Článek
Emise byly porovnávány u devíti automobilů včetně lehkých užitkových vozidel s různými motory v běžném provozu. Studii pro Český plynárenský svaz zpracovalo České vysoké učení technické (ČVUT) v Praze ve spolupráci s Českou zemědělskou univerzitou a společností SEVEn Energy.
„Chtěli jsme získat výsledky relevantní pro ČR, a proto jsme měření prováděli na dvacetikilometrové trase přímo v ulicích Prahy. Ve srovnání s naftovými vozy porovnatelné velikosti a motorizace vyprodukovala vozidla na CNG zhruba jedenáctkrát méně oxidů dusíku," uvedl Michal Vojtíšek z Centra vozidel udržitelné mobility Fakulty strojní ČVUT.
Emise z dopravy se na celkovém znečištění ovzduší v ČR podílejí přibližně z jedné pětiny. V Česku podle plynařů jezdí přes 17 500 vozidel na CNG, o 2500 více než na začátku roku. Podle dat Sdružení automobilového průmyslu je v Česku celkově registrováno přes sedm miliónů vozidel. Podíl vozů s pohonem na CNG tak činí necelé tři desetiny procenta.
Výhodnost CNG proti tradičním pohonným hmotám podporuje mimo jiné spotřební daň. Ta od začátku roku 2015 do konce letošního roku činí u CNG 0,72 Kč za metr krychlový. Spotřební daň z litru benzínu je 12,84 Kč, z litru nafty 10,95 Kč.