Článek
V noci je výrazně menší provoz a posádku neohrožují ani sluneční paprsky. Na druhou stranu ne každý se dovede soustředit na jízdu i pozdě v noci. Při jízdě v noci není dobré, aby řídil celou dobu jediný řidič, je nutné fyzicky „překlopit“ den a noc a vyspat se alespoň dvě až čtyři hodiny. Největší tendenci ke spánku mají lidé v noci mezi druhou a pátou hodinou (únavu cítíme také mezi třináctou a patnáctou hodinou, na to je také potřeba brát zřetel).
V tuto dobu je více než vhodné vystřídat řidiče někým, kdo je odpočinutý a třeba poslední čtyři hodiny spal v autě. Pokud nikdo takový není, je nejrozumnější zastavit na odpočívadle, benzínové stanici nebo jiném osvětleném a alespoň trochu bezpečném místě. Dvou- až tříhodinový hodinový spánek pro osvěžení obvykle postačuje a vy pak můžete pokračovat k cíli své cesty.
Spánek po obědě před cestou je k nezaplacení
Ideální je ještě před vyjetím na dovolenou se po obědě vyspat, v noci nebudete tolik unavení. Ale opět platí: zkoušet řídit celou noc bez vystřídání není rozumné.
Před mikrospánkem varuje i ÚAMK. Podle odborníků řidič často záměrně přehlíží příznaky nadměrné únavy. Jde o časté zívání, náhlý pocit chladu po těle, vyjíždění z jízdního pruhu, řidič si nepamatuje poslední ujetý kilometr, přivírá oči nebo si je mne.
Když na dvě sekundy při dálniční stotřicítce zavřete oči, ujedete naprosto poslepu 72 metrů. Narazíte do svodidel, sjedete z dálnice nebo narazíte do auta před vámi nebo se nestane vůbec nic – ale v tuto chvíli je nutné při první příležitosti zastavit a odpočinout si.
„Jakmile řidič jednou podlehl únavě, bude se doba, kdy se taková situace bude opakovat, stále zkracovat a okamžik jízdy 'bez řidiče' prodlužovat,“ varuje ÚAMK.
Během jízdy je dobré jíst lehkou stravu a pít neperlivé, neslazené nápoje. Ideální je ovocný čaj nebo obyčejná voda. K jídlu je vhodné ovoce a zelenina.