Článek
Golf coby nástupce populárního brouka se světu představil v roce 1974. V porovnání se svým předchůdcem u něj bylo všechno jinak. Motor byl chlazený kapalinou, namísto ležatého čtyřválce byl řadový a ještě k tomu umístěný vpředu napříč, kde poháněl přední kola. Prostě první golf byl tak moderní, jak byl jeho předchůdce v 70. letech beznadějně zastaralý.
K tomu přispěla rovněž samonosná karoserie, zatímco brouk ještě spoléhal na rám. Pokud bychom hledali auto, které mezigeneračně nejvíce pokročilo, byl by to právě golf v porovnání s broukem. No vzhledem k tomu, že první volkswagen vznikal už ve 30. letech, se asi ani nelze divit…
Bilance pěti let
Původní golf ve Wolfsburgu vyvíjeli pod kódovým označením EA276 (EA – Entwiklung Aufgabe neboli vývojový úkol) od roku 1969. Projekt EA276 byl výhradně záležitostí VW, přičemž jej prosazoval hlavně Kurt Lotz, nástupce Heinze Nordhoffa. Jenže když Lotze vystřídal na postu šéfa Volkswagenu Rudolph Leiding, začaly se dít věci a k dílu byla přizvána také tehdy neznámá italská firma Ital Design.
Po jejím vstupu se projekt změnil na EA337, přičemž z předchozího EA276 zbyl jen funkční prototyp, který je dodnes součástí továrního muzea VW ve Wolfsburgu. Golf, jak jej známe, se představil v roce 1974, tedy po pěti letech vývoje. Pro tehdy mladého Giorgetta Giugiara a jeho ještě mladší firmu Ital Design šlo o jednu z prvních velkých zakázek, která je ihned katapultovala mezi absolutní špičku v oblasti automobilového designu.
Sportovní verze GTI se oficiálně představila už na frankfurtském autosalonu na podzim 1975. Práce na tomto voze však začala dříve. V březnu 1975 se golf GTI stal coby „Sport Golf“ oficiálním projektem, přičemž předtím na něm skupinka inženýrů údajně pracovala ve svém volnu. Tedy převážně o víkendech.
Zajímavé je, že ani neznali stanovisko vedení společnosti. Riskovali, že se k projektu obrátí zády a veškeré „volnočasové“ úsilí inženýrů nadšenců bude rázem ztraceno. Naštěstí se tak nestalo, byť zpočátku byli šéfové vůči tomuto vozu trochu skeptičtí. Zprvu bylo povoleno vyrobit pouze 5000kusovou sérii, a to v rámci homologace auta ve skupině 1 v závodech cestovních produkčních vozů.
Nakonec šel vůz na odbyt jako housky na krámě. Většina zájemců, když auto viděla v autosalonech prodejců značky, jej chtěla hned vyzkoušet. Lákal je decentní vzhled kombinovaný se slibnými jízdními výkony. Něco takového tady dosud nebylo.
Buď auta vypadala obyčejně a také tak jela, nebo naopak sice nabízela sportovní jízdní výkony, avšak dávala to okatě najevo svým vzhledem. Příkladem může být třeba přeplňované BMW 2002 Turbo, které vzniklo krátce před ropnou krizí. A byla to právě tato krize, která jej nakonec semlela.
Někdy se také říká, že golf s verzí GTI založil nový segment trhu. To je však pravda jen částečně, neboť už před ním existovaly rychlé verze cestovních aut – třeba NSU Prinz TT či Simca 1000 Rallye a samozřejmě původní Mini Cooper. Zmíněná auta však patřila do skupiny těch, která dávala svůj potenciál dost najevo, byť ne tak výrazně jako vzpomínané BMW. To však bylo se svými 125 kW opravdu rychlé, ale zároveň trochu nevycválané. Nový golf GTI ale rozhodně takový nebyl.
Jako Audi 80 GTE
Coby prototyp začínal golf GTI s motorem 1588 cm³, tedy 1,6 litru se zdvojeným karburátorem od Solexu. Šlo o pohon s úpravami přetavený z Audi 80 GT, kde však byl uložen podélně. Výkon motoru činil 100 koní. Interně se jednalo o zástupce řady EA827, která poháněla volkswageny ještě nedávno. Ač výkony vozu s tímto pohonem byly přesvědčivé, inženýři měli za to, že mohou být ještě lepší. Začali tedy pracovat na vývoji vysokovýkonné verze motoru EA827.
Původní agregát osadili namísto karburátorem mechanickým vstřikováním K-Jetronic. Současně se tím podařilo splnit také přísnější emisní limity, které požadoval severoamerický trh. Zároveň tím vzrostl jeho výkon o 10 koní.
Motor 1.6 EA827 se vstřikováním benzínu se současně objevil také pod kapotou zmíněného Audi 80, nyní s přídomkem GTE (E jako Einspritzung, tedy vstřikování). Se čtyřstupňovou převodovkou a točivou charakteristikou svého motoru nabízel první golf GTI skvělé jízdní výkony. Volkswagen uváděl zrychlení z 0 na 100 km/h za 9 sekund. To se dnes nezdá jako nějak oslnivý výsledek, vždyť tohle dnes umí lecjaký moderní diesel. V roce 1976, tedy v době uvedení na trh, šlo ovšem v dané třídě o nevídané hodnoty.
