Hlavní obsah

Mazda zase zvětšuje motory

Novinky, fra

Japonská automobilka Mazda jde zcela proti všem standardním postupům automobilek světa. Žádné zmenšování objemů motorů. Naopak. Downsizing končí, motory se zvětšují. Z naftové patnáctistovky je nově osmnáctistovka.

Foto: Mazda

Mazda CX-3 (2014) z našeho testu měla patnáctistovku pod kapotou

Článek

Nový motor se jmenuje 1.8 Skayctiv-D. Nahrazuje původní naftový agregát o objemu 1,5 litru, který ale vlastně tak úplně nezahyne. Osmnáctistovka z něj vychází. Jde o úpravu stávající techniky, která se jen přizpůsobila systému spalování, jaký Mazda prosazuje - nízké kompresní poměry u naftových motorů (14,8 : 1) a vyšší u zážehových. Výhod je hned několik, asi tou nejviditelnější jsou nižší spotřeby paliva. Reálně. Nikoli jen v tabulkách technických údajů.

Foto: LL, Novinky

Motor má na Mazdu netradičně malý objem

A protože fyzika se prostě ošidit nedá, tak došlo ke zvětšení objemu. Nový agregát má stejný točivý moment 270 N.m, ale výkon se proti předchůdci zvýšil ze 77 na 85 kW. Nová je geometrie lopatek turbodmychadla, nové jsou vstřikovače. Omezilo se také tření, což je další bonusový bod pro snižování spotřeby.

Ve výsledku tak má auto sice stejný točivý moment, ale s lepším průběhem v širším spektru otáček, lépe reaguje na plyn a s autem se výkonnější verze nebude muset tolik prát.

Prvním vozem, který nový agregát dostane, bude CX-3 ve faceliftované verzi. Nejdřív to bude v Japonsku, do Evropy se dostane na podzim tohoto roku.

Související témata:

Výběr článků

Načítám