Hlavní obsah

Elektromobily znečišťují ovzduší víc než spalovací motory, vyplývá z analýzy

Oslo

Norská Vědecká a technologická univerzita provedla analýzu dopadu produkce elektromobilů na životní prostředí a došla k závěru, že auta na elektrický pohon znečišťují ovzduší víc než vozidla se spalovacími motory. Vědci nebrali v úvahu jen samotný provoz automobilů, ale míru zátěže, kterou způsobují po celý svůj životní cyklus od výroby přes používání až po likvidaci.

Foto: Profimedia.cz

Při nabíjení akumulátorů v elektromobilech je důležité, z jakého zdroje elektřina pochází. Pokud je vyrobená spalováním uhlí, ekologický přínos elektromobilů je nulový.

Článek

Zpráva, kterou odborníci uveřejnili v časopise Journal of Industrial Energy, také uvádí, že při výrobě elektromobilů vzniká víc toxického odpadu než v případě tradičních benzínových a dieselových aut.

Přes tato zjištění ale zpráva podotýká, že v některých případech elektromobily jsou smysluplným řešením.

Velký dopad

Expertní tým srovnával životní cyklus tradičních a elektrických automobilů. „Výrobní fáze elektromobilů se ukázala jako podstatně náročnější z hlediska životního prostředí,“ řekl profesor Anders Hammer Stromman, jenž se na studii podílel. „Je tam zhruba dvakrát větší potenciál vlivu na změnu klimatu než u tradičních aut,“ dodal.

Výroba elektromotorů a akumulátorů navíc vyžaduje použití spousty toxických minerálů jako nikl, měď či hliník, které způsobují okyselování atmosféry.

„Přesto, že elektromotory mají nulové přímé emise zplodin za provozu, jejich výroba je škodlivější nebo přinejmenším stejně škodlivá jako výroba moderních vozů se spalovacími motory. To se týká například jevů jako kyselý déšť, smog, drancování fosilních a minerálních zásob i toxických vlivů na člověka a na ekosystém,“ prohlásil profesor Stromman.

Kontraproduktivní snahy

Za dobu, po kterou se elektromobily vyrábějí, už podle Norů stačily napáchat v atmosféře značné škody. Pokud by elektřina do jejich akumulátorů byla získávána výhradně ze zdrojů nezatěžujících ovzduší emisemi CO2, mohla by auta na elektrický pohon v průběhu následujících let znamenat výraznou redukci skleníkových plynů. Ovšem v oblastech, kde je elektřina získávána především z fosilních zdrojů, nepřinášejí elektromobily žádný pozitivní efekt, spíš naopak.

„Je kontraproduktivní propagovat elektromobily v místech, kde je hlavním zdrojem elektřiny spalování uhlí nebo nafty,“ upozorňuje vědec.

V Evropě to cenu má

V Evropě, kde se elektřina produkuje mnoha různými způsoby, mají podle expertů elektromobily potenciál být ekologicky výhodnější než benzínová a naftová auta.

„Současný mix výroby elektřiny v Evropě zaručuje, že takto nabíjené elektromobily mohou znamenat 10procentní až 24procentní snížení vlivu na globální změnu klimatu oproti tradičním vozům,“ tvrdí Stromman.

„Podle našich výpočtů vozidlo poháněné elektrickým akumulátorem nabitým ze současné elektrické sítě, kterou v Evropě máme, je zhruba o 10 procent šetrnější v porovnání s dieselem,“ komentoval pro BBC závěry studie Dieter Zetche, šéf koncernu Daimler.

Související témata:

Výběr článků

Načítám