Článek
Prozkoumávání nových modelů týdny či měsíce před světovou premiérou mají obvyklý průběh – nenápadná šedivá budovat fotostudia kdesi na okraji města, nutnost nechat si páskou přelepit objektivy na mobilech a podepsání smlouvy o mlčenlivost. Přesně to samé nás čekalo zkraje června společně s jediným kolegou z Česka (ano, podobné akce bývají komorní) v osm ráno na okraji Mnichova.
Uvnitř čeká tmavě modrá X3 M40i nasvícená lampami s intenzitou metalového koncertu. Mlsně kolem auta chodím a vstřebávám první dojmy: zcela upřímně, přední část s mnohem většími lamelami (nově jsou aktivní, což zlepšuje aerodynamiku) a docela výrazným „předkusem” chce trochu času, než si uděláte názor.
Možná se to nebude líbit každému, některé detaily a obzvláště u této verze s M paketem jsou ale povedené. Jde kupříkladu o výrazný přední spoiler, nově tvarovaná mlhová světla nahrazující původní malé kulaté mlhovky. Přední světlomety jsou oddělené od masky chladiče, dosud na ni byly přímo napojeny. Jako celek je nová X3 výrazně modernější než její šest let starý předchůdce, jakkoliv základ je velice podobný.
Vrcholnou verzi M40i doplňují obří 21palcová kola a zadní spoiler, téměř sportovní atmosféru pak dotvářejí i čtyři koncovky výfuku. Krátce auto nastartují a line se z nich opravdu slyšitelný rachot. Doplníme, že nejmenší kola mají průměr 18 palců (dříve 17) a největší dostupné disky jsou jednadvacetipalcové.
BMW bude novou X3 dodávat ve třech výbavových liniích: M Sport, kterou vidíte na fotografiích a dále xLine se specifickými koly a detaily v matném hliníku (mřížka chladiče) a rovněž Luxury Line s chromovanou maskou chladiče.
Světlá výška má hodnotu běžnou v intencích třídy sportovně-užitkových vozidel - 204 mm; pro srovnání kodiaq má 194 mm. BMW udává i brodivost, ta dosahuje půl metru, což je na SUV slušné. A když už jsme se ocitli mimo silnice: kromě pohonu všech kol xDrive nechybí ani asistent pro rozjezd do kopce a asistent pro sjíždění prudkých svahů HDC. Ne, Land Rover Discovery to při jízdě lesem asi nebude, ale na SUV a pravděpodobné požadavky zákazníků je terénní výbava předimenzovaná.
Otevírám dveře a všímám si vyraženého loga X3 na středním sloupku – hezký detail, který se nově nejspíš bude objevovat na všech X modelech od mnichovského výrobce. Po usednutí za volant na vás dýchne atmosféra současných BMW, tady je to úplně stejné jako v modelu 540i, kterým jsem na tuto prezentaci přijel. Znamená to příjemně tlustý „emkový” volant, dobrý posaz i možnosti jeho seřízení (kompletně elektricky) a dobrou ergonomii.
Z estetického hlediska je velmi elegantní béžovo-černé provedení. Novinkou je pak třízónová klimatizace a přední sedačky nejenom s vyhříváním, ale i s odvětráváním. Nechybí ani obří panoramatická střecha.
Multimediální systém iDrive současných BMW chválíme v každé recenzi a přesně takový dostalo i nové X3 – obrazovka svou velikostí přesahující 10 palců je nyní dotyková (včetně ovládání gesty jako v řadě 5 a 7). Jednotlivá menu jsou přehledná a díky přímému propojení (SIM karta je dodávaná standardně) máte k dispozici on-line mapy, které vám v reálném čase vypočítají, zda se kolona, která je tři kilometry před vámi a o které možná ještě nemáte ani tušení, dá objet. Ano, tohle už dnes nabízí v autech leckdo, z vlastní zkušenosti ale víme, že v BMW to opravdu funguje.
Nový je i on-line systém On-Street Parking Information (OSPI) pro vyhledání parkovacího místa. Ten dovede volné místo nejenom vyhledat, ale i zaplatit. BMW tuto vymoženost zatím zkouší na německém a severoamerickém trhu, později by se ale měla rozšířit i do dalších zemí.
Nové BMW X3 narostlo ve všech směrech kromě výšky (- 2 mm). Verze G01 je delší (+59 mm), širší (+16 mm) a má o celých 54 mm větší rozvor náprav. V praxi je to znát a vzadu si pohodlně natáhnete nohy a kontaktu s čalouněním se rovněž bát nemusíte. Konkrétní rozměry jsou následující: 4716 x 1897 x 1676 mm a rozvor náprav 2864 mm.
Stejná zůstala kapacita zavazadelníku: 550 litrů v základním uspořádání a 1600 litrů po sklopení zadních sedaček. Kufr je dobře přístupný a adekvátně rozlehlý, praktičnost dále zvyšuje sklápění zadních sedaček v poměru 40:20:40. Sklopené sedačky navíc vykouzlí rovinu a X3 si tak připisuje další bod za praktičnost.
Motorizace dostupné při zahájení prodeje BMW X3 (G01) | |||
---|---|---|---|
označení | 20d | 30d | M40i |
motor | řadový čtyřválec, dieselový | řadový šestiválec, dieselový | řadový šestiválec, benzínový |
zdvihový objem [ccm] | 1995 | 2993 | 2998 |
výkon [kW/k] | 140/190 | 195/265 | 265/360 |
toč. moment [Nm při 1/min] | 400 (1750-2500) | 620 (2000-2500) | 500 (1520-4800) |
komb. spotřeba [l/100 km] | 5,4 | 6,5 | 8.4 |
0-100 km/h [s] | 8,0 | 5.8 | 4,8 |
max. rychlost [km/h] | 213 | 240 | 250 |
hmotnost dle EU [kg] | 1750 | 1825 | 1885 |
Zdroj: BMW |
BMW udává, že rozložení hmotnosti je v poměru 50:50, a tedy zcela ideální. Tady není co zlepšovat, jakkoliv hmotnost samotná u všech modelů není menší než 1750 kilogramů. Proti minulé generaci se díky většímu využití hliníku a kompozitu ušetřilo pětapadesát kilogramů.
V nabídce budou zpočátku tři motorizace (viz tabulka výše). Všechny dostupné verze mají pohon všech kol a osmistupňovou automatickou převodovku Steptronic. V USA půjde koupit i varianta s pohonem pouze zadních kol - X3 sDrive20i.
Později pro X3 přibydou další zážehové motory. Jde o dvoulitrový benzínový čtyřválec naladěný na dva různé výkony: 135 kW (184 k) a 290 Nm, respektive 185 kW (252 k) a 350 Nm.
Prodej bude zahájen v listopadu, prodejní ceny zatím nebyly stanoveny. Ve světové premiéře se nová X3 ukáže v září na frankfurtském autosalonu.