Článek
„Skutečně jsem chtěl pozdravit (kolegu,) komodora Maria Palomba, s nímž jsem byl na telefonu. O trase bylo rozhodnuto, jakmile jsme vypluli ze Civitavechie. Udělal jsem chybu, když jsme se přiblížili k pobřeží. Navigoval jsem bez přístrojů, znal jsem dobře hloubku v těch místech, tento manévr jsem už dříve třikrát, čtyřikrát podnikl. Ale tentokrát jsem nařídil obrat příliš pozdě a skončili jsme v mělké vodě,“ prohlásil Francesco Schettino před vyšetřovateli.
„Nevím, proč se to stalo, zradily mě instinkty,“ dodal kapitán.
Internetová verze německého magazínu Spiegel upozornila, že míjení obřích výletních lodí se na Gigliu stalo turistickou atrakcí. Loni v srnu napsal Sergio Ortelli, starosta obcí na ostrově, spokojený e-mail.
Kamarádovi námořnímu kapitánovi v něm děkoval, že svou loď z rejdařství Costa navedl velmi blízko jejich přístavu. „Tímto druhem pozdravu jste se postaral o nepřekonatelný zážitek, který se mezitím stal nenahraditelnou tradicí,“ chválil odvážlivce.
Po páteční tragédii Ortelli už o této „tradici“ nechce vědět. „Od té doby, co jsem starostou, se snad jen tři čtyři plavidla přiblížila přístavu,“ řekl. Slovem „přiblížila“ míní vzdálenost 300 až 500 metrů.
„Čtyřikrát za poslední rok a půl? Ne, to nesedí. Lodě se tu promenovaly pravidelně,“ namítá v přístavní kavárně jeden místní, který se představil jako Giuseppe. „To není nic nového,“ přitakává Alessandro Faccheti, vysloužilý námořník a dnes majitel stánku na přístavní promenádě. „Když ještě nebyly mobily, mohli námořníci na takovou vzdálenost křikem zdravit své rodiny v přístavu,“ vybavuje si.
Tato tvrzení tak otevírají otázku, zda je kapitán jediný odpovědný za nehodu, protože úřady o častějších změnách kursu neměly tušení. Bylo potvrzeno, že Schettino manévr podnikl i v srpnu loňského roku.
Do záchranného člunu jsem spadl, tvrdí
Kapitán Schettino se u soudu také bránil nařčení, že z lodi utekl, ještě než skončila evakuace všech pasažérů, tvrzením, že do jednoho ze záchranných člunů „spadl“, když „zakopl“.
Mezitím ho jeden z lodních důstojníků označil za hazardéra. Italskému deníku řekl, že Schettino loď řídil jako Ferrari. „Měli jsme dojem, že by i autobus řídil jako Ferrari,“ prohlásil.
Kapitán se ovšem hájí, že právě prudký obrat doleva po proražení levoboku a najetí až ke břehu zachránilo mnoho životů cestujících.
Záchranné práce u potopené lodi byly ve středu přerušeny poté, co plavidlo začalo znovu sklouzávat hlouběji po útesu. Úřady zatím potvrdily 11 obětí havárie. Dalších 24 osob je stále pohřešováno.