Článek
Vyplývá to z průzkumu internetového portálu Prace.cz mezi 1728 respondenty.
Rodiny žijí v okruhu do 30 km
Pro většinu českých zaměstnanců byla dosud charakteristická nízká ochota měnit kvůli zaměstnání bydliště. Sociologové dokonce uvádějí, že řada rodin žije po několik generací v okruhu dvaceti až třiceti kilometrů. Nyní se ale situace začíná pozvolna měnit.
Pouze necelá třetina respondentů (30 %) šetření na portálu Prace.cz tvrdí, že za prací nechce dojíždět ani se stěhovat. Jako důvod přitom uvádějí, že si to nemohou dovolit, ať už z finančního hlediska, nebo kvůli jiným závazkům. Dalších 37 % lidí je ochotno za prací cestovat, avšak pouze pokud dojíždění nezabere více než hodinu denně.
Zbývající třetina respondentů (33 %) však ani větší vzdálenost mezi současným bydlištěm a pracovištěm nepovažuje za překážku.
Plných 20 % všech účastníků průzkumu je podle svých slov ochotno se za dobrou prací kamkoliv trvale přestěhovat. Dalších 9 % respondentů by přistoupilo na režim dojíždění a dočasného pobytu (několik dní v týdnu) do místa pracoviště. Zbylým 4 % nevadí dojíždění za prací ani na větší vzdálenost (do jiného kraje), avšak bez nutnosti měnit bydliště či si zařizovat přechodné ubytování.
Přístup k dojíždění se změnil
Přístup Čechů k dojíždění do zaměstnání se tak v posledních letech značně proměnil. Ještě v roce 2001 byla podle údajů Českého statistického úřadu polovina lidí ochotna cestovat do práce nanejvýš půl hodiny. Cestování delší než hodinu si podle zjištění ČSÚ dokázalo představit jen 9 % respondentů.
„Recese zapříčinila nezanedbatelný úbytek pracovních míst. Lidé si postupně zvykají na to, že se musejí více přizpůsobovat, aby měli možnost lepšího uplatnění. Cestování za prací se stává poměrně rozšířeným jevem, stěhování za novým zaměstnáním se však v širším měřítku bude prosazovat jen pozvolna. V této oblasti je setrvačnost naší společnosti poměrně velká,“ vysvětluje Tomáš Dombrovský ze společnosti LMC, která server Prace.cz provozuje.
Nová generace ještě není ukotvena
Trend je poměrně jasný: stále častěji jsme ochotni přesouvat se za prací na větší vzdálenosti. Do určité míry za to může transformace české ekonomiky do postindustriální fáze, kdy řada zaměstnanců už není vázána na celoživotní práci v jednom průmyslovém podniku.
Navíc na pracovní trh vstupuje nová generace, jejíž příslušníci ještě nejsou pevně ukotveni v jednom místě, nemají založené rodiny, a nevidí tedy problém v delším cestování. Práci hledají především přes internet, nespoléhají na vývěsky či inzeráty v místním tisku. Určitá část mladých, především vysokoškolští studenti, přitom stále častěji cestuje za prací mimo ČR.