Článek
Knižně pojatá práce o osobnosti, jejíž tvář může neustále vyvolávat spory, protože se nezachovala jediná podobenka, nabízí literárněvědnou stať Dalibora Turečka a úvahu Veroniky Faktorové na téma: Mácha jako součást i problém české (národní) kultury.
Bohatý soubor dokumentů charakterizuje muže, s jehož dílem vzniklým v letech 1829 až 1836 se musela vyrovnávat každá nastupující umělecká generace. A překlady Máje – uvedené na šesti stranách – dokazují, že oslovil celou Evropu.
Autoři připomínají soud literárního vědce Pavla Vašáka o tom, že snaha přeměnit Máchu v zástupný národní symbol, v autora povinné školní četby stírá mnohostrannost jeho moderního díla, reagujícího po svém na impulzy evropského romantismu i z jeho ohlasu. Svou dobu předběhl v mnohém, jistě i v „zobrazení krize moderního subjektu“.
Jako memento národního „charakteru“, který zprvu pod falešnými důvody odmítá novou hodnotu, trvale působí přijetí skladby Máj, respektive její odmítnutí: „Jeho Máj – aspoň mne – příliš uráží; neboť od oběšence a anjela tak nepoeticky padlého s nechutí oči obracím,“ napsal J. K. Chmelenský.
Vlastenec Tyl byl také rozčarován: „P. Mácha jest básník – to mu nikdo odpírati nesmí; každý jeho verš jesti povzdech z nejtajnějších hlubin rozbolené, rozjitřené duše – avšak přece bych rád temné zvuky harfy jeho jinák slyšel zvučeti, jinák, aspoň za věku našeho ne tak nečesky….“
Tajemností, razancí i nedosloveností stále vábí mnohokrát rekonstruovaný obraz soukromého života, zachycený dokonce v šifrovaných denících. Stejně tak tragika vztahu k nesporně milované „Lori“, Eleonoře Šomkové (1817–1891), kdy nemanželský syn Ludvík zemřel brzo po otcově skonu. Stále je co objevovat. Třeba že k jeho zálibám patřilo divadlo. V letech 1834–1835 vystoupil v Tylově ochotnickém souboru i ve Stavovském divadle v 16 rolích!
Neúnavný poutník
Trefně poznamenává Milan Špůrek v knize Poutník mnoha nocí, že milovaný básník a prozaik, narozený jako Ignác Mácha, pracoval s textem podobně jako dnešní filmoví režiséři, když používal metodu střihu a montáže jednotlivých scén.
Upozorňuje na pojetí času, jejž Mácha nazývá „bratr smrti“, i na všudypřítomné vědomí pomíjivosti a také na sepětí díla jak se snem, tak s celým vesmírem. Kolikrát v něm hrají svou roli Slunce, „Lůna“ i hvězdy! Špůrek se pokusil i o vytvoření Máchova horoskopu.
Rozebírá také jeho cestovní vášeň, zachycenou v řadě prací, jistě v Pouti krkonošské i v soupisu nazvaném Hrady spatřené. Nejdelší cestu podnikl v roce 1834 s přítelem Antonínem Strombachem – šestitýdenní výpravu do Itálie, což patřilo k dobrému tónu vzdělance a literáta. Trasa měřila 1500 km, denní průměr kolem 60 km. Cesta vedla přes Budějovice, Krumlov, Linec, Salcburk, Innsbruck, Brenner, Benátky, Terst, Lublaň, Graz, Vídeň a zpět do jižních Čech. Většinu absolvovali pěšky, z Benátek do Terstu jeli lodí.
Vnímavý básník
I zápisy z deníku svědčí o tom, že je psal vnímavý básník. „Ráno ve čtyry hodiny vstali a lezli na Brenner… Hora se sněhem. Slunce vycházelo. Mlhy se honily. Oblaky krýly horu. Oblaky pode mnou. Sněhové hory. Oblaky u mě. Já lezl výše tmou. Na dolejší špíci. Tma. Houkal jsem. Echo, zvonky. Vítr rachotil kostlivci, snášel žebra a kamení. Skalina jako strašidlo. Nikde žádný. Oblaky se valily temněji. Kamení padalo… Visel jsem pod vrcholkem. Noha se třásla… Slezli jsme po prdeli.“
Kolektiv autorů:
Karel Hynek Mácha 1810–2010 (Dvě století české kultury s Máchou)
Památník národního písemnictví, 154 stran, 390 Kč
Milan Špůrek: Poutník mnoha nocí
Eminent, 150 stran, 299 Kč
Jiří Padevět: Cesty s Karlem Hynkem Máchou
Academia, 367 stran, 269 Kč
Právě vášeň projít se vlastní nohou po hradech, kde na něj působila minulost i kouzlo přírody, přivedla jeho ctitele, nakladatele a knihkupce Jiřího Padevěta k vypracování jedinečné publikace. Jeho Cesty s Karlem Hynkem Máchou přinášejí půvabné fotografie 128 míst v ČR spojených s jeho životem a turistickou vášní. Navíc s bohatým komentářem jejich jedinečnosti včetně úplné turistické informace a souřadnic GPS. I tyto tři tituly dokazují, že Mácha je trvalým zdrojem zájmu, lásky a inspirace.