Článek
„Nepracujeme na protiponorkových technologiích proto, že bychom si říkali, že je to senzační. Věnujeme se jim, protože jsme hluboce znepokojeni pokrokem, který v této oblasti učinily Rusko a Čína,“ vysvětlil deníku The Guardian hlavní autor projektu a expert na robotiku organizace New America Peter Singer.
Čtyřicet metrů dlouhá loď byla navržena tak, aby mohla dva až tři měsíce brázdit oceány jen podle naprogramované cesty, aniž by ji kdokoliv ovládal. Dva dieselové motory ji dokážou hnát rychlostí až 50 kilometrů za hodinu.
KOMENTÁŘ DNE: | |
---|---|
Očima Saši Mitrofanova: Srážka aligátora s čápem |
Hlavním úkolem automatického plavidla bude sledovat ostatní plavidla, což dokáže za násobně menší náklady, než jaké musejí vynaložit američtí daňoví poplatníci na plavby lodí s posádkou.
Pořizovací cena lodě je 20 miliónů dolarů (asi 475,5 miliónu korun) a denní náklad na provoz se pohybují mezi 15 a 20 tisíci dolary (356 až 475 tisíc korun).
Bod zlomu
„Tohle je bod zlomu. Je to poprvé, co se setkáváme se zcela automatickým zaoceánským plavidlem,“ pochvaloval si náměstek amerického ministra obrany Robert Work a dodal, že by se první loď tohoto typu mohla dočkat operačního nasazení v západním Pacifiku během pěti let.
Právě o bezpečnost flotil letadlových lodí v této oblasti mají Spojené státy vzhledem k narůstající čínské aktivitě obavy. Pokud půjde vše podle plánu, mohla by se loď připojit k sedmé flotile US Navy, která má domovskou základnu v Japonsku.
V budoucnu by pak mohla být i vyzbrojena. A právě automatičtí zabijáci jsou ale podle některých aktivistů a expertů potenciální hrozbou. Work však oponuje: „Takovýchto lodí se nemusíte bát.”
Loď vyvinutou americkou „továrnou na zázraky“, tedy vládní agenturou DARPA, která se specializuje na armádní inovace, budou nyní Američané dva roky testovat a poté rozhodnou, zda je připravena k zařazení do ostrého provozu.