Hlavní obsah

Dál rozvíjet svůj byznys chce 23 procent podnikatelů

Novinky, kil

Přes tři čtvrtiny tuzemských podnikatelů neuvažují o rozšíření svého podnikání. Zejména proto, že se chtějí soustředit na rozvoj toho stávajícího. Alarmující však je, že zhruba pětina oslovených respondentů je už z podnikání unavená a nechce mu věnovat více času a energie.

Foto: Profimedia.cz

Pro podnikatele je ze strany radnic nejdůležitější vstřícnost při řešení byrokracie související s podnikáním.

Článek

Vyplynulo to z průzkumu mezi téměř 7000 podnikateli, který v rámci právě zahájeného 5. ročníku srovnávacího výzkumu Město pro byznys provedla společnost Datank.

Karlovarským podnikatelům chybí fiance

Nejvíce nakloněni rozšiřování stávajícího byznysu o další aktivity jsou podnikatelé z Libereckého kraje (31,7 %), naopak nejméně uvažují o dalších projektech podnikatelé z Karlovarského kraje (18,6 %) a Prahy (18,1 %).

„Zatímco v Praze se chce 71 % z nich soustředit výhradně na své podnikání, v Karlovarském kraji podnikatelé jako důvod častěji uvádějí nedostatek finančních prostředků,“ vysvětlil hlavní analytik společnosti Datank Ondřej Pivoňka.

Raději u kováře než u kováříčka

V rámci výzkumu Město pro byznys společnost Datank také testovala elektronickou komunikaci radnic s podnikatelským sektorem. Z 227 zkoumaných radnic se nejlépe umístil Pacov, druhý byl Zábřeh a třetí příčku vybojoval Rožnov pod Radhoštěm. Ukázalo se přitom, že na kvalitu emailové komunikace nemá žádný vliv velikost radnice ani počet jejích zaměstnanců. A také, že žadatel o informace je úspěšnější v případě, že se místo na podatelnu obrátí přímo na pracovníka živnostenského odboru.

„Pro naši radnici je nejdůležitější individuální, profesionální a vstřícný přístup vůči klientům. Snažíme se být aktivním článkem vzájemné komunikace a kromě zákonem stanovených informací poskytovat takovou pomoc, která skutečně povede ke zjednodušení podnikání,“ uvedl starosta Pacova Lukáš Vlček.

Radnice reagují rychleji než banky

Zajímavým zjištěním bylo, že pracovníci radnic podnikatelům dokázali odpovědět rychleji než zaměstnanci bank a pojišťoven. „Do jednoho dne dokázalo na dotaz reagovat 63,7 % radnic, zatímco ve finančním sektoru ve stejné lhůtě odpovědělo 46,7 % bank a jen 39,2 % pojišťoven,“ poukázal na výsledky srovnání veřejného a komerčního sektoru Pivoňka.

Pro podnikatele je podle výsledků průzkumu Datanku ze strany radnic nejdůležitější vstřícnost při řešení byrokracie související s podnikáním, vytváření úspor pro podnikatele a transparentní průběh veřejných zakázek. Relativně nízkou důležitost naopak firmy a živnostníci přisuzují snížení nebo odpuštění poplatků za užívání veřejného prostranství nebo podpoře propagace ze strany města.

Stačí neházet klacky pod nohy

„Podnikatelé jsou zvyklí si často pomoct sami, proto by stačilo, aby radnice nevytvářely zbytečné bariéry bránící hladkému průběhu podnikání. Nejvíce nás trápí nekompetence úředníků a dlouhé lhůty,“ popsal svou zkušenost Aleš Kocourek, jednatel stavební firmy Kasten, Firmy roku Středočeského kraje 2010.

Související témata:

Výběr článků

Načítám