Článek
Embéčko poprvé britská velvyslankyně Jan Thompsonová viděla v časopise a zamilovala se. Bleděmodrou škodovku z roku 1968 koupila za třicet tisíc v roce 2013, kdy v Praze začala působit na ambasádě, od prvního majitele. Velice pravděpodobně jde o jedinou Škodu 1000 MB, která v tomto tisíciletí aktivně sloužila v diplomatických službách.
„Rve mi to srdce. Je opravdu těžké ho tu nechat, protože se stalo členem mé rodiny. Ale zaprvé cítím, že patří sem do České republiky, a zadruhé pomůže získat peníze pro opravdu dobrou věc a pomůže lidem, kteří to potřebují,” uvedla pro Novinky.cz Jan Thompsonová.
Škoda 1000 MB z roku 1968 velvyslankyně Jan Thompsonové byla dnes prodána za 610 000,- Kč kupci, který si přál zůstat v anonymitě. Celý výtěžek věnovala velvyslankyně Domovu Sue Ryder v Praze. Na fotografii Jan Thompsonová a Matěj Lejsal (ředitel Sue Ryder). pic.twitter.com/RVBjIvBW6A
— BritishEmbassyPrague (@UKinCR) 10. ledna 2018
Na jednání vozil velvyslankyni, jež proslula svým nekonvenčním a přátelským přístupem, osobní řidič služebním jaguarem, při ostatních cestách po tuzemsku ale seděla za volantem milovaného embéčka. Automobil měl podle informací velvyslanectví krátce před aukcí najeto 99 909 kilometrů a jeho vyvolávací cena činila stejnou částku, za kterou jej britská velvyslankyně před pěti lety koupila, tedy 30 tisíc.
„Zažila jsem v něm několik opravdových odysejí. Nejdelší cesta byla cesta do Českého Krumlova před několika lety. Trochu jsem se cestou zatoulala. A navíc to embéčko zas tak rychle po cestě neuhání. Takže mi cesta z Prahy do Krumlova trvala celých sedm hodin. Kamkoli jsem však svým embéčkem zajela, dostalo se mi milého přivítání. A za to děkuji právě embéčku. Za tu radost, vstřícnost, kterou mi u vás pomohlo najít,” řekla Novinkám Thompsonová.
Embéčko vyjelo v roce 1964, bylo přelomové
Škoda 1000 MB byla pro mladoboleslavskou automobilku přelomová. Šlo o první velkosériově vyráběný československý automobil, který měl na svou dobu několik unikátních technických řešení, i když nebyl a ani nemohl být dokonalý. Podrobnosti najdete v našem dřívějším článku. [celá zpráva]
Základní cena sedanu byla v roce 1964 rovných 44 000 korun. To při průměrné mzdě 1400 korun znamenalo 31 měsíčních platů. Celkem se po celém světě v letech 1964 až 1969 prodalo 443 156 embéček, zhruba polovina v domovském Československu. Vzácných kupé MBX se vyrobilo jen 2517 kusů.