Hlavní obsah

Otázka pro Deu Loherovou: Nechci režisérům sloužit

Právo, Petr Štědroň, SALON

Dotek divadla, které dlouhodobě udává směr celé Evropě, nám pravidelně zprostředkovává Pražský divadelní festival německého jazyka. Letošek nebude výjimkou. K jeho vrcholům bude jistě patřit i návštěva Deutsches Theater Berlin se dvěma představeními hry Zloději, jejíž autorkou je německá dramatička Dea Loherová (1964).

Článek

Nemáte obrazovou představivost, odmítáte psychologické motivace, co tedy považujete při psaní za nejdůležitější?

I když nemám před očima obrazy svých scén a tváře svých figur, mám naprosto přesnou představu o rytmu své hry a zvuku slov. V mém pojetí je jazyk naprostým centrem všeho dění, a tím vlastně dávám režisérovi svobodu a volnost při interpretaci. Z jistého pohledu by se dalo říct, že svým přístupem se pokouším znemožňovat samo inscenování.

I když to třeba zní absurdně, není to nijak samoúčelné. Chci, aby režisér při práci nad mým textem musel vyvíjet a hledat své vlastní vyjadřovací prostředky. Chci režiséry znejisťovat, ne jim sloužit. Nemá to být tak, aby režisér nebo herci dopředu říkali: To je skvělá scéna! My víme, jak ji zahrát.

Divadlo je prostorem pro jazyk, čím více jazyk žije svým vlastním životem, čím nahuštěnější a koncentrovanější je, o to větší je prostor pro fantazii, kterou řeč uvolňuje. Ty takzvané realistické dialogy patří do televize, aby před ní lidi v křeslech mohli v klidu usnout.

Samozřejmě bude každý text, stejně jako každá inscenace, odrážet a zrcadlit postoj autora a režiséra a určitý pohled na svět. Ale mluvíme o umění, ne o politické agitaci nebo eseji. Neexistuje bohužel žádná legitimita umění kromě osobní potřeby a nezbytnosti dělat to, o čem si člověk myslí, že musí. Z nadbytku energie, někdy z nedostatku. Z přespříliš deprese a strachu, které se jinak vyjádřit nedají. Z pozice na okraji, a přesto jakési vůle být při tom. Z vůle po destrukci a novém vytváření, která je někdy jen pouhou touhou po životě. Z radosti ze zdaru. Z hledání momentů, jež chtějí být dokonalé a ve své prchavosti se stávají erotickými. Ze špatně vedené touhy. Z touhy po změně a nevědomí kudy a kam.

Toto všechno ve snad marné naději, že jsou lidé, co to všechno rozpoznají a jimž to poznání způsobí bolest a obšťastní je. Za existenci umění platí ti, kdo ho vytvářejí. Za jeho neexistenci bychom ale zaplatili všichni.

Související témata:

Výběr článků

Načítám