Článek
„Na místo byli povoláni specialisté, kteří za využití speciální techniky skruž vyprostili zpod mostní konstrukce. Práce na místě pokračují, hledáme nejvhodnější postup k naložení skruže a jejímu odvezení z místa,“ informovala ostravská policejní mluvčí Gabriela Holčáková.
Městská doprava se vrací do normálu
Dopravní podnik Ostrava již rozhodl o ukončení mimořádné výluky na ulici Hlučínská. Od středeční 14. hodiny byly odklony autobusových linek zrušeny. Po 15. hodině byl zprůjezdněn jeden jízdní pruh dálnice směrem na Ostravu a po 16. hodině jeden pruh v opačném směru.
Také policie potvrdila, že most na ulici Hlučínská v Ostravě, pod kterým obří kotel na tahači uvízl, je již pro dopravu průjezdný. „Máme již k dispozici stanovisko statika k mostu, proto také odklon dopravy skončil. Co se týká dálnice v předmětném úseku, tak je stále neprůjezdná. Zde se doprava ještě odklání. Skruž se nyní pomocí těžké techniky nakládá. Bude z dálnice odvezena. Počítáme proto s omezením dopravy na dálnici na pár dalších hodin,“ informovala ostravská policejní mluvčí Gabriela Holčáková.
V nejbližších dnech bude město Ostrava žádat vysvětlení po polské firmě, která kvůli své nedbalosti (špatně změřila výšku nákladu), ochromila ve městě dopravu na dlouhé hodiny, včetně ranní špičky. „Znepříjemnili tak život těm, kteří v tuto dobu využívali individuální a hromadnou dopravu,“ řekl náměstek ostravského primátora Aleš Boháč (ČSSD).
Cesta bez povolení
Kamión značky Volvo patří firmě Metrans Transport Spedycja, nadměrný náklad jel po území ČR načerno, upozornil Marek Illiaš z tiskového odboru ministerstva dopravy.
„Vydané povolení měli, ale řidič sjel z trasy a firma porušila další podmínky pro přepravu nadměrného nákladu, takže de facto jeli bez povolení,“ vysvětlil Illiaš. Podle něj neměl řidič v pořádku ani doklady.
Právě porušení specifikace nákladu a opuštění vytýčené trasy je podle Illiaše největším prohřeškem. Z povolení pro přepravce vyplývá, že platilo pro tři soupravy o výšce 4,2 nebo 4,9 metru.
„Podle policie ale měl nadměrný náklad, který havaroval, výšku 5,05 metru,“ upřesnil Illiaš. Most v Ostravě-Přívoze je však vysoký pouze 4,8 metru. Navíc se směl kamión pohybovat pouze na trase Chotěbuz – silnice I/48 Frýdek-Místek – silnice I/56 Ostrava – silnice I/11 Opava a zpět. Za porušení vydaného rozhodnutí hrozí polské firmě pokuta až půl miliónu korun.
Náročné vyprošťování
Nehoda se stala v úterý večer, když kamión vezoucí obří ocelovou konstrukci uvízl na 362. kilometru dálnice D1 pod mostem, na spojce silnice I/56 při výjezdu z Ostravy-Přívozu do Petřkovic, na ulici Hlučínské.
Dálnice je v obou směrech uzavřena, mimo provoz je také most přes dálnici, který spojuje Ostravu s Opavskem. Doprava ve městě kolabuje.
Policie odklání dopravu. Objízdná trasa byla stanovena v Petřkovicích směr Koblov a Hrušov. Další objízdná trasa vede z Hlučína směr Děhylov a Ostrava-Poruba.
Policie nemá představu, kolik času bude potřeba na odvezení nákladu. Samotný most pak musí prohlédnout statik, zda nebyl nárazem poškozen.
ŘSD: Řidič to prostě někdy zkusí a doufá
Podle mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Niny Ledvinové udělal chybu autodopravce. „Někdy to prostě zkusí a doufá, že výška vyjde. Prostě to nevyšlo a uvízl,“ okomentovala karambol polského kamiónu pod mostem v Ostravě-Přívoze směrem na Petřkovice.
Upozornila, že pohyb jakéhokoliv nadměrného nákladu po silnicích v ČR povoluje ministerstvo dopravy. „Pokud musí projíždět pod mostem a hrozí, že jeho velikost či výška nebude vyhovovat, tak se musí náklad sundat, přepravit pod mostem jiným způsobem, a naložit zpět na automobil,“ popsala.
Na to, že by se dalo při vyproštění uvízlého nákladu nějak manipulovat s mostní konstrukcí, prý může řidič kamiónu zapomenout. „Všechny naše mosty mají standardní výšku, v tom není problém. Nejsou ale zvedací,“ poukázala Ledvinová s tím, že náklad se prostě musí sundat tak, aby se most poškodil co nejméně.