Článek
V současné době provozuje Vězeňská služba 200 eskortních vozidel nejrůznějšího typu a dalších čtyři sta dopravních prostředků pro zásobovací a provozní činnost (například svoz prádla, zajištění stravování a podobně). Z toho 51 plně vybavených sanitek a 62 nákladních vozidel. Motocykl nemá Vězeňská služba žádný, pouze jeden skútr ve Věznici Rapotice na Vysočině, vypočítává Václav Klement ve své kanceláři v budově vazební věznice na pražském Pankráci.
Od prvního dne roku 1993 je na všech eskortních vozidlech Vězeňské služby velký fialový pruh a modré majáky, které jim zajišťují právo přednosti v jízdě. Podle Václava Klementa se ale moc často neužívají, výjimkou může být prodleva s přepravou nebo bezpečnostní důvody, třeba uvíznutí v koloně nebo náhlé zhoršení zdravotního stavu převážených osob.
Při převozu se nesmí zastavovat
„Eskortní auta či autobusy dále nesmí zastavovat, pokud to není nezbytně nutné, stejně tak platí přísný zákaz tankovat palivo během převozu. V případě kolony jede před automobilem osobní auto se zapnutými majáky, které ,proráží‘ cestu. Na druhou stranu však musí tato vozidla bez zapnutých majáků dodržovat všechny předpisy jako ostatní vozidla,“ uvedl Václav Klement.
Osobní auta jsou v současnosti zastoupena především modely od Škody – vyjma SUV – Fabia, Octavia nebo Superb. V minulosti se používaly třeba Moskviče (403, 407 a další), Tatry (603 či 613) nebo volhy. V historických statistikách od roku 1960 figurují třeba Škody 1201, 1000 MB, Favorit nebo Felicia, z nákladních pak Tatry (138, 148), avie nebo vozy Praga S5T či V3S.
Z lehkých užitkových vozidel se hojně využívá VW Transporter 4. až 6. generace a dále větší model VW Crafter nebo větší model LT46. Za zmínku stojí ještě sanitní vozidla, jež jsou v současnosti zastoupena vozidly typu VW Transporter či VW Crafter. V minulosti byly hojně využívány sanitky Škoda 1200-3 či východoněmecký Barkas B1000.
V rámci přepravy odsouzených se využívají autobusy Karosa (C 734, 735, 935 a 954), od roku 2013 také Iveco Irisbus Crossway. Těch je dvacet, karos stále jezdí v rámci přepravy odsouzených šestadvacet. V historických análech je ale zapsán i legendární autobus Škoda 706 RTO nebo dnes zapomenutá značka Robur z východního Německa.
Odsouzení jedou většinou spoutaní
Pro eskorty mezi jednotlivými věznicemi (umístění či přemístění vězňů), na soudní jednání nebo v rámci pracovního zařazení se využívají autobusy s nepropustnými okny (nebo zcela bez oken), lidově řečené ponorky. Při převozu bývají tyto autobusy často plně obsazené, v případě dálkového autobusu se dovnitř vejde 40 vězňů oddělených od posádky uzamykatelnou mříží.
Odsouzení jsou prakticky vždy spoutaní. V případě nebezpečných osob podle kategorie a indexu vězně může Vězeňská služba použít i tzv. medvěda, kdy vězeň má vzájemně spoutané ruce i nohy.
Agresivní odsouzený může být rovněž umístěn na zvláštním místě, oddělený od ostatních – v takzvané kleci – v každém autobuse jsou dvě. Jinak se sedí klasicky jako v běžném autobuse – v každé řadě jsou 2 + 2 sedačky, autobusy pro odsouzené nejsou vybaveny bezpečnostními pásy. Sedačky nejsou polstrované, vždy plastové. Zajímavostí je, že některé autobusy mají i toaletu.
Jezdí jediná žena
Celkem má Vězeňská služba 46 eskortních autobusů. Do soudních se vejde 22 vězňů a až 24 příslušníků VS. V dálkových autobusech jezdí naopak pouze 6 strážců (součástí může být i psovod) a až 40 vězňů, součástí konvoje mohou být samozřejmě další vozidla s ozbrojenými příslušníky.
Ve Vězeňské službě pracuje více než 300 profesionálních řidičů, kteří řídí denně, a zhruba tisícovka řidičů referentů, kteří řídí služební vozidla v rámci plnění dalších povinností. Zajímavostí je, že mezi řidiči profesionály je pouze jediná žena (ve Vazební věznici Praha Ruzyně).
V rámci přepravy při plnění služebních či pracovních povinností včetně například přepravy dozorců k výcviku se najedou milióny kilometrů (loni cca 8 400 000 km), takže někdy se přihodí i dopravní nehoda. Minulý rok jich řešili 60, přičemž pouze třetinu zavinili zaměstnanci Vězeňské služby.
Václav Klement na náš dotaz pohotově vytahuje i tabulku, ze které je patrné, že loni Vězeňská služba spotřebovala 176 tisíc litrů benzínu a 824 tisíc litrů nafty. Jaký typ motoru převládá, je tedy nabíledni. Mimochodem, loni bylo v Česku přepraveno 121 170 vězněných osob.
Servis dělají zloději aut
Samostatnou kategorii pak představuji tzv. ENO – eskorty nebezpečných osob. Zde již bývá využit i pancéřovaný automobil, samozřejmostí je pak doprovod po zuby ozbrojených příslušníků Vězeňské služby. Pancéřovaná vozidla upravuje SVOS Přelouč, v minulosti se jednalo o model VW LT 46 nebo VW Transporter, v současné době je připravován nákup nových pancéřovaných vozidel.
Zajímavost na závěr: o servis vozidel se starají i vězni, kteří pracují pod dohledem, a prakticky v každé věznici jsou 1 až 2 k dispozici při mytí vozidel, údržbě či při drobných opravách. Vězeňská služba dále disponuje dvěma servisními středisky ve Vazební věznici Praha-Pankrác a v Ostravě-Heřmanicích.
V již zmíněných servisních střediscích je aktuálně zaměstnáváno osm vězňů a ti se o auta prý starají velice dobře a s velkým umem. Řada z těch, kteří je opravují, totiž k automobilům mají vztah a rozumí jim. Občas samozřejmě takový, jaký nikdo z majitelů aut nechce – jde o překupníky s kradenými díly nebo rovnou o zloděje.