Hlavní obsah

Nový Ford Focus přijíždí se špičkovými asistenty

Sedm let po příchodu třetí generace, ale hlavně přesně dvacet let od představení prvního Fordu Focus se na svět dostává generace čtvrtá. Ford nás pozval do Londýna, kde jsme si mohli novinku zblízka prohlédnout.

Foto: Ford

Ford Focus Active má oproti běžnému hatchbacku vyšší světlou výšku.

Článek

Prohlížet skutečně bylo co – Focus se zbavil nádechu MPV v oblasti kapoty a A-sloupku, který leckdo spatřoval v generaci třetí, a vypadá opět jako normální hatchback. Poprvé v historii Focusu také zmizelo pevné okénko z C-sloupku, nahradilo ho protažené zasklení zadních dveří. Příď dostala ohromnou masku chladiče, která silně připomíná Aston Martin Rapide.

Dá se v ní však najít podobnost se spoustou dalších moderních aut. Gigantickou mřížku na přídi dnes má každý druhý kompaktní hatchback, a tak nejeden škarohlíd může říci, že Ford s ničím novým po designové stránce nepřichází.

Foto: Ford

Ford Focus ST Line (2018)

Interiéru dominuje trčící displej

Nadšení z exteriéru je uvnitř rychle zchlazeno. Sednete-li si za volant, pohled okamžitě přitáhne dotykový displej infotainmentu, který je v palubní desce umístěn výše než budíky a řidič ho tak bude mít blíž linii pohledu. To je příjemné pro navigaci – ze silnice nebude nutné sklápět oči tak daleko.

Jenže displej z palubní desky trčí, skoro jako by tam nepatřil. A když ho chcete používat, nemáte si o co opřít ruku. Naštěstí zůstalo ovládání klimatizace na vlastním panelu s poctivými čudlíky. Ty jsou sice malé, ale mačkají se příjemně a jsou slušně přehledné.

Foto: Ford

Ford Focus - interiér (2018)

Ještě o chloupek níže se Ford chlubí polstrováním středového tunelu v místech, kde se o něj opírá koleno. Těžko říci, podle jakého figuranta tuto část interiéru u Fordu modelovali, ale moje koleno, sedím-li za volantem, se opírá o zoufale tvrdý plast středové konzole, ne o polstrovaný středový tunel.

Prostornost interiéru je ale velmi dobrá, a to i vzadu nad hlavou. Pokud si ovšem neobjednáte panoramatické střešní okno. V takovém případě hlavou narážím na strop, i když auto stojí, natož na nerovnostech v silnici; jsem vysoký 184 cm.

Foto: Ford

Ford Focus - interiér (2018)

Zavazadelník má základní objem 375 litrů u hatchbacku a 608 litrů u kombíku, maximum – po sklopení sedaček a naložení až po strop – je u hatchbacku 1 354 litrů, u kombíku 1 653 litrů. To vše se sadou na opravu proražené pneumatiky.

Bude k mání dojezdová či plnohodnotná rezerva; tyto možnosti samozřejmě objem kufru sníží na 341, resp. 273 litrů u hatchbacku. Kombík dostane jen „dojezdovku“ a objem zavazadelníku tím klesne na 575 litrů.

Foto: Ford

Ford Focus kombi(2018)

Nejslabší benzín má 100 koní, diesely začínají na 95 koních

Pod kapotou nového Focusu budou dva benzínové a dva dieselové motory v různých výkonových variantách. Benzín zastupuje tříválec 1,0 EcoBoost a čtyřválec 1,5 EcoBoost – ten první je oproti minulosti vylepšený, ten druhý je zbrusu nový.

Tříválec bude na českém trhu k mání s výkonem 100 a 125 koní. K tomu silnějšímu si můžete kromě šestistupňového manuálu objednat osmistupňovou automatickou převodovku klasické konstrukce s hydrodynamickým měničem točivého momentu. Patnáctistovka je k mání s výkonem 150 nebo 182 koní a automat je k mání s její slabší verzí.

Diesely mají objem 1,5 nebo 2,0 litru, v obou případech mají čtyři válce a jsou nazvané EcoBlue. „Jedna-pětka“ nabízí 95 nebo 120 koní, dvoulitr dává 150 koní. K silnější verzi patnáctistovky a k dvoulitru je opět možné mít automatickou převodovku.

Foto: Ford

Ford Focus - interiér (2018)

Nový Focus je o 88 kg lehčí než ten dosavadní a zároveň je jeho karoserie o 20 % tužší ve zkrutu. Tříválcové modely a naftová patnáctistovka dostaly jednodušší zadní nápravu – torzní příčku.

Zbytek motorů má nezávislé zavěšení zadních kol pomocí víceprvkového zavěšení. Kombík má nezávislé zavěšení kol se všemi motory, navíc s trochu odlišným naladěním kvůli předpokladu, že bude jeho záď více zatěžována.

Hlídač jízdních pruhů funguje i na silnicích nižších tříd

Pořídíte-li si do svého Focusu adaptivní tempomat, tak nejenže bude tento asistent moci sám upravovat rychlost podle dopravního značení - zapnete-li tuhle funkci, pochopitelně -, ale dostanete i aktivní asistent jízdy v pruzích.

Ten samozřejmě funguje v místech, kde jsou kvalitní čáry na silnici, ale nejen tam. Podle slov Fordu - zatím jsme neměli možnost to vyzkoušet - dokáže tento systém rozpoznat okraj vozovky, i když na něm chybí bílá čára, a vést vůz ve středu jízdního pruhu i zde.

Foto: Ford

Ford Focus - interiér (2018)

Ve spolupráci s těmito systémy fungují také adaptivní LEDkové světlomety. Podle toho, kam před vámi zatáčí silnice, se světelný kužel pohybuje do stran a mění svou šířku ještě dříve, než zatočíte volantem.

Focus poprvé zabrušuje ke crossoverům, ale bez pohonu 4x4

Prvenstvím v nabídce Focusu je verze Active, která má být blíže crossoveru než hatchbacku. Oproti ostatním verzím má nezbytné oplastování, trochu odlišný přední nárazník a hlavně o 30 mm vyšší podvozek. Co ovšem nedostane, je pohon všech kol.

Foto: Ford

Ford Focus Active (2018)

Nový Focus se má začít prodávat v průběhu prázdnin, ale už nyní známe některé jeho ceny. Ta nejnižší je 359 990 korun za pětidveřový hatchback se stokoňovým tříválcem 1,0 EcoBoost, ovšem v ceníku uvedená jako zaváděcí s platností do 30. června. Kombík se stejným motorem stojí od 385 tisíc korun.

Dieselový hatchback začíná na 462 tisících korunách s 95 koňmi, za kombík s dieselovým motorem dáte nejméně 497 tisíc korun.

Toužíte-li po automatické převodovce, s benzínovým motorem si budete muset připravit nejméně 483 tisíc korun na hatchback a 508 tisíc korun na kombík. Nejlevnější diesel s automatem je v případě hatchbacku za 580 tisíc korun, v případě kombíku za 615 tisíc korun.

Výběr článků

Načítám