Článek
Ložisko je malý, ale důležitý díl, který snižuje tření při vzájemném pohybu dvou dílů. V autě najdete ložisek hned několik – v převodovce nebo na hřídeli a dále zjednodušeně řečeno ve všem, co se nějakým způsobem točí.
A právě kuličková a válečková ložiska pro Porsche a Bentley se vyrábí na nové výrobní lince v Olomouci. Ta obsahuje 11 strojů, propojených automatickými dopravníky. Obsluhu tak zajišťuje jediný pracovník, protože linka si sama kontroluje všechny rozměry ložiska a samotnou výrobu má na starost montážní robot.
Zajímavostí je, že robot ložisko nasadí na hřídel a zkoumá podle otáček simulujících skutečný provoz, jak je ložisko hlučné. Při plném vytížení linka vyrábí každých 12 sekund jedno ložisko.
Co je rovněž zajímavé, přesnost výroby je podle asistenta ředitele závodu Tomáše Ročka v jednotkách mikronů (zhruba desetina tloušťky lidského vlasu). Olomoucká firma loni vyrobila 16 miliónů ložisek pro osobní a nákladní automobily a zemědělské stroje.
Pro Porsche dodávají i další čeští dodavatelé, například v Hořovicích se vyrábí skla, Brano pak dodává zámky dveří. Samotná kompletní výroba modelů Posche Cayenne a částečně Bentley Bentayga probíhá v Bratislavě, ikonické 911 si Porsche staví ve Stuttgartu.