Hlavní obsah

Tetování už v práci obvykle nevadí

Právo, kil

Extravagantní účes, výrazný plnovous, piercing ani nápadné tetování už v zaměstnání obvykle nejsou příliš na obtíž. Většině Čechů nyní podobné ozdoby na pracovišti nevadí, negativně je u svých kolegů hodnotí pouze 16 % oslovených.

Foto: Profimedia.cz

Piercing ani tetování už v zaměstnání obvykle nejsou na překážku.

Článek

Poměrně vstřícní jsou i sami zaměstnavatelé. Ve 21 % firem výstřední vzhled kandidátů personalistům nevadí vůbec, v dalších 58 % je překážkou pro přijetí pouze na některé pozice. Jen 18 % zaměstnavatelů uchazeče s výraznými ozdobami těla důsledně odmítá. Vyplývá to z průzkumu kariérního portálu Jobs.cz, do něhož se zapojilo 1703 lidí, a ze souběžného šetření mezi 169 firmami.

Vkus se posunul

„V otázce vzhledu se obecný vkus v posledních letech výrazně posunul a Češi jsou dnes alespoň v tomto ohledu mnohem tolerantnější. Firmám to jednoznačně prospívá. Podporuje to pestrost jejich prostředí, v němž může vyniknout více nadaných lidí,“ uvádí analytik kariérního portálu Jobs.cz Tomáš Dombrovský.

Personalisté podle něj nyní mnohem více dají na kvalifikaci a skutečné schopnosti uchazečů, jejich vzezření či ochota působit konformně již většinou nejsou příliš důležité. Bohužel se to však nedá tvrdit o všech vnějších kritériích. „Diskriminace části uchazečů podle věku, pohlaví či národnosti je i nadále vážným problémem, byť se situace v českém prostředí v posledních letech mírně zlepšuje,“ doplňuje Dombrovský.

Záleží na pozici

Personalisté velmi často (58 % firem) posuzují vzhled uchazečů pouze u některých z obsazovaných pozic. Například v obchodním zastoupení by nápadné tetování nebo výrazné náušnice ještě stále mohly vadit. I tady však záleží na okolnostech. U prodejce skateboardů nebo reprezentanta výrobce energetických nápojů je to podle Dombrovského zcela adekvátní vzhledem k jejich cílové skupině. V konzervativních odvětvích, jako jsou například zdravotnictví či finanční sektor, se však více dbá na seriózní či alespoň neutrální vzhled.

Může se Vám hodit na službě Firmy.cz

„První dojem je velmi důležitý. Lidé – jak kolegové, tak i personalisté – si nás obvykle zařadí během prvních sekund vzájemného setkání. Ovšem je dobré mít na paměti, že extravagantní vzhled nemusí vždy znamenat rebela nebo kreativní osobnost, stejně tak člověk v obleku nemusí být nutně konformní,“ připomíná Dombrovský.

Související témata:

Výběr článků

Načítám