Článek
Nejdřív je třeba si přesněji představit účastníky nehody. Promobot je automatický propagační robot, který se dokáže sám pohybovat, rozpoznávat tváře a odpovídat na různé otázky. Tesla Model S je automobil, který má v sobě zabudovaný autonomní systém, který může za určitých podmínek nahradit řidiče a řídit tak zcela sám. Jako v tomto případě.
A teď k této vážné a hlavně vůbec první nehodě na světě. Stala se na Paradise Road v Las Vegas, kde se skupina promobotů přesouvala z jedné výstavní haly do druhé. Jeden z nich sjel z chodníku a pokračoval v cestě po silnici. Zde ovšem jela tesla, která sice vezla pasažéry, ovšem byla řízená autonomním systémem, a narazila do promobota.
Ten se nárazem převrátil na stranu. „Zranění“, která „utrpěl“ na hlavě, mechanických částech a hlavně na senzorických čidlech, však nebyla slučitelná se „životem“. Ani rychlá pomoc z řad kolemjdoucích ho nezachránila.
Ale teď vážně. Problémů je v dané chvíli několik. Proč promobot sjel na silnici? Je vůbec možné takto „hloupého“ robota poslat na ulici? Co kdyby do něj tesla narazila celou přídí a jeho těžké tělo by proletělo čelním sklem? Stejně tak je otázka, proč tesla nevyhodnotila promobota jako překážku a nevyhnula se mu, nebo nezabrzdila.
Na tyto otázky odpoví dlouhé vyšetřování jak ze strany firem Promobot a Tesla, tak i americké policie, která incident vyšetřuje.
Může to být sehraná scénka?
Ovšem, objevila se řada názorů, které říkají, že se jedná o sehranou scénku. Odkazují mimo jiné na to, že to na videu nevypadá, jako by robot byl zasažen autem. Když se podíváte opravdu pozorně, robot se dává do pohybu jen velmi pomalu.
A po průjezdu druhého auta, které mimochodem až příliš dobře zakrývá robota těsně po pádu, se v levém dolním rohu obrazu něco zavlní. Podle některých názorů to je lano, které bylo použito k povalení robota.
Další pochybnosti vnáší do případu web DailyDot. Ten údajně hovořil s IT specialistou Kevinem Jenkinsonem, který měl video nahrát na YouTube. Podle webu Jenkinson uvedl, že video pochází z bezpečnostní kamery a robot stál na místě nehody zhruba pět minut před ní.
Podle Daily Mailu uvedl George Caldera, pasažér dotčené tesly, že okolo nebyla žádná další auta ani lidé. „Přepnul jsem teslu do samořídícího režimu a ona se dala do pohybu. A najednou robot v dráze!” cituje web Calderu.
Zde se otvírá prostor pro další otázky - Tesla Model S, kterou vidíme ve videu, nemá nic jako samořídící režim, píše web Electrek. Pokud to je sériový vůz, ne nějaký vývojový prototyp s běžně nedostupnou technikou, na palubě je „jen” asistenční systém Autopilot.
Ten má trochu zavádějící název; je v podstatě kombinací adaptivního tempomatu a aktivního asistenta jízdy v pruzích. Není to režim samočinné jízdy, který by člověk zapnul u stojícího auta a vůz by se sám dal do pohybu.
Pochybností je víc než dost; automobilka Tesla odmítla případ komentovat a závěry policejního vyšetřování ještě nejsou na stole.