Článek
Celosvětovou ekonomiku přišly nehody na nemalá tři procenta hrubého domácího produktu. V průměru tak každý obyvatel světa pracuje 11 dní, aby přispěl k reparaci celkových škod vzniklých při nehodách.
Je tu ale pozitivní vývoj. Počet usmrcených totiž od roku 2007 nestoupá. A to navzdory tomu, že se zvyšuje počet obyvatel planety, v letech 2010-2013 to bylo o čtyři procenta, a počet registrovaných motorových vozidel se zvýšil dokonce o šestinu.
Kdo v roce 2013 umíral na silnicích?
Jednoznačně se jednalo o posádky osobních automobilů. Na celkovém počtu obětí se podílely z 31 procent. Následují jezdci na motocyklech a motorizovaných tříkolkách (23 %), chodci (22 %) a cyklisté (4 %). V pětině případů pak ostatní, což zahrnuje cestující v nákladních automobilech a autobusech, cestující ve vlacích při střetech se silničními vozidly apod.
Pokud se jedná o statistiky fatálních dopravních nehod, tradičně jsou publikovány údaje týkající se absolutních počtů usmrcených v jednotlivých zemích a počtů obětí připadajících na milión obyvatel, doplněné případně počty obětí na ujetou miliardu kilometrů. Nakolik se však zemřelí při dopravních nehodách podílejí na celkovém počtu úmrtí v jednotlivých státech?
V Lybii je nejhůř
Na celém světě žilo v roce 2013 průměrně 7 162 119 434 lidí. Na jeden tisíc z nich zemřelo 7,79 osoby. Z toho při dopravních nehodách cca 0,175 osoby, tedy 2,25 procenta všech zemřelých. Každý 44. obyvatel planety tak zemřel zbytečně v důsledku silniční dopravní nehody.
Situace v jednotlivých státech však byla odlišná. Nejvyšší podíl obětí nehod byl zaznamenán v Libyi (13,9 procenta, tedy každý sedmý zemřelý), dále pak v Kataru (10,24 procenta) a Ománu (9,37 procenta).
Od podobného průzkumu, který za rok 2008 provedla americká University of Michigan, se pozice na první příčce žebříčku změnila. V daném roce patřila Spojeným arabským emirátům, kde při nehodě umíral každý šestý zemřelý.
„V roce 2013 sestoupil daný stát na šestou příčku, přičemž situace se citelně zlepšila. Emiráty výrazně zlepšily kvalitu své silniční sítě, na níž jezdí moderní bezpečná vozidla, navíc velká pozornost začala být věnována i přípravě a zkouškám nových řidičů,“ vysvětluje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.
Za povšimnutí stojí i to, že USA a Rusko se v žebříčku za rok 2013 nacházejí vedle sebe. Podrobnější analýza však odhalí, že zatímco v roce 2013 zemřelo v Rusku při nehodách 189 osob na milión obyvatel, v USA jich bylo 106. „Navíc pokud se jedná o oběti na miliardu ujetých kilometrů, patřily USA v roce 2014 s hodnotou 6,7 k nejbezpečnějším na světě (v ČR to bylo 12,1).