Článek
Odklad školní docházky je český fenomén. V okolních evropských zemích dítě po dosažení požadovaného věku nastupuje do základní školy bez toho, aniž by kdo řešil, zda je dostatečně „zralé“, či nikoli.
Právě problematika školní zralosti, která se v Česku posuzuje již zhruba padesát let, byla tématem odborné konference pořádané pedagogickým Nakladatelstvím Josef Raabe pod záštitou ministerstva školství.
Odklad není selháním
„Počet odkladů se v Česku posledních deset let pohybuje okolo 22 procent, což je vysoké číslo – před rokem 1990 bylo odkladů minimálně. Dnešní předškoláci nejsou hloupější nebo méně zralí než jejich předchůdci, ale zvýšily se požadavky škol i samotných rodičů. Navíc, na rozdíl od minulosti, rodiče a společnost už odklad nevnímají jako selhání, ale naopak jako výhodu,“ říká Jana Kropáčková, odbornice na předškolní vzdělávání z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy a autorka řady publikací nakladatelství Raabe.
Rodiče nechtějí riskovat
Současná společnost je více orientovaná na výkon a úspěch, což se odráží i v oblasti vzdělávání. Než by rodiče riskovali, že dítě nástup do základní školy nezvládne „na jedničku“, často raději rok počkají. Navíc jsou informovanější a daleko víc řeší, do jaké základní školy svoje dítě umístí.
Na kvalitní školy se „stojí“ fronty
Dříve rodiče volili takzvanou spádovou školu, případně školu nejblíž místa bydliště. Dnes rozhoduje pověst školy, a to hlavně v Praze a ve Středočeském kraji, kde je také procento odkladů nejvyšší. Na kvalitní školy se pak stojí i fronty. Navíc letos k zápisu přišlo nejvíce dětí za posledních deset let – podle údajů ministerstva školství to bylo přes 148 tisíc. Odklad tak bude letos mít přibližně 30 tisíc předškoláků, číslo ještě není konečné.
Odklady jsou oprávněné
Přestože celá pětina populace nastupuje do školy o rok později, podle šetření České školní inspekce jsou odklady oprávněné. Jako nejčastější příčiny odkladu školní docházky inspekce vidí logopedické vady a poruchy řeči spolu s poruchami pozornosti a soustředění.
„Pokud dítě špatně vyslovuje r nebo ř, neznamená to však, že nutně musí mít odklad. Důležitější je, aby se umělo zeptat, odpovědět na otázku ‚Co jsi dělal?‛ nebo ‚Co jste včera četli za pohádku?‛. Předškoláci často mají problém s tím, že nedokáží souvisle vyprávět,“ vysvětluje Jana Kropáčková.
Nejvíce odkladů na doporučení mateřinek
Dalším zajímavým zjištěním České školní inspekce je, že rodiče odklad školní docházky zvažují nejčastěji na doporučení učitelky mateřské školy, a to dokonce v téměř 52 procentech případů. Naopak posudek pedagogicko-psychologické poradny je vodítkem pouze pro necelých 14 procent rodičů.
Ze statistik ministerstva školství rovněž vyplývá, že o odklad školní docházky žádají třikrát častěji rodiče chlapců – například v loňském roce mělo odklad 5510 dívek a 16 672 chlapců, v roce 2011 připadalo na 5966 dívek dokonce 18 111 chlapců.