Článek
Zatímco ještě před pár lety byly malé kamery trčící z aut jen futuristickým prvkem konceptů na autosalonech, dnes jde o realitu.
I když není jasné, jestli jde o trend nebo slepou uličku, Audi e-tron či Honda e argumentují například sníženým odporem vzduchu, podobně jako Lexus u modelu ES. Stejně jako u dvou zmíněných aut má ale tento příplatek svá specifika.
Zvenčí jsou kamery umístěny na hodnotně vypadajících „tykadlech” s chromovými ozdobami a integrovanými směrovkami.
Obraz z nich putuje do obrazovek umístěných na dveřích. Už tady narážím na pro a proti. Chválím dostatečně vysokou pozici obrazovek, na rozdíl od Audi nejsou utopená a řidič tak nemusí klopit zrak.
Zvyknete si na kamery místo zrcátek? Novinku od Audi jsme otestovali v pražském provozu
Na stranu druhou ovšem při otevření dveří na obrazovky prší a také tohle řešení nevypadá úplně vzhledně. Zprvu mi připadalo, jako kdybych si na dveře namontoval neoriginální přenosné navigace.
Potěší široké možnosti nastavení a intuitivnost ovládání. K přizpůsobení obrazu kamery včetně jasu nebo varování před vozy ve slepém úhlu stačí klasický ovladač na dveřích.
V obraze se promítají praktické čáry pro snazší orientaci a má dva základní režimy. Takzvané rybí oko přináší lepší rozhled, ve standardním režimu se lze pohybovat v ořezu.
A v tom je dle mého největší problém. Je to jako kdybyste středně kvalitní webové video oříznuli bez další editace. Obraz je rozostřený, s poměrně nízkým rozlišením.
V době, kdy má velká část populace v kapse mobilní telefony, u kterých ani lidské oko nerozezná jednotlivé pixely, působí rozostřený pohled nepatřičně.
Jde o těžko pochopitelný fenomén, který v Lexusu a Toyotě přetrvává napříč modelovou řadou nezávisle na cenovce auta. Když je řeč o kamerách pro parkování, rovněž se vám dostane obrazu nevalné kvality a kostičkovaného textu okolo.
Nekvalitní obraz zamrzí o to více, že jinak je díky dobrému umístění a široké individualizaci vcelku snadné si na řešení Lexusu zvyknout. A to dříve než u zmíněných konkurentů. První dny sice budete intuitivně zírat ven na kameru místo na obrazovku, ale záhy už vás to ani nenapadne.
Výhodou navíc zůstává vedle aerodynamiky, díky které je ve vyšších rychlostech i méně znatelný šum od zrcátek, i menší celková šířka vozu, menší slepý úhel při pohledu kolmo dopředu i podstatně lepší přehled o dění za vozem při dešti či za šera a tmy.
Test Lexusu ES 300h: Podivínská oáza klidu
Nepochybně bude i velkou motivací pro takový příplatek prostý fakt, že jde o novou technologii a okolí i posádku to zaujme.
Zaujme to i lidi, které jinak cokoli automobilového nechává chladným. Jenže právě fanouškům technologií citlivým na kvalitu obrazu bude vadit nízké rozlišení nejspíš vůbec nejvíce.
Nejsem sice jednoznačně proti tomuto padesátitisícovému příplatku, ale v konečném důsledku je důležité, že lze do Lexusu ES pořídit i normální řešení se zrcátky.
Jde o vůz s výjimečným charakterem, který má vynikající odpružení a pro klidné řidiče i povedený hybridní pohon. Jak jsem ostatně shrnul v kompletním testu, řidiče hýčká, a to i se všemi zvláštnostmi, které si s sebou veze.