Článek
„Jednu z žen přivezla záchranka v kritickém stavu. Nakonec se jí podařilo probrat k vědomí. Mimo ohrožení života jsou i obě děti a nebudou mít žádné následky,“ sdělil náměstek ředitele královéhradecké fakultní nemocnice Zdeněk Tušl. Žena převezená do Jilemnice utrpěla středně těžká poranění hlavy.
Nebylo snadné je dostat přes řeku k sanitkám. Místy jsme se brodili vodou do půl pasu.
Podobnou katastrofu Krkonoše nepamatují ani u lanovek určených pro přepravu lidí. Lanovka z Přední Labské navíc slouží pouze pro přepravu materiálu a zavazadel hostů horské boudy Bumbálka. Lano se přetrhlo po sto metrech jízdy, lanovka sjela kousek dolů, načež se vyvlékla z nosného lana.
Korba připomínala spíše bednu pro převoz prasat
Rodina z Pardubicka namísto na boudě skončila po pádu ze zhruba desetimetrové výšky v kotrmelcích na zemi. Těla letěla desítky metrů prudkým svahem spolu se změtí ocelových trubek a rozlámaných prken korby lanovky. „Korba připomínala spíše bednu na přepravu prasat,“ podotkl jeden ze záchranářů.
Pasažéři nemající na nákladní korbě co dělat, se zastavili několik metrů před korytem Labe. „Leželi ve čtverci asi pětkrát pět metrů. Nebylo snadné je dostat přes řeku k sanitkám. Místy jsme se brodili vodou do půl pasu,“ popsal šéf špindlerovských hasičů Pavel Viktorín.
Policie zjišťuje, zda lanovkou jezdili lidé častěji
Turisté dorazivší na Přední Labskou s pozdním večerem si patrně za hustého sněžení chtěli ušetřit skoro tříkilometrovou cestu strmou strání na Bumbálku. Lanovkou dlouhou tři sta metrů trvá cesta pár minut. Host chtějící přepravit zavazadla nahoru, musí nejprve domovním telefonem nebo mobilem kontaktovat provozovatele boudy a domluvit způsob přepravy.
Boudař spouštějící rumpál lanovky k dolní stanici kvůli terénnímu zlomu nedohlédne. „Prověřujeme spolu s ostatním, zda boudař věděl, že namísto zavazadel táhne v korbě lanovky lidi a jestli šlo o výjimku nebo běžnou praxi,“ podotkl mluvčí policie v Trutnově Udo Ertner.
Otázkou zůstává, jestli podobná nákladní lanovka, jichž v Krkonoších jezdí desítky, podléhá pravidelné revizi akreditovaného odborníka. Rumpál lanovky připomíná spíše exponát technického muzea.
„Provoz podobné nákladní lanovky zcela jistě podléhá příslušné normě a musí se vést provozní dokumentace o pravidelné údržbě prováděné provozovatelem. Jestli je ale potřeba opakovaná revize, neumím říci,“ konstatoval ředitel Obvodního Báňského úřadu v Hradci Králové André Miksch dozorující nákladní lanovku mezi krkonošským Černým Dolem a Kunčicemi.
„Tato lanovka revizním kontrolám podléhá, což ale nelze jednoduše vztáhnout na lanovku z Přední Labské,“ dodal Miksch. Policie doposud z neštěstí představující bezprecedentní šlendrián nikoho neobvinila. „Případ prověřujeme. Doposud nebyla stanovena právní kvalifikace. Lano a další technické věci podrobíme expertíze,“ upřesnil Ertner.