Hlavní obsah

Boj o studenty VŠ přináší nápor na management

Klesající počet studentů vysokých škol, který vzhledem k demografickému vývoji trvá od roku 2010, znamená větší boj jednotlivých fakult o uchazeče. Přináší velký nápor na management nejen na úrovni rektorů nebo děkanů, ale také na úrovni vedoucích kateder. Uvedl to předseda Rady vysokých škol Jakub Fischer.

Foto: Profimedia.cz

Pokles počtu studentů odpovídá nižšímu počtu devatenáctiletých až dvacetiletých lidí v populaci.

Článek

Vedoucí kateder podle něj v aktuální situaci musejí přemýšlet nejen o tom, co učit a jak studenty připravit pro budoucí uplatnění, ale i jak kvalitní studenty vůbec získat. "Programy musejí být nejen kvalitní, ale také atraktivní pro uchazeče i zaměstnavatele," uvedl.

Veřejné školy stačí pokrýt zájem

V současné době podle něj nemají uchazeči problém se dostat na veřejnou vysokou školu, i když to třeba nebude ten vysněný obor nebo vysněná univerzita. V komplikované situaci se tak ocitají soukromé vysoké školy, kde se náklady na školné pohybují v desítkách tisíc korun za semestr.

"Samozřejmě ne všechny, ale v průměru mají problém získat uchazeče. Vznikly před deseti lety, kdy byl výrazný nárůst počtu studentů, a veřejné vysoké školy nemohly tento zájem pokrýt. Tehdy to pro ně byla velká příležitost. Naopak teď je to o to větší výzva," komentoval Fischer situaci soukromých škol.

Kvalita studentů neklesá

Nemyslí si, že by se zhoršovala kvalita studentů. Pokles počtu studentů totiž odpovídá nižšímu počtu devatenáctiletých až dvacetiletých lidí v populaci. "Osobně mě však trápí velký odklon od kvantitativních disciplín už na úrovni středních škol. Myslím, že to se naší společnosti strašně vymstí," řekl předseda.

I když letos bude v posluchárnách znovu o něco méně studentů než před rokem, rozpočet vysokých škol bude v roce 2015 obdobný jako letos. K tomu, aby se alespoň některé tuzemské vysoké školy dokázaly vyrovnat špičkovým evropským a zámořským univerzitám, by však podle Fischera muselo peněz výrazně přibýt.

Větší investice do vyučujících

„Tuzemské univerzity ve srovnání se zahraničím příliš nezaostávají v materiálním vybavení, ale více prostředků by mělo být investováno do lidí,“ soudí Fischer. Vedle mezd a investic do jejich dalšího vzdělávání by to také mělo umožnit výuku v menších skupinách, která by přinesla individuálnější přístup ke studentům.

"Mohla by být také intenzivnější spolupráce při tvorbě závěrečných prací. Myslím, že v tom je ten největší rozdíl, v čase, jaký může věnovat vyučující studentovi," doplnil Jakub Fischer.

Související témata:

Výběr článků

Načítám