrcátka - není to moc příjemné a lze to vyřešit buď přelepením černou páskou, nebo vypnutím start/stop systému.

Kufr nabídne v základu velmi solidních 360 litrů (z toho je 22 litrů ukryto pod podlahou); po sklopení zadních - vykouzlí rovinu - sedaček 1194 litrů. A pod podlážkou je ukryto rezervní kolo. Víko pátých dveří se vyklápí hodně vysoko a vstup do kufru je adekvátně velký. Jediné, co nám vadilo, bylo nepochopitelné šetření na zadním platu, které se samo nezvedá.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Peugeot 2008

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Peugeot 2008

V nabídce jsou buď pětistupňové, nebo šestistupňové manuální převodovky, pro nejsilnější, námi testovaný benzínový motor (a výhradně pro něj), lze zvolit automatickou převodovku označovanou jako EAT6 (Efficient Automatic Transmission 6), kterou Peugeotu dodává japonský Aisin.

Peugeot 2008 s převodovkou EAT6 mírně cuká jen při popojíždění nebo při pomalejším dobrzďování, typicky když dojíždíte k semaforu na červenou a automat sveřepě drží dvojku a nechce podřadit. Při samotné jízdě je ale přesun mezi rychlostmi hladký a v rámci možností rychlý. Když si položíte prsty kdekoli vedle páky, zaznamenáte citelné vibrace.

Dynamiku přeplňovaného tříválce (110 k) kazí dlouhé převody, část výkonu se navíc ztrácí v samotném převodovém ústrojí. K tomuto motoru lze objednat i přímo řazená převodovka, byť pouze pětistupňová. V ceníku je při stejné výbavě o 30 tisíc levnější.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Peugeot 2008

Delší zpřevodování účinně snižuje otáčky a tudíž i spotřebu paliva - 1800 odečtete při tachometrových 90 km/h, pouhých 2750 pak při českém dálničním maximu.

Palubní počítač nám po necelých pěti stovkách ujetých kilometrů ukázal spotřebu 7,5 l, což také není špatné.

V zatáčkách překvapí, podvozek není uskákaný

V zatáčkách to s 2008 asi nic moc zajímavého nebude, říkáte si možná. Není to pravda, přepracované zavěšení spolu s rychlejším převodem řízení dělají divy.

Auto se do zatáček skládá ochotně, má i malou zpětnou vazbu, ochotně se vrací ke středové poloze, v jejímž okolí nemá obvyklý mrtvý bod. Opravdu nečekané a velice příjemné.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Peugeot 2008

To samé příjemné překvapení vás čeká i v případě elastokinematiky. Tužší naladění není překvapivě uskákané ani na přejezdech nerovností, dovnitř neproniká nadměrný hluk ani vibrace, a třebaže se ne vždy podaří odfiltrovat vše (ostatně měli jsme v testu největší kola v nabídce), je poddajnost podvozku velice dobrá, srovnatelná s tím, co nabízí koncern Volkswagen.

V zatáčkách si auto nechá líbit i rychlejší nájezdy, stále je však přísně neutrální. Navzdory jednoduché technice (zadní náprava kliková s vlečenými rameny spojenými zkrutnou příčkou, vpředu obvyklý McPherson) se vývojářům podařilo podvozek odladit velice dobře a při jízdě samotné máte i díky minimálním náklonům karoserie pocit, že jedete v nižším a ne tak vysokém autě.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Peugeot 2008

Velký podíl na tom jistě má i přiměřená pohotovostní hmotnost. Není kdovíjak nízká, ale zároveň ani vysoká: 1235 kilogramů, u verze s manuálem ještě o podstatných 70 kilogramů méně. A užitečná hmotnost 455 kilogramů je dostatečná snad pro všechny uživatele.

Peugeot nemá pohon všech čtyř kol, nabízí ale drobnou náplast v podobě takzvaného Grip Control. Tento systém prostřednictvím ABS a ESP upravuje množství přenášeného výkonu na přední kola, v nabídce jsou režimy Sníh, Terén, Písek, ESP Off. Nezkoušeli jsme to, příliš spoléhat ale na tuto berličku nejde.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Peugeot 2008

Peugeot 2008 je příjemným překvapením, a pokud máte rádi pseudoterénní auta, která se ovšem do terénu nikdy nepodívají, vymlouvat vám ho nebudeme.

V případě silnějšího benzínového motoru možná stojí za to vyzkoušet ještě přímo řazenou převodovku. Tříválce se nebojte, že má o jeden válec míň, poznáte maximálně při běhu na volnoběh, když si otevřete dveře, jinak ne.

Peugeot 2008 1.2 PureTech EAT6
Motor:1199 ccm, zážehový tříválec, turbo
Max. výkon:81 kW/110 k při 5500 ot./min.
Max. točivý moment:205 Nm při 2500 ot./min.
0–100 km/h:10,3 s
Nejvyšší rychlost:188 km/h
Průměrná spotřeba:5,2 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1235 kg
Poháněná náprava:přední
Cena základní verze:325 000 Kč (1.2 / 82 k)
Cena s testovanou motorizací:405 000 Kč
Související témata:

Výběr článků

Načítám