Článek
Arash AF10 byl projekt, který má dlouhé, ale dost neziskové trvání. Začátek vozu se datuje už na rok 1999 a v roce 2007 byl představen a prodán jediný kus. Od té doby nic. Pár let tedy uběhlo a AF10 je tu zase, tentokrát s parametry, které by mohly miliardáře přece jen přesvědčit.
Hlavním argumentem nebude design, ale výkon auta. Základem je totiž vidlicový osmiválec o objemu 6,2 litru s kompresorem. Výkon 671 kW (900 koní) a točivý moment 1200 Nm jsou už takhle úctyhodné. Jenže ke každému kolu přiřaďte jeden elektromotor. Jejich souhrnný výkon 880 kW (1180 koní) a točivý moment 1080 pak sečtěte se spalovacím motorem a dojdete k teoretickému společnému výkonu 1551 kW (2080 koní) a točivému momentu 2280 Nm!
Tyhle šílené hodnoty bude mít auto velmi zatěžko přenést na vozovku, i když má pohon všech kol. Auto prý zrychlí na stovku pod tři sekundy, dvoustovku zvládne za osm sekund a 300 km/h padne po 27 sekundách. Pružné zrychlení 80–120 km/h zvládne za 1,8 s! Maximální rychlost je 322 km/h při použití pouze spalovacího elektromotoru a 324 km/h i s elektromotory.
Šasi je vyrobeno z třinácti karbonových dílů, které prý mají hmotnost jako 658 iPhonů 6. Vzadu pak musí motor držet pomocný hliníkový rám. Li-ion akumulátory o kapacitě 32 kWh a sedmdesátilitrová nádrž jsou pro lepší rozložení hmotnosti uloženy uprostřed pod podlahou a rozstrkány víc ke krajům.
Auto má další zajímavost třeba v tom, že dveře se otevírají pomocí gest. Cena je 1,1 miliónu liber a závodní verze pak 1,2 miliónu liber (34,25 resp. 41,73 miliónu korun).
Pro chudáky
Na ženevském autosalonu představí firma i model AF8 Cassini, který byl poprvé nabídnut už před dvěma lety. Zatím se neuchytil, tak je tu druhé vydání. Půjde o jakýsi model pro chudé, kde vidlicový osmiválec o objemu sedm litrů bude pohánět menší a lehčí karoserii. I přes výrazně menší výkon zvládne zrychlit na stovku za méně než 3,5 sekundy a maximální rychlost je 315 km/h.
Za těmito hodnotami pak jistě stojí i nízká hmotnost. Vždyť auto bude z uhlíkového kompozitu, výfuk bude z titanové slitiny a kola budou z kovaného hliníku.
Za tento arash pro chudé bude firma chtít 350 000 liber, tedy „pouhých“ 12,2 miliónu korun.