Hlavní obsah

Audi R8 V10 Plus: závodní DNA v praktickém balení

Novinky, Martin Žemlička

Druhá generace supersportovního kupé se čtyřmi kruhy ve znaku přichází výhradně s desetiválcovým atmosférickým motorem. Jaká byla brutálně rychlá 610koňová verze při popojíždění městem, na okresce a na uzavřené trati? Zjistili jsme to.

Test Audi R8 V10 PlusVideo: Novinky

Článek

Stovky kapek bubnují o kapotu červeného supersportu a já v tu chvíli děkuji tuzemskému importérovi, že nechal novinářskou R8 přezout na nové pneumatiky. Na seznamování se s nejvýkonnějším Audi všech dob není dopravní špička a mokré silnice úplně ideální kombinace, samotné ovládání je ale jednoduché jako u každého vysokovýkonného Audi.

S plynem nesmíte klesnout ke koberečku níže než na nějakých dvacet procent a budete se cítit jako v nízkém a rychlém autě, ale nebudete mít strach, že se každou chvíli dostanete do hodin nebo nebudete mít výkon pod kontrolou. Nic takového.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Audi R8 V10 Plus

R8 se váš nesnaží zabít a ani na mokré dálnici nemám během prvních seznamovacích kilometrů pocit, že bych se měl bát. Při devadesátce motor točí 2200 otáček a co je zajímavější, svůj potenciál využívá na 4 procenta (výkon), respektive 12 procent (točivý moment).

Interiér připomíná výrazně levnější modely Audi

Interiér R8, s příplatkovou výbavou za víc než pět miliónů korun mi dokonce připomíná nedávno testované provedení podstatně levnějšího modelu TT RS. Volant je povědomý (úplně stejný), stejně jako ovládání na středové konzoli. Displej multimediálního systému se ale nevysouvá jako v ostatních Audi, ale vidíte jej na digitálním displeji za volantem. Pěkné jsou ovladače klimatizace, které se „vznášejí“ na středové konzoli nebo karbonové doplňky.

Jenže - je to z hlediska kvality hodnotný interiér na auto za pět miliónů? Spíš je to otázka na levnější modely této automobilky, které mají špičkové interiéry, R8 už nikam výš stoupat nemůže, jakkoliv německá strohost se někomu nemusí líbit. Jako celek jde o funkční a přehledný komplex, za srdce vás ale rozhodně nechytí.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Audi R8 V10 Plus

Pozice za volantem se hledá snadno, místa je nad hlavou dost. Sedačky jsou příjemným kompromisem mezi závodními skořepinami a něčím, na čem chcete sedět celý den. Výhled je také na poměry této kategorie dobrý. Dveře se otevírají běžným způsobem, tedy stejně jako u Lamborghini Huracán, se kterým tento model sdílí technický základ.

Audi ovšem není tak extravagantní a centrem Prahy s ním projedete docela nenápadně. I když... nesmíte si ale zapnout klapku ve výfukovém potrubí, protože závodní řev, který atmosférický desetiválec předvádí, je naprosto úžasný při jakékoliv rychlosti. A to hlasité vyštěknutí, když spustíte motor. Sousedi vás budou nenávidět, ale ono s R8 opravdu nejde nastartovat potichu.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Audi R8 V10 Plus

Leckdo neznalý poměrů si tenhle supersport splete s menším a o dost levnějším Audi TT. Ovšem způsob, jakým oba modely jezdí, je rozdílný jako noc a den. Nízká silueta, dvacetipalcová kola, karbonové doplňky, dvě obří koncovky výfuku, atmosférický desetiválec umístěný uprostřed dávají jasně najevo, jaký je zde rozdíl.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Audi R8 V10 Plus

Neskutečně rychlé, kdykoliv chcete

Druhý den se počasí umoudřilo, takže nezbývá než vyrazit směrem na hoškovické letiště, předtím řádně zahřát všechny provozní kapaliny s cílem dostat se na číslici 3. A to je převelice snadné, ostatně už námi naměřené zrychlení 0-200 km/h za 9,9 sekundy je fantastickou hodnotou.

A třístovku ukáže digitální rychloměr brutálně brzy – po nějakých 29 sekundách se objeví 300 km/h. Reálně je to ale pochopitelně o trochu méně: Na letištní ploše v Hoškovicích jsme se po několika pokusech dostali na 308 km/h, což bylo dle GPS reálných 299,6 km/h. Ale i tak je zrychlení neskutečné.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Audi R8 V10 Plus

Dvouspojková automatická převodovka funguje výborně, je ohromujícím způsobem rychlá a řadit můžete buď tlačítky pod volantem, nebo přímo v kulise páky (bohužel s obrácenou logikou). Stejně jako u všech aut koncernu VW se do automatického režimu DSG přepnete delším podržením pravého „pádla“.

