Článek
Víte vlastně, kdo založil AMG? Byli to dva inženýři od třícípé hvězdy – Werner Aufrech a Erhard Melcher. Ti nejdřív stavěli speciální motory a pak i celá auta pro závody, pak nabízeli i celá upravená auta pro všeobecné využití. A jejich práce byla tak kvalitní, že už v osmdesátých letech, kdy k převzetí od Mercedesu bylo ještě opravdu hodně let, Mercedes přesto uznával jejich práci zahrnutím záruky i na jejich produkci. A do roku 1999 byly vozy stavěné pod značkou AMG vlastně tuningové speciály v minimálních sériích.
A právě i tohle SEC z roku 1989 patří do limitované edice, která měla mít jen 100 kusů. Měla jich méně. Přesně to nevíme, ale je to asi někde kolem padesáti. Jen nemálo se jich dožilo dnešních dní. Je zajímavé, že drtivá většina přežila v Japonsku, odkud pochází i tohle auto.
Netradiční Japonec
A o co tedy jde? Je to tradiční kupé s bezrámovými okny s označením 560 SEC, které bylo netradičně v levostranném řízení. Netradičně proto, že jde o vůz dodávaný do Japonska. Jenže tehdy pravostranné řízení ještě nebylo v nabídce, takže i Japonec musel vzít zavděk obráceným gardem.
Karoserie kupé doznala výrazných změn. Především je to rozšíření blatníků (takzvané widebody), aby se do podběhů dostala pořádná kola. Tady jsou to velmi, ale velmi typické hliníkáče s designem AMG.
Pod kapotou je vidlicový osmiválec o objemu 5,6 l. Ten měl původně 221 kW. Zcela novou hlavou válců, novými ventily i vačkami a převrtáním válců na šest litrů se pak výkon zvedl na 283 kW. Tak málo, říkáte si. Jenže uvažte, že tohle auto nemá turbodmychadlo, které dnes je jednoduchým nástrojem pro naladění. Navíc tady šlo i o zvýšení točivého momentu a ten byl po úpravě AMG dvojnásobný.
Celé auto je v originálním stavu. Nic se nezměnilo. Takže uvnitř interiéru je pěkná černá kůže, krásná klasická řadicí páka třístupňového automatu a bílé budíky. A na nich vládne číslo najetých kilometrů – 90 222 km.
Vyvolávací cena zatím není známa. Pokud byste ji chtěli zjistit, musíte zavolat do RM Sotheby´s, kteří organizují aukci. Ta začíná 28. ledna 2016.