Článek
Podzvukový bitevník L-159 měl základnu v nedaleké Čáslavi, vracel se z výcvikového letu. Havaroval v 17:24. "Letadlo spadlo do neobydlené oblasti," řekla krátce po neštěstí Právu Růžičková.
Pilot měl nalétáno přes 1000 hodin, z toho 500 na tomto typu stroje. Byl v dobrém zdravotním stavu, uvedl večer náčelník generální štábu Petr Pavel.
Letoun byl v dobrém technickém stavu, měl nalétáno přes 800 hodin.Trosky jsou na ploše 200 krát 100 metrů. Vyšetřování na místě potrvá několik dní.
Svědek na tísňovou linku nahlásil, že viděl záblesk a zaslechl ránu. Hasiči v havarovaném stroji nikoho nenašli, nevěděli, zda se čtyřiatřicetiletý pilot katapultoval, a na poli spolu s armádou a s podporou vrtulníku po něm pátrali.
Vzápětí se ale ukázalo, že domněnka o katapultáži byla mylná, tělo pilota se nachází v troskách a nekatapultoval se.
"Není jasné, zda se pokusil o katapultáž, nebo to vůbec nezkoušel. To ukáže až vyšetřování," řekla Růžičková.
Za L-159 letěl ještě letoun Casa, jehož pilot řídicí věži potvrdil že vidí hořící letadlo. Podle šéfa vzdušných sil Jiřího Vernera nemá tato informace na nehodu zásadní vliv.
Na místo neštěstí jede náčelník generálního štábu Petr Pavel. Neštěstím se bude zabývat komise pro vyšetřování leteckých nehod ministerstva obrany.
Místo neštěstí je uzavřeno, blíž se nedostanou ani policejní a armádní auta, protože letoun spadl do rozbahněného řepkového pole. Podle informací Práva v něm zapadli i hasiči, kteří na místo dorazili jako první, a o pomoc s odtahem vozu museli požádat traktor.
Bitevník L-159 |
---|
Letoun určený především k podpoře pozemních vojsk. Jeho dvoumístná verze se používá pro výcvik. |
Stroje vyrábělo Aero Vodochody a odkoupil je od něj stát. Léta se je snažil prodat do dalších zemí. Země měla k dispozici 72 kusů, armáda, konkrétně čáslavská základna, jich používá 28. |
Česko nedávno nabídlo letouny k odkupu soukromníkům. |
V Česku se podle dostupných informací zřítil letoun L-159 pouze jednou, a to 24. února 2003 ve vojenském výcvikovém prostoru Jince na Příbramsku, uvedla ČTK. Zkušený třicetiletý pilot nehodu nepřežil. Příčinou havárie byla tehdy chyba pilota, který prováděl nebezpečný manévr v příliš malé výšce.
Další kolize L-159 se odehrála v srpnu 2010, kdy pilot na základně v Náměšti nad Oslavou nezvládl přistání a vyjel mimo dráhu.