Článek
„Gotthardský tunel bude navždy velkolepým a grandiózním monumentem, s nímž budou srovnávány všechny tunely,“ uvedl ministr dopravy Mortiz Leuenberger.
Tunelem budou jezdit vlaky mezi Švýcarskem a Itálií. Denně jich tudy rychlostí 250 kilometrů za hodinu mohou projet až tři stovky. První z nich má na trať vyjet v roce 2017.
Koridor doplňuje přes 16 kilometrů dlouhý silniční tunel, postavený v roce 1980. V oblasti byl navíc už před třemi lety otevřen 34 kilometrů dlouhý Lötschebergský železniční tunel.
Stavba rekordně dlouhého tunelu stála 9,8 miliardy švýcarských franků (asi 178 miliard korun). Jejím účelem byla zejména snaha chránit životní prostředí Alp. Švýcarsko je jednou z hlavních evropských křižovatek nákladní dopravy a tunel je rovněž součástí snah ulehčit silnicím a přesunout více nákladu na železnici.
Tři nejdelší železniční tunely na světě | ||
---|---|---|
Gotthardský tunel | Švýcarsko | délka 57 kilometrů |
Tunel Seikan | spojuje japonské ostrovy Honšú a Hokkaidó | délka 53,8 kilometru |
Eurotunel | spojuje Anglii s Francií | délka 50 kilometrů |