Článek
Nový třílitrový motor disponuje největším výkonem 294 kW/400 k a točivým momentem 760 Nm. Jedná se tak světově o nejvýkonnější naftový šestiválec pro osobní automobily, nejde však o nejvýkonnější dieselový agregát pro tento segment. Třeba agregát 4.2 TDI v Audi A8 má jen nepatrně menší výkon, ale točivý moment 850 newtonmetrů. Ale pravda, třeba při zrychlení na stovku je o jednu desetinu sekundy pomalejší. Ale to asi opravdu pro majitele nemá vliv.
Zpátky k BMW. Řadový šestiválec spoléhá na přímé vstřikování common-rail pracující s tlakem 2500 bar a již zmiňovaná čtyři turbodmychadla, která proti minulé generaci téhož motoru jedno dmychadlo přidávají.
Dvě turbodmychadla jsou nízkotlaká, zbývající dvojice vysokotlaká. Nízkotlaká jsou v činnosti vždy, a co je zajímavé, jsou chlazena vodním kompresorem. Druhé vysokotlaké turbodmychadlo se aktivuje při překročení zhruba 2500 otáček. Maximální tlak ve spalovacím prostoru se zvětšil z 200 na 210 barů. Motor má katalyzátor SCR (Selective Catalytic Reduction) a pro činnost motoru je tedy nutné dolévat močovinu (AdBlue) - příslušný otvor se nachází pohodlně vedle víčka palivové nádrže.
Jak jezdí v praxi
Převedeno do čísel dokumentujících dynamiku: stovka za 4,6 sekundy (prodloužená verze L - 4,7 s) a nejvyšší rychlost klasicky omezená při 250 km/h. Udávaná spotřeba paliva v kombinovaném režimu je 5,7 l až 5,9 l na 100 km v závislosti na použitých pneumatikách. Převodovka je osmistupňová automatická (Steptronic), síla šestiválce se přenáší vždy na všechna čtyři kola.
Převedeno do praxe: zrychlit z klidu na 200 km/h jsme zvládli za fantastických 18 sekund (minulá generace 750d se třemi turby měla čas 22 sekund), což je o trochu lepší čas než v případě osmiválcového dieselu v Audi SQ7. To zvládlo stejnou disciplínu o necelou sekundu pomaleji.
Na hoškovickém letišti se ručka rychloměru testovaného 750Ld xDrive po 36 sekundách „zasekla” na hodnotě 260, dle GPS jsme naměřili nejvyšší rychlost 256 km/h. Osmý rychlostní stupeň ani nebyl potřeba, této rychlosti dosáhnete na „sedmičku” (4450 otáček).
Činnost čtveřice turbodmychadel si při jízdě neuvědomujete, zvukovým projevem ale třílitrový šestiválec nezaujme - je to lehké, jakoby z dálky slyšitelné drnčení, byť fantasticky utlumené. Benzínové motory ale umí rozehrát úplně jinou symfonii.
Vynikající vždy a všude
Motor skvěle zrychluje prakticky z jakékoliv rychlosti, k čemuž dopomáhá vynikající převodovka ZF, která neváhá o dva, tři a klidně i více stupňů podřadit. Největší zatlačení do sedaček si ale užijete do nějakých 140 km/h, pak prudkost zrychlování mírně, ale opravdu jenom klesá. Při 90 km/h se motor převaluje na 1250 otáčkách, české dálniční maximum otáčky zvedne na rovných 1600.
BMW uvádí, že při pouhých 1000 otáčkách máte k dispozici 450 Nm, mezi dvěma až třemi tisíci pak přichází vrchol v podobě 760 Nm. Pro úplnost: největší výkon (400 k) je k dispozici při 4400 otáčkách.
Spotřeba? Při eko jízdě kolem 7,3-7,5 l/100 km, což není vůbec špatné. Z opačného ranku byla spotřeba při jízdě na uzavřené ploše, která dosáhla 27,3 litrů. Dlouhodobě, kdy sem tam rychleji pojedete po dálnici, se dá bez problémů jezdit kolem deseti litrů.
Mít čtyřturbový motor je hezká věc, jakkoliv to vyvolává obavy o životnost. Ta ale z týdenního testu posoudit nejde. Novou „sedmičku” jsme před necelým rokem zkoušeli ve verzi 730d a naprosto nám vyhovovala dynamikou i spotřebou (kolem osmi litrů).
Vždyť jak často při jízdách využijete plný potenciál verze 750d za 2 931 500 korun (standardní rozvor náprav)? Rozdíl 494 tisíc proti 730d xDrive nám přijde natolik obrovský, že bychom s klidným srdcem doporučili základní naftový motor. Je to mimochodem také šestiválec. Jen ta turba nemá čtyři, ale jenom jedno.
Podrobný test verze 750Ld xDrive připravujeme.