Článek
Při zahájení Západočínského mezinárodního veletrhu, na němž vystavují například Škoda Auto nebo sklářské a strojírenské podniky, Zeman zmínil zájem ČR o přímou linku Praha–Šangaj.
Jeho čínský hostitel přišel s návrhem, aby linka měla mezipřistání v Moskvě. „Někde se přistát musí, a tím by bylo vytížení podstatně vyšší,“ doplnil prezident.
KOMENTÁŘ DNE:
Lyžařské Nagano - Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>
Informoval rovněž o jednání o zřízení českého konzulátu v provincii, které by vedlo k posílení ekonomické spolupráce. Připomněl i potřebu vzájemného potkávání lidí zejména v turismu. Spolupráce by se podle něj měla rozvíjet nejen mezi vládami. „Musí jít o spolupráci v reálném životě, nejen v diplomatických slovech,“ poznamenal.
Když si sami neumíte získat partnery, sami si neumíte získat kontrakty, tak jste naprosto k ničemu
Podpora podnikatelů
Zeman na adresu zhruba pěti desítek podnikatelů, kteří ho na cestě doprovázejí, uvedl, že politici se sice snaží pomoci, ale hlavní díl leží na nich. A neodpustil si tradiční šťouchance, když uvedl: „Musíte uznat, že konzulát je výrazná politická pomoc, tak si toho važte a přispívejte na prezidentský fond na splácení státního dluhu.“
„Pak jsou věci, ve kterých vám pomoci nemůžeme: získat partnery a získat odbyt,“ poznamenal Zeman a dodal. „Protože když si sami neumíte získat partnery, sami si neumíte získat kontrakty, tak jste naprosto k ničemu, a příště nelezte do prezidentského letadla.“ Úspěšným podnikatelům pak popřál, aby nalezli co nejvíce spolehlivých partnerů.
Letecká škola se prosazovala pět let
Mezi úspěšné firmy, které se Číně uchytily, považuje třeba Home Credit, s jejímiž představiteli se v pátek setkal, stejně jako se zástupci mladoboleslavské automobilky Škoda.
Té se podle mluvčího Tomáše Kubíka podařilo zvýšit prodej aut v Číně ve srovnání s loňskem o deset procent. Od začátku roku do září tu prodala automobilka 193 tisíc vozů.
Že je pro české podnikatele složité proniknout na bohatnoucí a stále náročnější čínský trh, potvrdili někteří zástupci úspěšných firem. Třeba podle zástupce největší české soukromé letecké školy Michala Markoviče trvalo jejím manažerům pět let, než se tu etablovali. V pátek podepsali dohodu o spolupráci spočívající ve vybudování letecké školy, školení instruktorů, mechaniků a manažerů.