Článek
Ostrou verzi poznáte na první pohled podle obrovského zadního křídla, vytažených blatníků i přepracované přední masky. Design je hodně odvázaný, ne každému se bude líbit. Všechny čtyři koncovky výfuku jsou pravé, jejich akustický projev je hodně hlasitý - mechanický, možná až moc dunící. Celek doplňují devatenáctipalcová litá kola s pneumatikami o rozměru 235/35.
Uvnitř jsou skořepinová sedadla v černo-červeném provedení. Jsou skvělá, ovšem pokud jste prostorově výraznější, bude pro vás každá delší jízda utrpením nebo se do sedačky svým pozadím ani nenasoukáte.
A pokud jste vyšší jedinci, řekněme nad 190 cm, budete mít podobný problém, do sedačky se sice nasoukáte, nohy si ale pohodlně neuvelebíte. Vzadu je méně místa pro hlavu, ale překvapivě hodně před koleny.
Volant padne skvěle do ruky, škoda jen, že automobilka v duchu dnešní doby neudělala volant prostý tlačítek, což je u sportovního modelu jediná správná varianta. Ukazatele kombinují digitální (rychloměr) a klasické analogové budíky (otáčkoměr), grafika multimediálního systému je jako z dob osmibitových počítačů a ani jeho ovládání nevybočuje z šedého (pod)průměru.
Palubní počítač umí zaznamenat čas na kolo nebo přetížení, celkově je ale pracoviště řidiče lehce zmatené. Nechybí otravný systém start-stop a tlačítko R+, které přiostřuje reakce na plyn a nastavení podvozku.
Přeplňovaný čtyřválec je ukrutně rychlý
Pod kapotou modelu Civic Type R buší nový přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec s přímým vstřikováním. Maximální výkon dosahuje 228 kW (310 k) při 6 500 ot./min a maximální točivý moment má hodnotu 400 Nm (při 2 500 otáčkách). Motor se nechá vytočit do sedmi tisíc otáček, má příjemnou gradaci výkonu. Když jej dotáčíte, řadíte s kadencí 48 - 96 - 140 - 185 - 232 (5. rychlostní stupeň).
Kovová hlavice krátké řadičky studí do rukou, je však výtečně přesná, mechanická a dá se s ní řadit rychle, aniž byste riskovali, že si „kvalt” spletete. Řízení má mezi dorazy 2,2 otáčky a je snaživě komunikativní, příjemně ostré a téměř netrpí přenosem točivého momentu, protože vepředu je použita náprava s oddělenou těhlicí.
O zpomalování se starají brzdy Brembo. Čtyřpístkové třmeny kotoučových brzd na přední nápravě mají kotouče o průměru 350 mm. Ani zde problém nehledejte.
Jistě, dřívější atmosférické čtyřválce v Civicu Type-R umožňovaly ždímat motor do osmi tisíc, nový motor s jednokomorovým turbodmychadlem, proměnným časováním a zdvihem ventilů VTEC ale rovněž miluje otáčky a těsně před červeným polem se dočkáte i gradace výkonu. Nemá tak hezký zvuk jako dříve a turboefekt „dole” zaznamenáte, ale nad nějakých 3000 otáček se žene vpřed jako smyslů zbavený.
Těch 310 koní je opravdu znát a třeba v pružném zrychlení je ostrý hot hatch od Hondy rychlejší než ikonické Subaru WRX STI poslední generace. Při velmi rozvážném jízdním stylu jsme se dostali na 6,6 litru, na závodním okruhu jsme jezdili za třicet a celkový průměr byl 10 l/100 km.
V zatáčkách dovede hodit zadkem
Přiřítíte se k zatáčce, odbrzdíte, ještě než povolíte brzdu, zatočíte a na apexu přidáte plyn. A ostrý civic vás překvapí, protože v nájezdu je krásně neutrální a poté do hry zapojuje zadek, cítíte lehké vybočení zádě. To je naladění, jaké u auta tohoto typu s předním pohonem chceme a Golf GTI vám jej i přes své nesporné kvality nenabídne. To maximálně tak Renault Mégane R.S a uvidíme, jaký bude nový Ford Focus RS.
Pokud chcete, projedete s „tajp-árem” zatáčku neutrálně, čistou stopou, a tedy nejrychleji, jak je to za daných okolností možné. No a když budete chtít, prudkým přidáním plynu vyvoláte přetáčivost. Decentní, sluší se dodat, tohle auto není zadokolka.
Naladění podvozku a poctivý mechanický samosvorný diferenciál jsou ale dobrou výbavou. Elektronická stabilizace je plně vypínatelná a pro začínající jezdce je určitě výhodou, že i pokud je aktivní, její zásahy nejsou nikterak hysterické.
Honda Civic Type-R je s cenovkou 879 900 na první pohled docela drahý, focus RS třetí generace stojí ještě víc - 945 900 korun. Vzhled ostrého civicu je teatrální jako Arjen Robben, když padá po letmém kontaktu s protihráčem a interiér má k estetické vytříbenosti také hodně daleko.
Ale jízdně, motoricky a podvozkově jde o mimořádně povedený hot hatch, jakkoliv podvozek je pro běžné ježdění hodně tvrdý. Do té doby, než se svezu focusem RS je recenzované auto volbou, kterou nelze ignorovat. Pokud ale hledáte sportovní hatchback pro každodenní ježdění a sem tam nějaký výlet na Nordschleife, je Golf GTI Performance nebo Seat Leon Cupra lepší volbou.
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 1996 ccm, zážehový čtyřválec, turbo |
Max. výkon: | 228 kW (310 k) při 6 500 ot./min |
Max. točivý moment: | 400 Nm při 2 500 - 4 500 ot./min |
0–100 km/h: | 5,7 s |
Nejvyšší rychlost: | 270 km/h |
Průměrná spotřeba: | 7,3 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1382 kg |
Poháněná náprava: | přední |
Cena základní verze: | 879 900 Kč |
Cena s testovanou motorizací: | 879 900 Kč |