Hlavní obsah

Ještě nikdy nebyl cukr tak sladký jako dnes

Právo, Jiří P. Kříž

Poperou se nejspíš české scény o studenty činoherního herectví brněnské JAMU. Jak dobře jsou pro divadelní život připraveni, ukázali v absolventské inscenaci hry Matyáše Dlaba a Mariky Smrekové, poněkud tajnosnubně nazvané Vaše bolest, moje potěšení, ve Studiu Marta.

Foto: Jiří P. Kříž

Sedící Táňa Hloastová (Sestra), Tomáš Červínek (Aigisthós), Dalibor Buš (Orestés), kolem nich v červeném lid: Tereza Slavkovská, Lukáš Černoch, Jan Jedlinský (Řečník), Miroslav Novotný (Ženich), Miroslav Sýkora a Milada Vyhnálková

Článek

Od prvního výstupu ocení diváci odvahu, s jakou se autoři pustili do variace na téma Élektra a Orestés; po Sofoklovi, Eurípidovi, Aischylovi a po jejich pozdějších stejně proslulých „epigonech“ Bornemiszovi, Hofmannstahlovi, Laszlovi, Giraudouxovi, O´Neilovi... Odvaha se vyplácí. Uspěli.

V létě bylo horko, v zimě sněžilo

Dokázali především ono základní a potřebné pro jakoukoli aktualizaci závěrečné fáze vražedné historie Átreovců v zápase o mykénský trůn (Ífigeneia, Agamemnón, Kassandra, Klytaimnéstra, Aigisthós, Alétés atd.) - napsat hru básnivým jazykem a transponovat ji podobně jako řada zmíněných napodobitelů.

Foto: Jiří P. Kříž, Právo

Élektra (Paulína Labudová), Otec (Michal Bumbálek), Orestés (Dalibor Buš), v pozadí umírající Aigisthós (Tomáš Červínek)

Dlab se Smrekovou přenesli boj o moc do času po Pražském jaru s citací projevu herce Miloše Kopeckého při stádním podepisování Anticharty ve Zlaté kapličce.

Možná i autory samotné překvapuje, že výroky o žití v nejkrásnější přítomnosti, v blahobytu, jaký jsme nikdy nezažili, samozřejmě ve viditelném rozporu s realitou nakročenou k protikladům takových prázdných slov, míří až k povědomé epoše reálného vekslácko-mafiánského kapitalismu začátku třetího tisíciletí.

Dobře pojmenovali problém, který tížil Agamemnónova bratrance a vraha Aigistha. Musel se vypořádat s agamemnoismem. Také u nás si třeba Hrad libuje v -ismech, aniž si jeho dosluhující pán připouští, jak těžké bude vypořádat se s klausismem.

Foto: Jiří P. Kříž, Právo

Táňa Hlostová (Sestra), Paulína Labudová (Élektra), Iveta Austová (Matka), Michal Bumbálek (Otec), Dalibor Buš (Orastés), v pozadí Tomáš Červínek (umírající Aigisthós)

Vaše bolest, naše utrpení v režii pronikavého talentu Mariky Smrekové je obraznou inscenací, výpovědí málokdy přímočarou, vyslovující se náznakem, gestem, pohybovou kreací, v kostýmech převažující barvy krve (sluhové, lid, Matka) a dvorské honosnosti (Otec, Ženich, Orestés) s bílým Elektřiným právem na odplatu v zemi, kde selhalo právo.

Chválím za výpravu Anastázii Chaplenkovou. A za skvělou, obřadně provokativní hudbu Janu Tkáčovou.

Študáci a kantoři

Herci? Dobří. Paulína Labudová (Élektra), Tomáš Červínek (Aigisthós), Iveta Austová (Matka), Dalibor Buš (Orestés). Všichni - Táňa Hlostová, Miroslav Novotný, Jan Jedlinský... I výpomoc Michal Bumbálek z Husy v roli Ducha otce Agamemnóna.

Foto: Jiří P. Kříž, Právo

Otec (Michal Bumbálek), Orestés (Dalibor Buš)

Moc dobrý ročník vychovali Brettschneidereová, Dostálek, Valešová, Goldflam, Kovalčuk, Kolegar, Chládková, Štěpánek. Také jejich jsou Élektra a Orestés.

Celkové hodnocení: 80 %

Studio Marta Brno - Matyáš Dlab, Marika Smreková: Vaše bolest, moje potěšení

Režie Marika Smreková, dramaturgie Matyáš Dlab, scénografie, kostýmy Anastazija Chaplenko, hudba Jana Tkáčová, sound design Lukáš Dřevjaný, světla Václav Ryšavý, Petr Kupka, produkce Matúš Labanc.

Česká premiéra 24. února, psáno z reprízy 25. února 2013.

Související témata:

Výběr článků

Načítám