Šestý stupeň dotočený k omezovači přichází na řadu při rychlosti 230 km/h, sedmičku pak převodovka řadí při 285 km/h, kdy motor točí sedm tisíc a k nejvyšší rychlosti mu zbývá ještě 45 km/h. A rychlost 330 km/h je konečná uměle, omezená elektronikou. R8 by zvládlo jet ještě rychleji.

Audi R8 V10 Plus z 0 na 302 km/hVideo: Novinky

Výkon se dokonale dávkuje a R8 věrná tradici atmosféricky plněných motorů nádherně graduje výkon. Do třech tisíc je to takové vlažné, poté cítíte nárůst a nad pět tisíc začíná to pravé peklo. Nejlepší je samozřejmě posledních tisíc otáček, R8 můžete stejně jako Lamborghini Huracán točit do 8500 otáček. Minulá generace uměla 8700, ale i tato hodnota je vynikající.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Audi R8 V10 Plus

Motoru uprostřed, pohon všech čtyř kol

Audi R8 spoléhá kromě uprostřed umístěného motoru také na pohon všech kol s lamelovou spojkou a mechanický samosvorný diferenciál umístěný vzadu. Trakce je neuvěřitelná a při jízdě musíte jet neskutečně rychle, abyste se limitům přiblížili.

Podvozek není přehnaně tvrdý, a třebaže „zvládne” i závodní okruh, v nastavení je cítit univerzálnost - schopnost jezdit třikrát v týdnu na kratší trasy někde mimo město a pak v brzkém nedělním ránu třístovkou proletět německou dálnici. Je to tak dobře: nová R8 sdílí celou polovinu dílů ze speciálu R8 LMS, více by pro běžného řidiče rozhodně bylo na škodu.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Audi R8 V10 Plus

Na rozbitých okreskách vám dají tlumiče pocítit každou větší nerovnost, a to i v komfortním režimu. Inu, v případě dvacetipalcových kol s nazutými pneumatikami s tak malým profilem se ani není čemu divit.

Na limitu je R8 lehce nedotáčivá, výjezd ze zatáčky pak vede k mírné přetáčivosti, ale vykouzlit dlouhý drift dá hodně práce. V takovém Nissanu GT-R (mimochodem také čtyřkolce) je to o dost snadnější. Audi R8 má většinu hmotnosti soustředěnou vzadu, zde je 58 procent z celkových 1640 kg (hmotnost bez řidiče).

Fantastické jsou karbon-keramické brzdy (u V10 Plus je máte standardně, jinak se připlácí čtvrt milión), které se dobře dávkují a hlavně mají skvělou účinnost. Na testovaném exempláři ale byly trochu hlučnější.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Audi R8 V10 Plus

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Audi R8 V10 Plus

Spotřeba je očekávatelná: 16 litrů vysokooktanového benzínu při klidné jízdě, průměr za vyjetou nádrž 22, na uzavřené ploše či závodním okruhu přes 30 litrů. Nádrž o velikosti 73 litrů tak v ostrém tempu vyjedete po nějakých 200 kilometrech.

Audi R8 je vynikajícím sportovním autem, které jízdním projevem drží krok s těmi nejlepšími. Pokud máme vypíchnout jednu jedinou vlastnost, je to brutální zátah motoru při jakékoliv rychlosti, klidně těsně pod hranicí 300 km/h.

Tohle je stroj, který stojí za každou utracenou korunu. A když už jsme u toho, přihoďte 685 tisíc a vezměte si raději V10 Plus. Těch 70 koní navíc za to rozhodně stojí, navíc dostanete i kovaná kola nebo výše zmiňované keramické brzdy.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Audi R8 V10 Plus

Audi R8 V10 Plus
Motor:5204 ccm, zážehový desetiválec
Max. výkon:449 kW (610 k) při 8250 ot./min.
Max. točivý moment:560 Nm při 6500 ot./min
0–100 km/h:3,2 s
Nejvyšší rychlost:330 km/h
Průměrná spotřeba:12,3 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1 655 kg (EU)
Poháněná náprava:všechna čtyři
Cena základní verze:4 313 900 Kč (540 k)
Cena s testovanou motorizací:4 998 900 Kč
Související témata:

Výběr článků

Načítám