Článek
Test tlaku ve vrtu ukázal jeho růst jen několik hodin před výbuchem, sdělil Henry Waxman z Energetického podvýboru. To podle něj jasně ukazovalo na blížící se výron plynu nebo ropy. "Společnosti nezastavily operace a nyní je jedenáct dělníků mrtvých a záliv čelí ekologické katastrofě," uvedl Waxman.
„Byly naměřeny značné odchylky tlaku,“ řekl Waxman. Ukázalo se také, že ještě před výbuchem a požárem vedla BP dlouhé diskuse se společností Transocean, která těžařské společnosti plošinu pronajala.
Ventil byl nefunčkní
Bezpečnostní ventil na ropné plošině Deepwater Horizon, který měl v případě nehody zabránit úniku ropy v Mexickém zálivu, nefungoval, plyne z dalších zjištění. Jeden z válců byl nefunkční a z hydrauliky unikla hydraulická kapalina, napsal list USA Today.
Ventil byl vadný, takže nebylo možné uzavřít vrt dostatečnou silou, což by zabránilo úniku plynu a ropy, sdělil šéf vyšetřovacího podvýboru Bart Stupak na slyšení ve Sněmovně reprezentantů v rámci vyšetřování této ekologické katastrofy. Ventil byl poškozen nedostatečnou údržbou a navíc modifikován.
Na únik hydraulické kapaliny přišli operátoři podvodních robotů, když se snažili ventil uvést do činnosti.
„Celá operace závisela na výkonu preventivního zařízení, které bylo defektní, modifikované a z něhož unikala hydraulická kapalina,“ řekl Stupak. Společnost Cameron, která ventil vyrobila, uvedla, že kapalina unikala z jednoho vadného spoje. Podle ní nemohlo k úniku dojít následkem výbuchu, protože ostatní spoje byly pevné a těsné.
Nefungoval však ani další bezpečnostní systém. Záchytné berany byly špatně zapojeny, takže se pohybovaly nesprávným směrem. Nejméně jedna z baterií v hloubce 1500 metrů byla vybitá, takže se zařízení nedalo v nouzi použít.
Podle výboru je ovšem špatná i koncepce bezpečnostního zařízení. Může u něj dojít k 260 poruchám. „Jak může být zařízení, které má 260 módů selhání, považováno za bezpečné?“ otázal se Stupa.
Z vrtu unikala ropa netěsnou stěnou
Sněmovní komise ale také zpochybnila kvalitu betonu používaného k utěsnění vrtu. Několik hodin před osudovou explozí bylo provedeno několik testů, které ukázaly, že stěnou prosakuje ropa.
I když má nést většinu náklady na likvidaci následků havárie BP, která vrt provozovala, je možné, že část viny připadne na Transocean, protože ten je zodpovědný za funkčnost ventilu. Ten to ale odmítá s tím, že za vše je odpovědný provozovatel vrtu, tedy BP.
Podíl viny zřejmě nese i další ropná společnost Halliburton, která měla na starosti betonování. I ta vinu odmítá a tvrdí, že na vině jsou jen BP a Transocean. Halliburton se řídil při betonování příkazy BP. A bez poruchy venitilu by podle něj k tragédii nedošlo, píše CNN.
Pokus nasadit na vrt další zvon
Ropná společnost BP, která vrt provozuje, v současnosti uskutečňuje druhý pokus nasadit na vrt ocelový těsnicí zvon a výrazně omezit únik ropy.
Technici chtějí do zvonu čerpat horkou vodu, aby zabránili hromadění krystalů zmrzlého metanu, což byla příčina neúspěchu prvního zvonu.
Fondy na odškodnění
Americká vláda řeší otázku financování kroků k odstranění důsledků katastrofy. Podle agentury Reuters je navrženo vytvoření fondu ve výši 118 miliónů dolarů (asi 2,37 miliardy Kč), kam by většinu prostředků dodal provozovatel havarovaného vrtu BP. Kromě toho administrativa navrhuje vytvoření trvalého fondu na zvládání podobných katastrof, do nějž by ropné společnosti platily jeden cent z každého vytěženého barelu ropy, uvedl poslanec Jeff Liebman ve Washingtonu.