Článek
"Všechno nasvědčuje tomu, že jde o největší katastrofu, která se na našich železnicích stala za poslední roky," řekl televizi ministr dopravy Slawomir Nowak. Na místo nehody se spolu s ministrem dopravy vydal i premiér Donald Tusk: Ten neštěstí označil za nejhorší v dějinách Polska. Počet je stejný jako při neštěstí v roce 1990. Větší byla jen neštěstí z roku 1981 a 1980.
Mezi zraněnými jsou i cizinci. V nemocnici je i šest Ukrajinců. Zatím není známo, zda mezi nimi nejsou Francouzi a Španělé, kteří také vlakem jeli. Oběma soupravami cestovalo 350 pasažérů. Zástupce českého velvyslance v Polsku Martin Svárovský řekl, že je ve spojení s policií v Katovicích, která nemá informace, že by mezi oběťmi byli občané ČR.
Vlaky se srazily u obce Szczekociny, která leží asi 30 kilometrů severovýchodně od města Zawiercie. Jeden jel z Varšavy do Krakova, druhý z Přemyšlu do Varšavy. První jel po nesprávné koleji. Zatím není jasné, proč na ni byl puštěn. Na stejném úseku trati se srazily dva vlaky už v roce 1994, kdy zemřel jeden člověk a osm dalších bylo zraněno.
Mimo koleje skončila lokomotiva a dva vagóny. Podle svědků, které cituje web listu Gazeta Wyborcza, byly při nehodě zdemolovány první tři vagóny. Připomínají harmoniku.
Ke střetu došlo v rychlosti asi 120 kilometrů za hodinu, uvedli svědkové.
Na místě zasahovalo asi 450 hasičů a 100 policistů, raněné odvážely sanitky a povolány byly dva vrtulníky.
Nejhorší evropská vlaková neštěstí od roku 2010
4. ledna 2000 - Srážka dvou osobních vlaků na nádraží Aasta východně od norského města Lillehammer si vyžádala 19 mrtvých. Rychlík jedoucí z města Trondheim na jih do Osla se srazil s místním vlakem mířícím z města Hamar na sever do Reny.
28. února 2001 - Deset lidských životů a 70 zraněných si vyžádala srážka dvou vlaků u města Selby v hrabství Yorkshire na severu Anglie. Příčinou tragédie bylo auto, které spadlo z dálničního mostu na trať. Osobní vlak při nárazu do auta vykolejil a v plné rychlosti narazil do protijedoucího nákladního vlaku.
27. března 2001 - Nejméně osm lidí přišlo o život při čelní srážce vlaků asi 20 kilometrů od Bruselu na trati Lovaň-Ottignies. Katastrofu pravděpodobně způsobil strojvůdce prázdné soupravy, který pominul červené návěští.
26. února 2002 - Srážka dvou nákladních vlaků poblíž nádraží v obci Wumpersdorf u Vídně si vyžádala šest lidských životů a 16 zraněných.
11. června 2003 - Při srážce dvou regionálních vlaků v německé spolkové zemi Bádensko-Württembersko zahynulo šest lidí a dalších 25 bylo zraněno. Vlaky se čelně srazily na jednokolejné trati poblíž města Schrozberg v okrese Schwäbisch Hall.
7. ledna 2005 - Sedmnáct mrtvých a 50 zraněných si vyžádala srážka osobního vlaku s nákladní soupravou u Boloně na severu Itálie. Příčinou neštěstí bylo pravděpodobně lidské selhání, když jeden ze strojvůdců v mlze přehlédl návěští "stůj".
22. září 2006 - U města Lingen v severozápadním Německu havaroval rychlostní magnetický vlak Transrapid; zahynulo 23 osob a 11 lidí bylo zraněno. Vlak využívaný v rámci zkoušek na testovací trase i k turistickým výletům narazil v rychlosti asi 200 kilometrů za hodinu do dílenského vozu, který stál na trati.
11. října 2006 - Šest mrtvých a 16 zraněných si vyžádala srážka osobního a nákladního vlaku v severovýchodní Francii. Vlaky se srazily u vesnice Zoufftgen asi 20 kilometrů od hranice s Lucemburskem.
15. února 2010 - Při čelní srážce dvou regionálních vlaků blízko vlámského města Halle ve střední Belgii zahynulo 18 lidí a dalších 125 bylo zraněno. Jedenáct lidí bylo zraněno těžce.
29. ledna 2011 - Deset mrtvých a desítky zraněných si vyžádala železniční nehoda na východě Německa, při níž se v oblasti Magdeburku čelně srazily nákladní a osobní vlak.