Jen čísla ovšem mají omezenou vypovídací hodnotu. S prvním golfem GTI jsem měl tu čest kdysi chvíli jezdit a svezení ve mně zanechalo nesmazatelnou stopu. Jak píšeme výše, převodovka nabízela jen čtyři převody, leč hodně krátké. Pro zajímavost, na čtyřku motor točil při rychlosti 130 km/h asi 4500 otáček za minutu. A zněl jak rozzuřená velká vosa. Také reakce na přidání plynu byly až neuvěřitelně bryskní.
První golf GTI ale poskytoval také skvělé jízdní vlastnosti v zatáčkách. Rychle reagoval na pokyny přesného řízení a dobře držel stopu, a to i na poměry mnohem modernějších vozů. Bylo to auto, se kterým bych i dnes klidně jezdil denně do práce bez pocitu, že o něco přicházím. Jméno GTI tak ctila první generace ve své původní verzi bez připomínek.
16S znamená 16 ventilů
V roce 1981 se objevila asi nejzajímavější verze prvního golfu GTI. No možná jedna z nejzajímavějších variant golfu vůbec. Označení vozu bylo poněkud tajemně znějící „GTI 16S“. Stála za ním specializovaná firma Oettinger. Ta se v době příchodu GTI 16S zabývala úpravami vozů Volkswagen už více než 30 let.
Na přelomu 70. a 80. let vyvinula hlavu válců s příčným vyplachováním, hlavně ale s dvojicí vačkových hřídelů a 16ventilovým rozvodem. Právě 16 ventilů je zakódováno v názvu vozu (písmeno S znamená francouzsky Soupape, tedy ventil).
Vůz se vyráběl pouhé dva roky, přičemž informace o počtu vyrobených kusů se rozcházejí. Asi nejblíže je jim údaj čítající 400 kusů. Některé prameny však zmiňují také 1200 až 2000 vozů. Jisté je, že GTI 16S bylo v prodeji pouze na francouzském trhu za částku 75 000 franků. Jiné prameny mluví o nabídce také ve Švýcarsku.
A co tedy GTI 16S poskytovalo? Předně výkon 136 koní, tedy 100 kW při 6500 otáčkách za minutu při hodně vysokém kompresním poměru 10,5 : 1. Motor údajně snesl až 8000 otáček za minutu bez poškození.
S krátkým stálým převodem 4,17 : 1 pětistupňové převodovky, kterou standardní GTI dostalo v roce 1979, musela být dynamika tohoto vozu podobná dělové kouli. Vážně bych to chtěl zkusit, zvlášť když vím, jak jelo standardní GTI. Vůz byl normálně prodáván v dealerské síti VW France, a to s plnou tovární zárukou. Od výchozí verze se tato lišila také vnějšími detaily. Třeba přední světlomety dodala Hella, kola 6J x 14 ATS zase BBS. Výroba golfu GTI 16S skončila v roce 1983.
S novým srdcem
Rychlý golf se stále vyvíjel, takže pro modelový rok 1981 dostal zcela novou, mnohem modernější palubní desku. Přístrojový štít je odteď tvořený nikoliv samostatnými budíky, nýbrž jako celek. Na podzim 1982 přichází pod kapotu větší motor, 1,8 litru. Spolu ním se do výstroje vozu dostal také palubní počítač nebo, chcete-li, systém MFA (MultiFunkzionneAnzeige). Od té doby umí golf ukazovat třeba průměrnou spotřebu paliva či teplotu motorového oleje.
Nový motor odvodili konstruktéři od staršího agregátu 1,6 litru. Vrtání se zvětšilo z 79,5 mm na 81 mm, zdvih vzrostl z 80,0 mm na značných 86,4 mm. Tím se téměř čtvercový pohon stal výrazně nadčtvercový (dlouhozdvihový). Vrchol točivého momentu 147 Nm je nyní dostupný při 3500 otáčkách za minutu namísto v 5000 ot./min. Výkon se zvýšil na 82 kW, tedy 112 koní. Současně došlo k prodloužení stálého převodu pětistupňové skříně z původních 3,89 : 1 na 3,65 : 1.
Popsané změny přinesly poněkud více civilizovaný projev rychlého golfu, avšak zároveň také méně sportu. Výroba prvního golfu GTI byla ukončena v roce 1984. Následovala druhá generace vozu, která byla možná ještě lepší. Ale o té zase někdy jindy.
VW Golf GTI – technické údaje (1976)
Motor: R4, OHC, 8 ventilů
Zdvihový objem: 1588 cm3
Maximální výkon: 81 kW/6100 min-1
Maximální točivý moment: 140 Nm/5000 min-1
Převodovka: čtyřstupňová manuální
Poháněná kola: přední
Maximální rychlost: 180 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,0 s
Spotřeba paliva dle EHK (průměr): 8,0 l na 100 km.
Celkový počet vyrobených kusů: neuvedeno
Období výroby: 1976 až 1944 (1981, 1982 modernizace)