Článek
Slovenští umělci dostali nabídku uspořádat v administrativním prostoru v budově Berlaymont společnou výstavu současného výtvarného umění. Obraz s nahým andělem s tváří starce od Marka Ormandíka a obraz květiny s tvářemi lidí nejrůznějších barev jako okvětních lístků od Erika Bindera ale při schvalování neprošly.
KOMENTÁŘ DNE: | |
---|---|
Očima Saši Mitrofanova: Srážka aligátora s čápem |
„Zástupci Evropské komise u navrhované kolekce podmínili její schválení nahrazením dvou nabízených uměleckých děl,“ potvrdil mluvčí slovenského ministerstva kultury Jozef Bednár.
Komise uvedla, že obrazy působí na diváka negativně, přičemž některé by mohly dokonce urazit. „Ve zdejším administrativně-politickém prostoru se denně pohybují stovky úředníků a politiků z celého světa, různých kultur a věrovyznání,“ odůvodnili svůj postoj její zástupci.
Zamítnutí děl se nelíbí výtvarníkům ani slovenským europoslancům. „Odůvodnění mi přijde absurdní, jako celá tato kauza,“ řekl Ormandík televizi Joj. Ke svému obrazu dodal: „Nedávám odpovědi, jsou to otázky. Pokud provokovat, tak k zamyšlení, ne někoho urazit.“
„Nezdá se mi to normální. Nevím, zda Evropská komise má kompetenci hodnotit, co je hezké, vhodné, smutné nebo veselé,“ reagoval europoslanec Eduard Kukan. „Nikoliv tato díla, ale celá Komise je smutná,“ přisadila si jeho kolegyně Monika Flašíková-Beňová.
Dozvuky Entropy
Další slovenský umělec, Viktor Frešo, se domnívá, že evropské úřady jsou opatrné a chtějí se vyhnout podobnému skandálu, jaký v Bruselu před sedmi lety vyvolala plastika Davida Černého Entropa. „Možná to s tím souvisí. Tehdy to byl velký skandál,“ připomněl.
Entropa v budově Evropské rady v Bruselu byla uměleckou mapou Evropské unie. Například Bulharsko zobrazovala jako turecký záchod, Slovensko bylo prezentováno jako salám převázaný trikolorou.
Slovenský resort diplomacie se k odmítnutí dvou obrazů z budovy Evropské komise nechtěl vyjádřit, protože se nejedná o oficiální výstavu v rámci blížícího se slovenského předsednictví v EU.