Článek
„Pracovníci, kteří tunel stavěli, už v sobotu věděli, že se se stavbou něco děje, a tak ji začali vyklízet. V době zřícení už na stavbě pravděpodobně nikdo nebyl, takže se nehoda snad obešla bez zranění,“ řekl Právu mluvčí frýdecko-místecké policie Ivan Žurovec s tím, že v sutinách pro jistotu pátrají záchranáři.
Tunel je dlouhý 540 metrů a je v úseku 70 metrů zavalen. V terénu vznikl asi 150 metrů dlouhý a 50 metrů široký kráter.
"Škoda je značná. Zatím ji nemůžeme vyčíslit. Pohybovat se bude v řádech desítek miliónů korun," řekl ČTK mluvčí společnosti Subterra Vladislav Beneš. Dodal, že do škody se promítne jak zničené zařízení, tak i náklady na sanační práce. Subterra tunel razí.
„Zatím to prověřujeme pro podezření na trestný čin obecného ohrožení," doplnil policejní mluvčí Žurovec. Příčiny sesuvu se podle něj zjišťují.
Dodal, že pro jistotu byla doprava ve vedlejším, dosud funkčním starém tunelu dočasně zastavena, protože není jisté, zda nebyla narušena i jeho statika. Byl tak zastaven provoz na trati mezi severem Moravy a Slovenskem. Vlaky nejely do půl páté, pak byl provoz obnoven.
"Doprava byla obnovena. Jako první tunelem projela prázdná souprava desetikilometrovou rychlostí. Nyní už budou jezdit vlaky i s lidmi," řekla ČTK mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová.
FOTO: Aleš Honus, Právo
Tunel je součástí budovaného třetího tranzitního železničního koridoru ze Slovenska a Ostravy přes Prahu na Plzeň a Cheb. |
---|
Oblast u Mostů u Jablunkova je stavebně velmi komplikovaná, protože trať vede podhůřím Beskyd. U Mostů má vést dvěma samostatnými tunelovými tubusy pro jednotlivé traťové koleje. Místy je zase trať položena na násypech vysokých 15 metrů. |
Podle Beneše ze Subterry stavba tunelu dlouhého 600 metrů začala předloni v říjnu a dokončena by podle původních plánů měla být v listopadu 2011. "Zda se zřícení stropu a zavalení tunelu nějak projeví na termínu dokončení stavby, ještě nevíme," uvedl Beneš dodal, že podobné komplikace se objevily už na jaře: "Byly ale rozsahem nesrovnatelně menší. Společného s dnešní událostí měly jen komplikované geologické, geotechnické a hydrologické podmínky v nadloží tunelu."
Mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla ČTK řekl, že podobné komplikace se daly očekávat. "Od začátku stavby jsme o problematickém nadloží věděli," vysvětlil.