Článek
Nejedná se jen o mastné pokuty za parkování v městských zónách, kdy to často vypadá už jen jako kasírka a strážníci nechávají odtáhnout auta, která sice reálně nepřekážejí, ale nemají třeba o 20 centimetrů předepsaný odstup od křižovatky. Tvrdé tresty padají i za zdánlivé prkotiny.
Jeden příklad za všechny. Lukáš Králíček (38) z Týnce nad Sázavou-Čakovic si jednoho dubnového víkendu řekl, že odveze zahradní a stavební odpad ze svého domu do sběrného dvora. Půjčil si od tchána přívěsný vozík. Králíčka zastavila policejní hlídka a zjistila, že sice má na osobní auto řidičák (skupina B), ale nikoliv už na přívěsný vozík (BE).
Králíček jel s prázdným vozíkem předepsanou rychlostí, nikoho neohrožoval. Přestupek spočívající v tom, že v kartičce řidičáku neměl i skupinu BE, se na místě nevyřešil.
Putoval do přestupkového řízení na Městském úřadě Říčany. A ten Králíčkovi, který má jinak „řidičský rejstřík“ čistý, nasolil pokutu 25 tisíc korun a roční zákaz řízení motorového vozidla. Takové tresty přitom dostávají řidiči, kteří ohrožovali druhé nebo se ve městě řítili stovkou.
Pan Králíček přitom auto potřebuje. S manželkou se stará o tři děti, dojíždí za prací, a navíc se onkologicky léčil.
Polehčující okolnosti
Z úředního zdůvodnění ale vyplývá, že vlastně může být ještě rád, jak dopadl.
Podle úřadu, který se odvolává na silniční zákon, totiž dostal trest na spodní hranici. Pokuta mohla být dokonce padesátitisícová a zákaz dvouletý.
Nepotrestal úřad tak vysokým trestem Králíčka jen proto, že se čtyřikrát z přestupkového jednání omluvil a jednou nepřišel bez omluvy? Úřad rozhodl v nepřítomnosti obviněného. Oficiálně to důvodem není.
„V neprospěch obviněného správní orgán neshledal žádné skutečnosti,“ konstatuje v rozhodnutí říčanského úřadu referent jeho právního odboru Václav Tejkal, který o vysoké pokutě a ročním zákazu řízení rozhodl. Naopak za polehčující okolnost i úředník označil součinnost obviněného Králíčka s policejní hlídkou a „dále pak, že nemá záznam v registru řidičů“.
Není ale, z lidského pohledu, pokuta 25 tisíc a roční odebrání papírů za řízení přívěsného vozíku bez oprávnění BE trochu moc u jinak bezproblémového motoristy?
Úředník hrozil, že přijede až do domu
„Ten úředník byl velmi horlivý mne dopadnout a potrestat. Tvrdil později, že pouze dodržuje a jedná dle zákona. Vyhrožoval, že přijede k nám domů. Nevím, jestli jde o šikanu úřadů. Jde spíše o slepé následování zákona bez zamyšlení nad celou věcí,“ napsal Právu Králíček.
Na otázku, zda není tento trest neadekvátní, úředník Tejkal Právu řekl: „Jak jsem to odůvodnil v písemném rozhodnutí, tak to prostě je. Jinak je to spíše dotaz na zákonodárce.“
U přívěsného vozíku s nejvyšší povolenou hmotností do 750 kilogramů není třeba žádné speciální oprávnění, stačí „béčko“, nad tuto hmotnost už ano.
Přívěsný vozík, který táhl Králíček svým vozem Hyundai Santa Fe, měl největší povolenou hmotnost vyšší, a k tomu musí člověk mít oprávnění BE. Pokud ho nemá, musí znovu do autoškoly a najezdit osm hodin zkušebních jízd s vozíkem nad 750 kg. „Absolvuje rovněž znovu test z předpisů a jízdu s komisařem. Stojí to zhruba polovičku toho co papíry na osobák,“ konstatoval učitel autoškoly Karel Havlík.